Hafta
|
Konular
|
Ön Hazırlık
|
1
|
Yenidoğan Sağlığına Giriş
- Yenidoğan Döneminde Ebenin Rolleri
- Yenidoğan terminolojisi ve yenidoğan döneminin önemi
- Dünyada ve Türkiye?de yenidoğan sağlık göstergeleri ve etkileyen faktörler
|
K1: Bölüm-1
|
2
|
Yenidoğan Fizyolojisi
? Kardiovasküler Sistem
? Hematolojik Sistem
? Solunum Sistemi
? Üriner Sistem
? Endokrin Sistem
? Gastrointestinal Sistem
? Karaciğer Fonksiyonları
? Oto-immün Sitem
? Doku Sistemi
? Üreme Sistemi
? Nörolojik Sistem
? Davranışsal Durumu
|
K1: Bölüm 4
|
3
|
Yenidoğanın Doğum Odasında Değerlendirilmesi
Yenidoğanın Doğum Odasında İlk Muayene ve Bakımı
Apgar Skoru
Kimlik Tespiti
Fiziksel Değerlendirme Kanamanın Önlenmesi
Bağışıklama
Enfeksiyonlardan Korunma
Anne Bebek Etkileşiminin Sağlanması
Yenidoğan Canlandırma
|
K1: Bölüm 5
|
4
|
Yenidoğanın Değerlendirilmesi (Fiziksel ve Cildinin)
Fiziksel Tanılaması
Genel Durum Değerlendirmesi
Cilt Muayenesi
Baş Boyun Muayenesi
Diğer Vücut Bölümlerinin Muayenesi
Cildinin Tanılaması
Yenidoğan Cildinde Görülen Geçici Cilt Bulguları
Doğum Lekeleri
Doğum Travmaları
Yenidoğanın Cilt Bakımında Ebenin Rolü (Göbek Bakımı, Yenidoğan Banyosu)
|
K1: Bölüm 6-8
|
5
|
Yenidoğanın Beslenmesi
Yenidoğanın Beslenme Şekilleri
Emzirme Tekniği
|
K1: Bölüm 7
|
6
|
Yüksek Riskli Yenidoğanın Özellikleri ve Değerlendirilmesi
Yüksek Riskli Yenidoğanın Sınıflandırılması ve Değerlendirilmesi
Prematüre ve Postmatüre Bebekler Düşük Doğum Ağırlıklı Bebekler
Çoğul Gebelikler
|
K1: Bölüm 9
|
7
|
Yenidoğanda İmmün Sistem ve Bağışıklama
Bağışıklama Tipleri
Aşıların Özellikleri ve İçerikleri
Uluslararası Örgütler Tarafından Uygulanması Önerilen Aşılar
Ülkemizde Aşı Uygulamaları
Aktif Bağışıklamada Kullanılan Aşılar
|
K1: Bölüm 18
|
8
|
Yenidoğan İlaç ve Oksijen Uygulamaları
|
K1: Bölüm 33
|
9
|
Yenidoğanda Sık Karşılaşılan Sorunlar ve Ebelik Yaklaşımları 1
Yenidoğan Sarılıkları
Yenidoğan Enfeksiyonları
|
K1: Bölüm 19-20
|
10
|
Yenidoğanda Sık Karşılaşılan Sorunlar ve Ebelik Yaklaşımları 2
Yenidoğanda Sıvı Elektrolit Dengesi
Yenidoğanda Ağrı
|
K1: Bölüm 21-23
|
11
|
Yenidoğanda Sık Karşılaşılan Sorunlar ve Ebelik Yaklaşımları 3
Sarsılmış Bebek Sendromu
Fetal Alkol Sendromu
Ani Bebek Ölümü Sendromu
Yenidoğan Döneminde Çocuk İstismarı ve İhmali
|
K1: Bölüm 26-27-29-30
|
12
|
Tarama Programlarının Önemi ve Türkiye?de Rutin Yenidoğan Tarama Uygulamaları
|
K1: Bölüm 22
|
13
|
Madde Bağımlısı Anne Bebeği
Yenidoğanın Taburculuk Sonrası İzlem ve Muayenesi
|
K1: Bölüm 28-31
|
14
|
Anne Bebek Bağlanması
Yenidoğana Özgü Özel Uygulamalar
|
K1: Bölüm 35-36-37
|
Ön Koşul
|
-
|
Ders Dili
|
Türkçe
|
Dersin Sorumlusu
|
Öğr. Gör. Sevilay ERGÜN ARSLANLI
|
Dersi Verenler
|
-
|
Ders Yardımcıları
|
-
|
Kaynaklar
|
K1.Etki-Genç, R., Özkan, H. (2020). Ebeler İçin Yenidoğan Sağlığı ve Hastalıkları, Anadolu Nobel Tıp Kitabevleri, İstanbul.
