CANKIRI KARATEKIN UNIVERSITY Bologna Information System


  • Course Information
  • Course Title Code Semester Laboratory+Practice (Hour) Pool Type ECTS
    Basic and Principle Applications in Midwifery II EBE102 SPRING 4+12 C 12
    Learning Outcomes
    1-To Explain the basic concepts related midwifery profession
    2-To Explain the necessary information for the care of the sick individual
    3- To Explain the midwifery care process
  • ECTS / WORKLOAD
  • ActivityPercentage

    (100)

    NumberTime (Hours)Total Workload (hours)
    Course Duration (Weeks x Course Hours)1416224
    Classroom study (Pre-study, practice)14456
    Assignments20111
    Short-Term Exams (exam + preparation) 0000
    Midterm exams (exam + preparation)0000
    Project0000
    Laboratory 0000
    Final exam (exam + preparation) 6016060
    Klinik Uygulama 206318
    Total Workload (hours)   359
    Total Workload (hours) / 30 (s)     11,97 ---- (12)
    ECTS Credit   12
  • Course Content
  • Week Topics Study Metarials
    1 Introduction, explanation of the purpose of the course and some basic concepts K 1- Karaçam Z, Çoban A, Taşpınar A. (2018) Ebelik Uygulamaları Rehberler ve Değerlendirme, Nobel Tıp Kitabevleri Ltd. Şti. Ankara.
    2 Hot and cold applications K 1- Karaçam Z, Çoban A, Taşpınar A. (2018) Ebelik Uygulamaları Rehberler ve Değerlendirme, Nobel Tıp Kitabevleri Ltd. Şti. Ankara.
    3 Pharmaceutical applications K 1- Karaçam Z, Çoban A, Taşpınar A. (2018) Ebelik Uygulamaları Rehberler ve Değerlendirme, Nobel Tıp Kitabevleri Ltd. Şti. Ankara.
    4 Pharmaceutical applications K 1- Karaçam Z, Çoban A, Taşpınar A. (2018) Ebelik Uygulamaları Rehberler ve Değerlendirme, Nobel Tıp Kitabevleri Ltd. Şti. Ankara.
    5 Liquid electrolyte balance K 1- Karaçam Z, Çoban A, Taşpınar A. (2018) Ebelik Uygulamaları Rehberler ve Değerlendirme, Nobel Tıp Kitabevleri Ltd. Şti. Ankara.
    6 Positioning the patient in the bed, the need for movement and mobilizing the patient K 1- Karaçam Z, Çoban A, Taşpınar A. (2018) Ebelik Uygulamaları Rehberler ve Değerlendirme, Nobel Tıp Kitabevleri Ltd. Şti. Ankara.
    7 Respiratory system and applications K 1- Karaçam Z, Çoban A, Taşpınar A. (2018) Ebelik Uygulamaları Rehberler ve Değerlendirme, Nobel Tıp Kitabevleri Ltd. Şti. Ankara.
    8 Midterm exams
    9 Tracheostomy care K 1- Karaçam Z, Çoban A, Taşpınar A. (2018) Ebelik Uygulamaları Rehberler ve Değerlendirme, Nobel Tıp Kitabevleri Ltd. Şti. Ankara.
    10 Digestive system applications K 1- Karaçam Z, Çoban A, Taşpınar A. (2018) Ebelik Uygulamaları Rehberler ve Değerlendirme, Nobel Tıp Kitabevleri Ltd. Şti. Ankara.
    11 Urinary system applications K 1- Karaçam Z, Çoban A, Taşpınar A. (2018) Ebelik Uygulamaları Rehberler ve Değerlendirme, Nobel Tıp Kitabevleri Ltd. Şti. Ankara.
    12 Wound care K 1- Karaçam Z, Çoban A, Taşpınar A. (2018) Ebelik Uygulamaları Rehberler ve Değerlendirme, Nobel Tıp Kitabevleri Ltd. Şti. Ankara.
    13 Pre-operative and post-operative care K 1- Karaçam Z, Çoban A, Taşpınar A. (2018) Ebelik Uygulamaları Rehberler ve Değerlendirme, Nobel Tıp Kitabevleri Ltd. Şti. Ankara.
    14 Sleep and rest K 1- Karaçam Z, Çoban A, Taşpınar A. (2018) Ebelik Uygulamaları Rehberler ve Değerlendirme, Nobel Tıp Kitabevleri Ltd. Şti. Ankara.
    15 Death and care K 1- Karaçam Z, Çoban A, Taşpınar A. (2018) Ebelik Uygulamaları Rehberler ve Değerlendirme, Nobel Tıp Kitabevleri Ltd. Şti. Ankara.
    Prerequisites -
    Language of Instruction Turkish
    Coordinator Asst. Prof. Dr. Demet AKTAŞ Asst. Prof. Dr. Sakine YILMAZ
    Instructors -
    Assistants Asst. Prof. Dr. Demet AKTAŞ Asst. Prof. Dr. Sakine YILMAZ
