Hafta
|
Konular
|
Ön Hazırlık
|
1
|
Dünyada ve Türkiye?de Ruh Sağlığı Kadın Ruh Sağlığı ve Temel Kavramlar
|
Çam O, Engin E (2014) Ruh Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliği Bakım Sanatı, İstanbul Tıp Kitabevi. Öztürk O (2015) Ruh Sağlığı ve Bozuklukları, Nobel Tıp Kitabevi.
|
2
|
Psikiyatri tarihçesi, felsefesi, rol ve sorumlulukları
|
Çam O, Engin E (2014) Ruh Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliği Bakım Sanatı, İstanbul Tıp Kitabevi. Öztürk O (2015) Ruh Sağlığı ve Bozuklukları, Nobel Tıp Kitabevi.
|
3
|
Ruhsal durum muayenesi ve görüşme
|
Çam O, Engin E (2014) Ruh Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliği Bakım Sanatı, İstanbul Tıp Kitabevi. Öztürk O (2015) Ruh Sağlığı ve Bozuklukları, Nobel Tıp Kitabevi.
|
4
|
Davranışın nörobiyolojik ve psikodinamik temelleri
|
Çam O, Engin E (2014) Ruh Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliği Bakım Sanatı, İstanbul Tıp Kitabevi. Öztürk O (2015) Ruh Sağlığı ve Bozuklukları, Nobel Tıp Kitabevi.
|
5
|
Anksiyete bozukluğu olan birey ve ebelik yaklaşımı
|
Çam O, Engin E (2014) Ruh Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliği Bakım Sanatı, İstanbul Tıp Kitabevi. Öztürk O (2015) Ruh Sağlığı ve Bozuklukları, Nobel Tıp Kitabevi.
|
6
|
Duygu durum bozukluğu olan birey ve ebelik yaklaşımı
|
Çam O, Engin E (2014) Ruh Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliği Bakım Sanatı, İstanbul Tıp Kitabevi. Öztürk O (2015) Ruh Sağlığı ve Bozuklukları, Nobel Tıp Kitabevi.
|
7
|
Cinsel İşlev ve Cinsel Kimlik Bozuklukları ve ebelik yaklaşımı
|
Çam O, Engin E (2014) Ruh Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliği Bakım Sanatı, İstanbul Tıp Kitabevi. Öztürk O (2015) Ruh Sağlığı ve Bozuklukları, Nobel Tıp Kitabevi.
|
8
|
Cinsel İşlev ve Cinsel Kimlik Bozuklukları ve ebelik yaklaşımı
|
Çam O, Engin E (2014) Ruh Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliği Bakım Sanatı, İstanbul Tıp Kitabevi. Öztürk O (2015) Ruh Sağlığı ve Bozuklukları, Nobel Tıp Kitabevi.
|
9
|
Nöropsikiyatrik Açıdan HIV/ AIDS
|
Çam O, Engin E (2014) Ruh Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliği Bakım Sanatı, İstanbul Tıp Kitabevi. Öztürk O (2015) Ruh Sağlığı ve Bozuklukları, Nobel Tıp Kitabevi.
|
10
|
Gebelik ve Postpartum Dönemde Psikolojik ve Psikiyatrik Sorunlar ve ebelik yaklaşımı
|
Çam O, Engin E (2014) Ruh Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliği Bakım Sanatı, İstanbul Tıp Kitabevi. Öztürk O (2015) Ruh Sağlığı ve Bozuklukları, Nobel Tıp Kitabevi.
|
11
|
Yeme ve uyku bozukluğu olan birey ve ebelik yaklaşımı
|
Çam O, Engin E (2014) Ruh Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliği Bakım Sanatı, İstanbul Tıp Kitabevi. Öztürk O (2015) Ruh Sağlığı ve Bozuklukları, Nobel Tıp Kitabevi.
|
12
|
Bebek, Çocuk ve Ergen Ruh Sağlığı ve Bozuklukları ve ebelik yaklaşımı
|
Çam O, Engin E (2014) Ruh Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliği Bakım Sanatı, İstanbul Tıp Kitabevi. Öztürk O (2015) Ruh Sağlığı ve Bozuklukları, Nobel Tıp Kitabevi.
|
13
|
Psikiyatrik Sorunu Olan Birey İle Görüşme Teknikleri
|
Çam O, Engin E (2014) Ruh Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliği Bakım Sanatı, İstanbul Tıp Kitabevi. Öztürk O (2015) Ruh Sağlığı ve Bozuklukları, Nobel Tıp Kitabevi.
|
14
|
Psikiyatride tedaviler ve ebenin rolü
|
Çam O, Engin E (2014) Ruh Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliği Bakım Sanatı, İstanbul Tıp Kitabevi. Öztürk O (2015) Ruh Sağlığı ve Bozuklukları, Nobel Tıp Kitabevi.
|
Ön Koşul
|
Yok
|
Ders Dili
|
Türkçe
|
Dersin Sorumlusu
|
Dr. Öğr. Üyesi Demet AKTAŞ
Dr. Öğr. Üyesi Sakine YILMAZ
Öğr. Gör. Sevilay Ergun ARSLANLI
|
Dersi Verenler
|
-
|
Ders Yardımcıları
|
Dr. Öğr. Üyesi Demet AKTAŞ
Dr. Öğr. Üyesi Sakine YILMAZ
Öğr. Gör. Sevilay Ergun ARSLANLI
|
Kaynaklar
|
1. Çam O, Engin E (2014) Ruh Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliği Bakım Sanatı, İstanbul Tıp Kitabevi. Öztürk O (2015) Ruh Sağlığı ve Bozuklukları, Nobel Tıp Kitabevi.