|
Yardımcı Kitap
|
YK1.Çavuşoğlu, H. (2019). Çocuk Sağlığı Hemşireliği. Cilt I-II. Sistem Ofset Basımevi Ankara.
|
Dersin Amacı
|
Bu dersin amacı öğrencinin Dünyada ve Türkiye`de çocuk sağlığının durumunu bilmesini, sağlıklı ve riskli yenidoğanı ayırt etmesini, doğumda ve doğum sonu dönemde yenidoğan ve ailesine bakım vermesini, yenidoğan muayenesi yapabilmesini ve gerektiğinde resüsitasyon uygulamasını sağlamaktır.
|
Dersin İçeriği
|
Dünyada ve ülkemizde yenidoğan sağlığının durumu; Yenidoğanın Ekstrauterin Yaşama Uyumu ve Fizyolojik Fonksiyonu;Yenidoğanın İlk Değerlendirmesi ve Doğum Odasında Bakımı; Resüsitasyon; Yüksek Riskli Yenidoğanın Özellikleri ve Değerlendirmesi; Neonatal Transport; Yenidoğanın Beslenmesi; Doğum Sonu Dönemde Yenidoğan Bakımı; Yenidoğanda Sık Karşılaşılan Sorunlar ve Ebelik Yaklaşımı; Yenidoğan Tarama Programları; Bireyselleştirilmiş Gelişimsel Bakım; Bağışıklama; Yenidoğanın Taburculuk Planı ve Evde İzlemi
|
|
Program Yeterlilik Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
1
|
Ebelik eğitiminde temel kavramları tanıma, önemini anlama, formülize etme, çözme ve edindiği bilgileri yaşam boyu uygulama becerisine sahiptir.
|
4
|
2
|
Mesleğin mevzuat, etik, ilke ve standartlarını anlayarak uygulamalarını bu doğrultuda yapar.
|
4
|
3
|
Sağlığın korunması, sürdürülmesi ve geliştirilmesini sağlayacak izlemler ve hizmetleri yapabilecek bilgi ve beceriye sahiptir.
|
4
|
4
|
Mezuniyet öncesi ve sonrası alanlarıyla ilgili sürekli eğitim faaliyetleri sürdürür.
|
2
|
5
|
Disiplinlerarası takım çalışması yaparak etkin yazılı/sözlü iletişim/sunum becerisini gerçekleştirir.
|
-
|
6
|
Kadın, yenidoğan, çocuk ve aileye bütüncül yaklaşım doğrultusunda hizmet verebilecek bilgi ve beceriye sahiptir.
|
3
|
7
|
Pozitif ebeveynliği desteklemek için kadın, aile ve topluma sağlık eğitimi - hizmeti ve danışmanlığı yapar.
|
4
|
8
|
Gebelik, doğum ve doğum süreçlerinde güvenli koşullar sağlar, kendi sorumluluğunda doğum yapar, acil ve riskli durumları yönetir ve uygun yaklaşımları benimser.
|
-
|
9
|
Gebeliğin sonlandırılması ya da kaybı durumunda ulusal yasa, yönetmelik ve prosedürlere uygun biçimde bireyselleştirilmiş bakım sunabilecek bilgi ve beceriye sahiptir.
|
-
|
10
|
Normal ve riskli doğum sonrası kadın, yeni doğan ve ailenin adaptasyonu için nitelikli bakım sağlar.
|
-
|