Hafta
|
Konular
|
Ön Hazırlık
|
1
|
Değişen Dünyada Yaşlanmanın yeri, Yaşlanmanın toplum üzerine etkileri, Endüstrileşme, modernleşme ve göçün etkileri
|
K1
|
2
|
Yaşlılığın ölçüsü, Yaşlı nüfusu, Demografik geçiş, Cinsiyet, ırk, etnik kompozisyon, Coğrafi dağılım, Belirleyiciler: kır-kent; gelişmişlik-azgelişmişlik
|
K1
|
3
|
Yaşlanma araştırmalarında yaşam döngüsü perspektifi
|
K3
|
4
|
Yaşam döngüsü sürecinde tarihsel ve kültürel dönüşüm, Sosyalizasyon ve sosyal roller, Rol geçişleri ve beklentileri
|
K4
|
5
|
Yaşam Stresi: Başetme ve Adaptasyon, Aktif yaşlanma, Yaşlılar arasında davranışlar ve değerler, yaşlılar arasında cinsiyete bağlı farklılıklar
|
K2
|
6
|
Yaşlılıkta ilişkiler ve roller
|
K2
|
7
|
Yaşlanma ve Aile Hayatı: İleri yaşlar ve aile, Çağdaş Toplumlarda aile yapısı, Çağdaş Toplumlarda ailenin işlevi, arkadaşlık ve akrabalık ağları
|
K1
|
8
|
İş, Emeklilik ve Boş Zaman: Yaşlı işçiler, Emeklilik, Boş Zaman
|
K1
|
9
|
Yaşlanmanın Ekonomisi: Yaşlının ekonomik statüsü, Yaşlının gelirinin yeterliliği, Sosyal Güvenlik Sistemi, Emekli Aylığı
|
K3
|
10
|
Yaşlanma Politikası: Yaşlıların politik yönelim ve davranışları, emeklilik ve Sağlık politikası ve yaşlanma
|
K2
|
11
|
Din ve yaşlanma: Dinin işlevi, Yaş ve dinsel bağlanma, Din, yaşlanma ve sağlık
|
K2
|
12
|
Yaşlının yaşam çevresi: Çevrenin yaşlı üzerindeki etkisi
|
K4
|
13
|
Toplumsal tabakalaşma ve yaşlılık: toplumsal katmanlaşma, sınıf, toplumsal cinsiyet ve yaşlılık
|
K4
|
14
|
Dönemin değerlendirilmesi ve tartışma
|
K1, K2,K3,K4,K5
|
Ön Koşul
|
-
|
Ders Dili
|
Türkçe
|
Dersin Sorumlusu
|
Dr. Öğr. Üyesi Sevcan Toptaş Kılıç
|
Dersi Verenler
|
-
|
Ders Yardımcıları
|
-
|
Kaynaklar
|
K1-Tufan, İsmail. Modernleşen Türkiye`de Yaşlılık ve Yaşlanmak. İstanbul: Anahtar Yayınları, 2003.
K2-Kart, S. Cary and Jennifer M. Kinney. The Realities of Aging. Allyn and Bacon, Boston, 2001.
K3-Tufan, İsmail. Birinci Türkiye Yaşlılık Raporu 2007. Antalya: Geroyay, 2007.
K4-Victor, Christina. The Social Context of Aging. Routledge, New York, 2005.
K5-Canatan, Ayşe. Sosyal Yönleriyle Yaşlılık. Ankara: Palme Yayınları, 2008.
|
Yardımcı Kitap
|
-
|
Dersin Amacı
|
Bu dersin amacı, öğrencinin yaşlılığın sosyal boyutunu öğrenmesini ve yaşlılığın sosyal sorunlarına ilişkin değerlendirme yapabilmesini amaçlamaktadır.
|
Dersin İçeriği
|
Yaşlılığın sosyolojik boyutlarını incelemek. Yaşlanmanın kültürel boyutu, ekonomisini bilir.
|
|
Program Yeterlilik Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
1
|
Gerontoloji alanıyla ilgili kuramsal ve uygulamalı bilgileri açıklar.
|
2
|
2
|
Gerontoloji alanındaki bilimsel bilgiyi mesleki yaşantısında uygulamaya yansıtır.
|
-
|
3
|
Yaşlılık alanı ile ilgili bilimsel araştırma sürecini gerçekleştirir.
|
-
|
4
|
Gerontolog olarak diğer bilim alanları ile disiplinler arası işbirliği içinde ekip üyesi olarak katkı verir.
|
3
|
5
|
Bir birey olarak kişisel, sosyal ve mesleki sorumluluklarının farkına varır.
|
-
|
6
|
Kişisel ve mesleki gelişiminde yaşam boyu öğrenme yaklaşımını benimser.
|
2
|
7
|
Alanıyla ilgili konularda, ilgili kişi ve kurumlarla işbirliği yapabilecek düzeyde yazılı ve sözlü ifade edebilme yetkinliği kazanır.
|
-
|
8
|
Sağlıklı ve/veya hasta yaşlı bireyin yapısı, fizyolojik fonksiyonları ve davranışları, bireyin sağlığı ile fiziksel ve sosyal çevresi arasındaki ilişkisini anlayıp destek verme yetkinliği kazanır.
|
3
|
9
|
Gerontolog olarak ilgili yasa, yönetmelik, mevzuata ve mesleki etik kurallarına uygun davranır.
|
-
|
10
|
Alanda edindiği bilgiler sayesinde yaşlıların biyolojik, sosyal, fiziksel ve psikolojik değişimlerini fark ederek bilimsel veriler/kanıtlar doğrultusunda çözüm önerir.
|
3
|