Hafta
|
Konular
|
Ön Hazırlık
|
1
|
Giriş dersi: Ders programının, kaynakların tanıtılması.
İntegratif sağlık kavramı, tamamlayıcı yöntemler, geleneksel yöntemler, konvansiyonel tıp, doğu tıbbı kavramları.
|
K1. (Makale, sayfa:193-4)
K2. (Bölüm 12)
K3. (Sayfa 17-20)
|
2
|
İnsanın bütüncül yapısı, holistik bakım kavramı, beden, zihin, ruh sağlığı.
|
K1. (Makale, sayfa:193-7)
K2. (Bölüm 12)
|
3
|
Türkiyede integratif sağlıkla ilgili yasal durum:
S.B. Geleneksel ve Tamamlayıcı Tıp Daire Başkanlığı, İlgili mevzuat ve yasal düzenlemeler.
|
K3. (Sayfa 17-20)
K4. (Yönetmelik web sayfası).
|
4
|
Hemşirelikte integratif sağlıkla ilgili kuram ve model örneği olarak Jean Watson
|
K5. (Makale, sayfa: 61-72)
K6. (Bölüm 2,8,10)
|
5
|
Biyolojik temelli yöntemler: fitoterapi, homeopati, mezoterapi ve ozon uygulamaları
|
K3. (Sayfa 26)
K4. (Yönetmelik web sayfası, Ek 1)
K7. (Kısım III, bölüm 22, sayfa 282, 284-85)
K8. (Makale sayfa 105, 106)
K9. (Bölüm 4)
YK2. (El kitabı tamamı)
|
6
|
Manipülatif ve beden temelli yöntemler: Refleksoloji, sıcak-soğuk uygulamalar
|
K7. (Kısım III, bölüm 22, sayfa 287)
K8. (Sayfa 105)
K9. (Bölüm 2)
|
7
|
Gevşeme egzersizi, aromaterapi, egzersiz, masaj.
|
K2. (Bölüm 12)
K7. (Kısım III, bölüm 22, sayfa 286)
K3. (Yönetmelik web sayfası, Ek 1)
K8. (Makale sayfa 105, 106)
K9. (Bölüm 2)
|
8
|
Enerji temelli uygulamalar: Terapötik dokunma, reiki, biofeedback.
|
K7. (Kısım III, bölüm 22, sayfa 287)
K8. (Makale sayfa 105)
K9. (Bölüm 3)
|
9
|
Zihin ve beden temelli uygulamalar: yoga, hipnoz ve hipnoterapi
|
K7. (Kısım III, bölüm 22, sayfa 283)
K2. (Bölüm 12)
K3. (Sayfa 22, 23, 25)
K9. (bölüm 1)
|
10
|
Zihin ve beden temelli uygulamalar: müzik-audoanaljezi, meditasyon, dua ve yaratıcı düşleme
|
K2. (Bölüm 12)
K9. (Bölüm 1)
YK1. (El kitabı sayfa 9, 13)
|
11
|
Geleneksel tıbbi yöntemler: Akupunktur, Akupres, transkutanöz ve elektriksel sinir uyarımı
|
K3. (Sayfa 25)
K7. (Kısım III, bölüm 22, sayfa 282)
K9. (Bölüm 5)
|
12
|
Naturopati, kayropraktik
|
K3. (Sayfa 23, 26)
K2. (Bölüm 12)
|
13
|
Ayurveda
|
K3. (Sayfa 23)
K7. (Kısım III, bölüm 22, sayfa 281)
|
14
|
Farkındalık temelli stres azaltma programı
|
K7. (Kısım III, bölüm 22, sayfa 283)
K10. (Sayfa 69-78)
|
Ön Koşul
|
-
|
Ders Dili
|
Türkçe
|
Dersin Sorumlusu
|
Prof. Dr. Gülcihan Yıldırım
|
Dersi Verenler
|
-
|
Ders Yardımcıları
|
-
|
Kaynaklar
|
K1. Akkuzu G. (2017) Üreme sağlığında integratif tıp, Türkiye Klinikleri Doğum, Turkiye Klinikleri J Obstet Womens Health Dis Nurs-Special Topics 2, 3 (3): 193-7
K2. Gürhan N (2017) Ruh Sağlığı ve Psikiyatri Hemşireliğinin Temelleri: Kanıta Dayalı Uygulama ve Bakım, Bölüm 12, Akademisyen Yayınevi, Ankara.
K3. Talhaoğlu D (2021) Geleneksel ve tedavi uygulamaları, Bütünleyici ve Anadolu Tıbbı Dergisi, 3(1): 16-29.