2. Benjamin, J. Sadock, M.D., Virginia, A. Sadock, M.D., Klinik Psikiyatri El Kitabı, 11. Baskı, Güneş Tıp Kitabevleri, 2015.
3. Ekşi, A., Ben Hasta Değilim, Çocuk Sağlığı ve Hastalıklarının Psikososyal Yönü, Nobel Tıp Kitabevleri, 2. Baskı, Ankara, 2011.
|
Yardımcı Kitap
|
1. Çam O, Engin E (2014) Ruh Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliği Bakım Sanatı, İstanbul Tıp Kitabevi. Öztürk O (2015) Ruh Sağlığı ve Bozuklukları, Nobel Tıp Kitabevi.
2. Benjamin, J. Sadock, M.D., Virginia, A. Sadock, M.D., Klinik Psikiyatri El Kitabı, 11. Baskı, Güneş Tıp Kitabevleri, 2015.
3. Ekşi, A., Ben Hasta Değilim, Çocuk Sağlığı ve Hastalıklarının Psikososyal Yönü, Nobel Tıp Kitabevleri, 2. Baskı, Ankara, 2011.
|
Dersin Amacı
|
Ebelik öğrencilerinin; ruh sağlığı ve psikiyatrinin temel ilke, kavramlarını kavrama, karşılaştığı çocuk ve kadınlarda normalden sapma durumlarını belirleyebilme, bu alanda kazandığı bilgileri ve becerileri birey, aile ve toplumun ruh sağlığını koruma, sürdürme ve geliştirmede kullanmasını sağlamak.
|
Dersin İçeriği
|
Psikiyatri tarihçesi, felsefesi, rol ve sorumlulukları, Ruhsal durum muayenesi ve görüşme süreci, Davranışın nörobiyolojik ve psikodinamik temelleri, Anksiyete bozukluğu olan birey ve ebelik yaklaşımı,
Duygu durum bozukluğu olan birey ve ebelik yaklaşımı, Gebelik ve postpartum dönemde olan kadınlardaki ruhsal değişiklikler ve ebelik yaklaşımı Şizofreni ve diğer psikotik bozukluğu olan birey ve ebelik yaklaşımı, Yeme ve uyku bozukluğu olan birey ve ebelik yaklaşımı,
Sağlıklı yakın ilişkiler, cinsel yaşam ve psikoseksüel bozukluklar ve ebelik yaklaşımı, Kişilik bozukluğu olan birey ve ebelik yaklaşımı, Çocukluk dönemi ruh sağlığı ve hastalıklarında ebelik yaklaşımı ,
Konsültasyon-liyezon psikiyatrisi, Psikiyatride tedaviler ve ebenin rolü
|
|
Program Yeterlilik Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
1
|
Ebelik eğitiminde temel kavramları tanıma, önemini anlama, formülize etme, çözme ve edindiği bilgileri yaşam boyu uygulama becerisine sahiptir.
|
3
|
2
|
Mesleğin mevzuat, etik, ilke ve standartlarını anlar ve uygulamalarını bu doğrultuda yapar.
|
4
|
3
|
Sağlığın korunması, sürdürülmesi ve geliştirilmesini sağlayacak izlemler ve hizmetleri yapabilecek bilgi ve beceriye sahiptir.
|
5
|
4
|
Uygulamalarını güncel bilimsel kanıtlar, teknolojik gelişmeler ve güncel sağlık politikaları ışığında kültüre duyarlı şekilde gerçekleştirir. Mezuniyet öncesi ve sonrası alanlarıyla ilgili sürekli eğitim faaliyetlerini sürdürür, araştırmalara katılır, projelerde görev alır ve kanıta dayalı araştırma sonuçlarının hayata geçmesi için çalışır.
|
5
|
5
|
Disiplinlerarası takım çalışması yapabilme yeteneğine sahiptir ve etkin yazılı/sözlü iletişim/sunum becerisini gerçekleştirir.
|
4
|
6
|
Kadın, yenidoğan, çocuk ve aileye bütüncül yaklaşım doğrultusunda hizmet verebilecek bilgi ve beceriye sahiptir.
|
-
|
7
|
Pozitif ebeveynliği desteklemek için kadın, aile ve topluma sağlık eğitimi - hizmeti sunar ve danışmanlık yapar.
|
-
|
8
|
Gebelik, travay, doğum süreçlerinde güvenli koşulları sağlar, kendi sorumluluğunda doğum yaptırır, acil ve riskli durumları yönetir ve uygun yaklaşımlarda bulunur.
|
-
|
9
|
Gebeliğin sonlandırılması ya da kaybı durumunda ulusal yasa, yönetmelik ve prosedürlere uygun biçimde bireyselleştirilmiş bakım sunabilecek bilgi ve beceriye sahiptir.
|
-
|
10
|
Normal ve riskli doğum sonrası kadın, yenidoğan ve ailenin adaptasyonu için nitelikli bakım sağlar.
|
-
|