    Resources R1- Karaçam Z. Çoban A. Taşpınar A. (2018) Ebelik Uygulamaları Rehberler ve Değerlendirme, Nobel Tıp Kitabevleri Ltd. Şti. 2018 Ankara R2- Bryar R. Sinclair M. (2017) Ebelik Uygulamaları için Teori, Alter Yayıncılık. Rek. Org. Ltd. Şti 2017 Ankara R3- Beydilli E. (2013) Ebeliğin Dünü ve Bugünü, Alter Yayıncılık. Rek. Org. Ltd. Şti 2013 Ankara R4- AY A. Ertem, Ü. Özcan N. Ören B. Işık R. Sarvan S. (2008) Temel Hemşirelik, Kavramlar, İlkeler, Uygulamalar R5- Lewis L. (2015) Fundamentals of Midwifery: A Textbook for Students, Wiley-Blackweell. R6- Öz F. Sağlık Alanında Temel Kavramlar. İmaj İç ve Dış Ticaret A.Ş. 2004, Ankara. R7- Birol L. Hemşirelik Süreci, Hemşirelik Bakımında Sistematik Yaklaşım, 2011. R8- Türgay A., ve ark. Sağlık Uygulamalarında Temel Kavramlar ve Beceriler, Ed.: Fatma Akça Ay, 1. Baskı, Nobel Tıp Kitapevleri, İstanbul, 2013
    Supplementary Book AR1- Karaçam Z. Çoban A. Taşpınar A. (2018) Ebelik Uygulamaları Rehberler ve Değerlendirme, Nobel Tıp Kitabevleri Ltd. Şti. 2018 Ankara AR2- Bryar R. Sinclair M. (2017) Ebelik Uygulamaları için Teori, Alter Yayıncılık. Rek. Org. Ltd. Şti 2017 Ankara AR3- Beydilli E. (2013) Ebeliğin Dünü ve Bugünü, Alter Yayıncılık. Rek. Org. Ltd. Şti 2013 Ankara AR4- AY A. Ertem, Ü. Özcan N. Ören B. Işık R. Sarvan S. (2008) Temel Hemşirelik, Kavramlar, İlkeler, Uygulamalar AR5- Lewis L. (2015) Fundamentals of Midwifery: A Textbook for Students, Wiley-Blackweell. AR6- Öz F. Sağlık Alanında Temel Kavramlar. İmaj İç ve Dış Ticaret A.Ş. 2004, Ankara. AR7- Birol L. Hemşirelik Süreci, Hemşirelik Bakımında Sistematik Yaklaşım, 2011. AR8- Türgay A., ve ark. Sağlık Uygulamalarında Temel Kavramlar ve Beceriler, Ed.: Fatma Akça Ay, 1. Baskı, Nobel Tıp Kitapevleri, İstanbul, 2013
    Goals Students are expected to learn the basic principles and practices of midwifery, and gain knowledge, skills and attitudes towards midwifery principles.
    Content Midwifery profession, basic concepts in midwifery, drug applications, fluid-electrolyte balance, movement requirement, positioning the patient in bed, mobilizing the patient, respiratory system and applications, tracheostomy care, hot cold applications, digestive system applications, urinary system applications, wound care, preoperative and postoperative care, sleep and rest, death and care
  • Program Learning Outcomes
  • Program Learning Outcomes Level of Contribution
    1 Has the ability to recognize the basic concepts of midwifery education, to understand its importance, to formulate, to solve and to apply the knowledge acquired throughout life. 2
    2 Understands the legislation, ethics, principles and standards of the profession and makes its applications in this direction. -
    3 Has the knowledge and skills to carry out follow-up and services to ensure the protection, maintenance and improvement of health. It develops its practices in a culture-sensitive manner in the light of current scientific evidence, technological developments and current health policies. 3
    4 Continues continuous education activities in the fields before and after graduation, participates in research, takes part in projects and works for the implementation of evidence-based research. -
    5 Has the ability of interdisciplinary teamwork and performs effective written / oral communication / presentation skills. -
    6 Has the knowledge and skills to serve in line with holistic approach to women, newborn, children and family. -
    7 Provides health education - services and counseling to women, families and communities to support positive parenting. -
    8 It provides safe conditions during pregnancy, labor and delivery processes, gives birth under its own responsibility, manages emergency and risky situations and takes appropriate approaches. -
    9 Has the knowledge and skills to offer individualized care in accordance with national laws, regulations and procedures in case of termination or loss of pregnancy. -
    10 It provides qualified care for normal and risky postnatal women, newborns and family adaptation. -
    Çankırı Karatekin Üniversitesi  Bilgi İşlem Daire Başkanlığı  @   2017 - Webmaster