Hafta
|
Konular
|
Ön Hazırlık
|
1
|
Aile, aile türleri ve ailenin işlevi
|
K1 Bölüm 1
|
2
|
Aile danışmanlığının tarihçesi
|
K1 Bölüm 2
|
3
|
Aile yaşam döngüsü
|
K1 Bölüm 3
|
4
|
Sağlıklı ve sağlıksız aileler
|
K2 Bölüm 1
|
5
|
Aile yapısını geliştirmek
|
K2 Bölüm 2
|
6
|
Aile danışmanlığını gerektiren nedenler
|
K2 Bölüm 3
|
7
|
Aile terapi süreci
|
K2 Bölüm 4
|
8
|
Psikodinamik Aile Terapileri
|
K2 Bölüm 5
|
9
|
Yaşantısal Aile Terapisi
|
K2 Bölüm 6
|
10
|
Davranışçı ve Bilişsel-Davranışçı Aile Terapileri
|
K2 Bölüm 7
|
11
|
Yapısal Aile Terapisi
|
K2 Bölüm 8
|
12
|
Stratejik ve Sistemik Aile Terapisi
|
K2 Bölüm 9
|
13
|
Çözüm Odaklı ve Öyküsel Aile Terapisi
|
K2 Bölüm 10
|
14
|
Pozitif Aile Terapisi
|
K2 Bölüm 11
|
Ön Koşul
|
-
|
Ders Dili
|
Türkçe
|
Dersin Sorumlusu
|
Dr. Öğretim Üyesi Gül KADAN
|
Dersi Verenler
|
-
|
Ders Yardımcıları
|
-
|
Kaynaklar
|
K1. Gladding, S. (2012). Aile Terapisi Tarihi Kuram ve Uygulamaları. (Çev. Ed. İbrahim Keklik ve İbrahim Yıldırım). Ankara: Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Derneği Yayınları.
K2. Nichols, M. (2013). Aile terapisi kavramlar ve yöntemler. (Çev. Okhan Gündüz) İstanbul: Kaknüs Psikoloji
|
Yardımcı Kitap
|
YK1. Dattilio, F. M. (2012). Bilişsel Davranışçı Çift ve Aile Terapisi, (Çev. Mirel Benvenizte, Serpil Kızıltaş ve Pınar Turanlı). İstanbul: Psikoterapi Enstitüsü Eğitim Yayınları.
YK2. Özgüven, İ. (2013). Evlilik ve aile terapisi. Ankara: Nobel Akademi Yayıncılık.
YK3. Kesici, Ş., Bayrakçı, E. K., Mert, A. ve Kiper, C. (2014). Vaka Örnekleriyle Birlikte Aile Danışma Kuramları ve Teknikleri. (Ed. Şahin Kesici) Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
YK4. Közabacı, N. ve Erkan, Z. (2014). Aile danışmanlığı kuram ve uygulamalara genel bir bakış. Ankara: Pegem Akademi.
|
Dersin Amacı
|
Bu dersin amacı aileye yönelik sosyal hizmet müdahalelerinde aile terapisi kuramları, temel teorik kavramları çerçevesinde farklı aile sorunlarını ve ilişki dinamiklerini değerlendirebilme ve ailelerle çalışabilmek için uygun bir müdahale planı geliştirmeyi amaçlamaktadır.
|
Dersin İçeriği
|
Bu ders kapsamında aile, aile yaşam döngüsü, sağlıklı ve sağlıksız aileler, aile terapi süreci ve aile danışmanlığının teorik yaklaşımları ele alınmaktadır.
|
|
Program Yeterlilik Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
1
|
Sosyal hizmet alanının tarihsel gelişimini, temel kavram ve terimlerini ve uygulama alanlarını (sağlık, eğitim, sosyal güvenlik, sivil toplum, yerel yönetim gibi) açıklar.
|
-
|
2
|
Bireylerle, ailelerle, gruplarla, toplumla, meslektaşlarıyla ve kurumlarla çalışırken, etkili sözel ve yazılı iletişim kurar.
|
3
|
3
|
Sosyal hizmet ile ilişkili diğer alanları (psikoloji, sosyoloji, hukuk, kamu yönetimi, çocuk gelişimi, gerontoloji, sağlık yönetimi gibi) tanıyarak sosyal hizmetin bu alanlarla bağlantısını kurar.
|
-
|
4
|
Sosyal hizmet alanında temel ve çağdaş kuramsal yaklaşımlar çerçevesinde kuramlar arasındaki benzerlikleri, farklılıkları, kuramların katkılarını ve sınırlılıklarını ifade eder.
|
4
|
5
|
Sosyal hizmette ulusal ve uluslararası bilimsel gelişmeleri takip edecek düzeyde temel araştırma becerisi ile araştırma yöntem ve tekniklerini uygulama becerisi kazanır.
|
-
|
6
|
Birey, aile, gruplar ve farklı toplumsal gruplar ile sosyal hizmet uygulamaları yapar.
|
3
|
7
|
Sosyal inceleme, değerlendirme ve rapor hazırlama becerisi kazanır.
|
-
|
8
|
Her düzeydeki müracaatçılar için benzerlik ve farklılıkları dikkate alarak planlı değişme sürecini (bağlantı kurma, tanı ve değerlendirme, planlama, uygulama, uygulamayı değerlendirme, sonlandırma ve izleme) gerçekleştirme becerisi kazanır.
|
-
|
9
|
Sosyal hizmet uygulamalarında insan haklarını temel alarak toplumsal ve ekonomik adalet doğrultusunda uygulamalar yapar.
|
-
|
10
|
Alanıyla ilgili etik kuralların, bilimsel ve kültürel değerlerin bilincinde olur.
|
4
|