Hafta
|
Konular
|
Ön Hazırlık
|
1
|
Dersin tanıtımı, giriş, amaç ve öğrenim hedefleri
|
K2: Bölüm 4
|
2
|
Beslenme durumu taramasının önemi ve tıbbi öykü alma
|
K2: Bölüm 4
|
3
|
Beslenme durumu yetersizlikleri
|
K3: Bölüm 11
|
4
|
Beslenme durumunun saptanması
|
K1: say. 67-98
|
5
|
Beslenme durumunun saptanması
|
K1: say. 98-142
|
6
|
Beslenme durumunun değerlendirilmesinde kullanılan biyokimyasal parametreler
|
K3: Bölüm 3
|
7
|
Antropometrik ölçümler
|
K3: Bölüm 1
|
8
|
Tarama testlerinin özellikleri (Geçerlilik güvenirlik)
|
K4: Bölüm 2
|
9
|
Uygun tarama testinin belirlenmesi ve uygulamanın planlanması
|
K4: Bölüm 2
|
10
|
Çocuk ve adolesanlarda beslenme durumu tarama testleri
|
K5
|
11
|
Toplumda ve hastanelerde kullanılan yetişkin tarama testleri
|
K3: Bölüm 11
|
12
|
Yaşlılarda beslenme durumu tarama testleri
|
K1: sayfa 124-142
|
13
|
Beslenme İndeksleri
|
K1: sayfa 124-142
|
14
|
Makale İncelemeleri
|
Web of science /Google akademik
|
Ön Koşul
|
-
|
Ders Dili
|
Türkçe
|
Dersin Sorumlusu
|
Uzm. Dyt. Büşra YURT TÜRER
|
Dersi Verenler
|
-
|
Ders Yardımcıları
|
-
|
Kaynaklar
|
K1: Pekcan, G. (2014). Diyet El Kitabi, Ankara: Hatipoğlu, 67-142.
K2: Mahan, L. K., & Raymond, J. L. (2016). Krause`s food & the nutrition care process-e-book. Elsevier Health Sciences.
K3: Mercanlıgil, S. ve Dağ, A. (2013). Hastalıklarda diyet tedavisi. İstanbul: Türkiye Diyetisyenler Derneği.
K4: Dağ, A. (2014). Diyetisyen el kitabı, enteral ve parenteral nütrisyon. İstanbul: Nobel Tıp Kitabevleri.
K5: Aksu, H. (2022). Beslenme tarama araçları. Izmir Democracy University Health Sciences Journal, 5(1), 87-105.
|
Yardımcı Kitap
|
-
|
Dersin Amacı
|
Toplumun çocuklar, yaşlılar, yatan hasta grubu gibi çeşitli risk gruplarının efektif ve doğru bir şekilde beslenme durumunun taranması ve buna yönelik geliştirilen testlerin ayrıntılı olarak incelenerek tanıtılarak sahada uygulamasının anlaşılmasını amaçlar. Böylelikle mezun diyetisyenler tarafından tarama testlerinin toplumda daha etkili kullanımını amaçlar.
|
Dersin İçeriği
|
Beslenme durumunun taranması, Beslenme durumu yetersizlikleri, Besin tüketiminin saptanması yöntemleri, Antropometrik ölçümler, Tarama testlerinin geçerlik ve güvenirlikleri, Toplumdaki gruplara göre (toplumda /hastanede/ yetişkinlerde /yaşlılarda /çocuklarda) uygun tarama testleri, tarama testlerinin makaleler aracılığıyla karşılaştırılması
|
|
Program Yeterlilik Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
1
|
Birey, toplum sağlığının korunması ve hastalıkların tedavisi sürecinde; menü ve beslenme programları planlama, uygulama ve sonuçlarını değerlendirme becerisi kazanır.
|
1
|
2
|
Mesleğin gerektirdiği yabancı dil, istatistik, bilgisayar, bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanma becerisi kazanır.
|
2
|
3
|
Sağlık alanındaki, güncel bilgileri takip etme, değerlendirme, aktarma ve multidisiplinler araştırmalara katılma becerisi kazanır.
|
3
|
4
|
Toplumun sağlık düzeyini geliştirmeye yönelik gerekli diyet eğitimi, yönetimi, uygulamaları, danışmanlık ve araştırmalarda etkin rol alma becerisi kazanır.
|
2
|
5
|
Birey ve toplumun besin güvenliği için strateji geliştirme, uygulama ve eğitim verme becerisi kazanır.
|
-
|
6
|
Mesleki etik değerleri öğrenir ve tüm paydaşlarla bu etik kurallara göre davranma yetkinliği kazanır.
|
2
|
7
|
Mesleki uygulamalar sırasında, hasta/sağlıklı birey, aile ve ekip üyeleriyle etkili iletişim kurma becerisi kazanır.
|
3
|
8
|
Ulusal/uluslararası besin ve beslenme politikaları, yasal mevzuatlar hakkında bilgi sahibi olur.
|
-
|
9
|
Besin üretim-tüketim zincirinde, kaliteyi etkileyen faktörleri değerlendirme ve yasal düzenlemeleri uygulama bilgisine sahiptir.
|
-
|
10
|
Ürün geliştirme, besin analizi ve kalitesini etkileyen etmenlere yönelik laboratuvar uygulamaları yapar, yorumlar ve sorunları çözmek için bireysel sorumluluk alma becerisi kazanır.
|
-
|