K4. Geleneksel ve tamamlayıcı tıp uygulamaları yönetmeliği, http://www.mevzuat.gov.tr/MevzuatMetin/yonetmelik/7.5.20164-ek.pdf.
K5. Arslan Özkan İ, Okumuş H (2012) Bakım ve iyileşmenin kesiştiği bir model: watsonun insan bakım modeli, HEMAR-GE Dergisi, 2: 61-72.
K6. Okumuş H., Boz İ (2020) Postmodern Hemşirelik, İnsan Bakım Kuramı, Bölüm 2,8,10, Ankara Nobel Tıp Kitabevleri, Ankara.
K7. Can G (2018) Onkoloji Hemşireliği, Kısım III, Bölüm 22, Nobel Tip Kitabevleri, İstanbul, sayfa 279-92.
K8. Turan N, Öztürk A, Kaya N (2010) Hemşirelikte yeni bir sorumluluk alanı: tamamlayıcı terapi, maltepe üniversitesi, Hemşirelik Bilim ve Sanatı Dergisi 3 (1) : 103-108.
K9. Başer M, Taşçı S (2015) Kanıta Dayalı Rehberleriyle Tamamlayıcı ve Destekleyici Uygulamalar, Bölüm Akademisyen Kitabevi, Ankara.
K10. Körükcü Ö, Kukulu K. (2015) Beden-zihin-ruh bütünlüğünü korumaya yönelik bir program: farkındalık temelli stres azaltma programı, Psikiyatride Güncel Yaklaşımlar, 7(1):68-80.
|
Yardımcı Kitap
|
YK1. Ergüden R, Düşün, Hisset, İyileş, Hastalıklarla Başedebilmenin 7 Yöntemi, Phoenix.
YK2. Kaya R., Thielmann G, Homeopatiye Giriş, Tibyan Yayıncılık, 2012, İzmir.
|
Dersin Amacı
|
Öğrencilerin, integratif sağlık kavramı, bütüncül sağlık bakımı, integratif uygulama yöntemleri konularında bilgi kazandırılmasıdır.
|
Dersin İçeriği
|
İntegratif (bütüncül sağlık) nedir? Geleneksel ve tamamlayıcı tedaviler nedir? Bütüncül sağlığı korumak ve hastalık durumunda tıbbi tedaviler ile birlikte iyileşmeye yardımcı olmak için kullanılan yöntemler nelerdir? Bu yöntemlerin uygulanmasıyla ilgili dünyada ve Türkiye`de yasal durum nedir? Bakım mesleği olan ebelik ve hemşirelikte bu yöntemlerin kullanılması neden gerekli ve önemlidir? Sağlık meslek mensubu olmayanlar için bütüncül sağlık ve bununla ilgili uygulamaları bilmek gerekli midir?
|
|
Program Yeterlilik Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
1
|
Ebelik eğitiminde temel kavramları tanıma, önemini anlama, formülize etme, çözme ve edindiği bilgileri yaşam boyu uygulama becerisine sahiptir.
|
5
|
2
|
Mesleğin mevzuat, etik, ilke ve standartlarını anlayarak uygulamalarını bu doğrultuda yapar.
|
-
|
3
|
Sağlığın korunması, sürdürülmesi ve geliştirilmesini sağlayacak izlemler ve hizmetleri yapabilecek bilgi ve beceriye sahiptir.
|
4
|
4
|
Mezuniyet öncesi ve sonrası alanlarıyla ilgili sürekli eğitim faaliyetleri sürdürür.
|
3
|
5
|
Disiplinlerarası takım çalışması yaparak etkin yazılı/sözlü iletişim/sunum becerisini gerçekleştirir.
|
5
|
6
|
Kadın, yenidoğan, çocuk ve aileye bütüncül yaklaşım doğrultusunda hizmet verebilecek bilgi ve beceriye sahiptir.
|
4
|
7
|
Pozitif ebeveynliği desteklemek için kadın, aile ve topluma sağlık eğitimi - hizmeti ve danışmanlığı yapar.
|
3
|
8
|
Gebelik, doğum ve doğum süreçlerinde güvenli koşullar sağlar, kendi sorumluluğunda doğum yapar, acil ve riskli durumları yönetir ve uygun yaklaşımları benimser.
|
-
|
9
|
Gebeliğin sonlandırılması ya da kaybı durumunda ulusal yasa, yönetmelik ve prosedürlere uygun biçimde bireyselleştirilmiş bakım sunabilecek bilgi ve beceriye sahiptir.
|
-
|
10
|
Normal ve riskli doğum sonrası kadın, yeni doğan ve ailenin adaptasyonu için nitelikli bakım sağlar.
|
-
|