Hafta
|
Konular
|
Ön Hazırlık
|
1
|
Dersin Tanıtımı, Afetlere İlişkin Temel Kavramlar
|
K1 BÖLÜM 1
|
2
|
Afet Türleri, Türkiye?de Afet Yönetimi
|
K1 BÖLÜM 2
K2
|
3
|
Afet Zararlarını Azaltma, Önleme, Hazırlık ve Örgütlenme
|
K1 BÖLÜM 3
|
4
|
Afetlerde Psikososyal Gereksinim ve Kaynak Belirleme
|
K1 BÖLÜM 4
|
5
|
Ruhsal Travma Kavramı ve Travmatik Stres Belirtileri, Bulgu ve Hastalıkları I
|
K1 BÖLÜM 5
|
6
|
Travmatik Yas
|
K1 BÖLÜM 5
|
7
|
Çocuklar ve Ergenlerde Travmatik Yaşantılar ve Başetme I
|
K1 BÖLÜM 6
|
8
|
Çocuklar ve Ergenlerde Travmatik Yaşantılar ve Başetme II
|
K1 BÖLÜM 6
|
9
|
Afet Sonrası Psikososyal Müdahaleler
|
K1 BÖLÜM 7
|
10
|
Afet Sonrası Psikososyal Yardımda Grup Uygulamaları
|
K1 BÖLÜM 8
|
11
|
Grup Temelli Uygulamalar
|
K1 BÖLÜM 9
|
12
|
Afet Yaşamış Toplumlarla Çalışma
|
K1 BÖLÜM 10
|
13
|
Afet Çalışmalarında Etik
|
K1 BÖLÜM 11
|
14
|
Hizmet Verenler İçin Stres Tepkileri, Travma Sonrası Gelişim, Stres Yönetimi ve Öz Bakım
|
K1 BÖLÜM 12
|
Ön Koşul
|
-
|
Ders Dili
|
Türkçe
|
Dersin Sorumlusu
|
Öğretim Görevlisi Elvan ULUCAN ÖZKAN
|
Dersi Verenler
|
-
|
Ders Yardımcıları
|
-
|
Kaynaklar
|
K1. Afetlerde psikososyal Hizmetler Birliği (2012). Psikososyal Uygulamalar Eğitim Kitabı, Ed. Meriç Gözden, Nedret Öztan, Tamer Aker. 1. Baskı. Ofis Ostim, Ankara.
|
Yardımcı Kitap
|
YK1. Tuncay, T. (2004). Afetlerde sosyal hizmet. Özbay Matbaacılık, Ankara.
YK2. Sever, R. (Ed). (2019) Afetler ve afet yönetimi. Pegem Akademi, Ankara.
YK3. Mavili Aktaş, A. (2003) Kriz durumlarında sosyal hizmet müdahalesi. Kriz Dergisi, 11(3):37-44
YK4. Yıldırım, Ş. (2016). Sosyal hizmette krize müdahale yaklaşımının kullanımı krize müdahale. Celal Bayar Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 3(4).
YK5. Akyıldız, N. A., Gürboğa, Ş., & Gürboğa, C. Yaşlı afetzedelerin geçici barınma ihtiyaçlarının karşılanması üzerine örnek bir çalışma: Kahramanmaraş-Elbistan Prefabrik Huzurevi Kompleksi. Sosyal Politika Çalışmaları Dergisi, 18(41), 325-338.
|
Dersin Amacı
|
Afetlerle (deprem, sel baskını, kaza, savaş vb) karşı karşıya kalanların psikolojik, sosyal ve ekonomik açıdan yaşadıkları sorunlar ve bu sorunlarla başa çıkma güçlerine yönelik sosyal hizmet müdahalesi hakkında bilgi sahibi olunması amaçlanmaktadır.
|
Dersin İçeriği
|
Afet durumları (deprem, sel baskını, kaza, savaş,vb.) ile karşı karşıya kalan birey, grup ve toplumlara yönelik sosyal hizmet uygulamaları, afet yönetimi , Afet Zararlarını Azaltma, Önleme, Hazırlık ve Örgütlenme, Afetlerde Psikososyal Gereksinim ve Kaynak Belirleme,Ruhsal Travma Kavramı ve Travmatik Stres Belirtileri, Bulgu ve Hastalıkları, Tavmatik Yas,Çocuklar ve Ergenlerde Travmatik Yaşantılar ve Başetme, Afetlerde Psikososyal Yaklaşımlar, Afet Sonrası Grup Temelli Uygulamalar, Afet Yaşamış Toplumlarla Çalışma, Afet Çalışmalarında Etik
|
|
Program Yeterlilik Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
1
|
Sosyal hizmet alanının tarihsel gelişimini, temel kavram ve terimlerini ve uygulama alanlarını (sağlık, eğitim, sosyal güvenlik, sivil toplum, yerel yönetim gibi) açıklar.
|
2
|
2
|
Bireylerle, ailelerle, gruplarla, toplumla, meslektaşlarıyla ve kurumlarla çalışırken, etkili sözel ve yazılı iletişim kurar.
|
2
|
3
|
Sosyal hizmet ile ilişkili diğer alanları (psikoloji, sosyoloji, hukuk, kamu yönetimi, çocuk gelişimi, gerontoloji, sağlık yönetimi gibi) tanıyarak sosyal hizmetin bu alanlarla bağlantısını kurar.
|
4
|
4
|
Sosyal hizmet alanında temel ve çağdaş kuramsal yaklaşımlar çerçevesinde kuramlar arasındaki benzerlikleri, farklılıkları, kuramların katkılarını ve sınırlılıklarını ifade eder.
|
2
|
5
|
Sosyal hizmette ulusal ve uluslararası bilimsel gelişmeleri takip edecek düzeyde temel araştırma becerisi ile araştırma yöntem ve tekniklerini uygulama becerisi kazanır.
|
3
|
6
|
Birey, aile, gruplar ve farklı toplumsal gruplar ile sosyal hizmet uygulamaları yapar.
|
5
|
7
|
Sosyal inceleme, değerlendirme ve rapor hazırlama becerisi kazanır.
|
4
|
8
|
Her düzeydeki müracaatçılar için benzerlik ve farklılıkları dikkate alarak planlı değişme sürecini (bağlantı kurma, tanı ve değerlendirme, planlama, uygulama, uygulamayı değerlendirme, sonlandırma ve izleme) gerçekleştirme becerisi kazanır.
|
4
|
9
|
Sosyal hizmet uygulamalarında insan haklarını temel alarak toplumsal ve ekonomik adalet doğrultusunda uygulamalar yapar.
|
5
|
10
|
Alanıyla ilgili etik kuralların, bilimsel ve kültürel değerlerin bilincinde olur.
|
5
|