Hafta
|
Konular
|
Ön Hazırlık
|
1
|
Dersin Tanıtımı: Kapsam, Gerekçe, Önem, Kural ve Yükümlülükleri.
|
|
2
|
?Belge film - Belgesel filmin? tanımı ve sinema tarihindeki yeri Belgesel sinemanın doğuşu, gelişimi ve özellikleri
|
|
3
|
Belgesel sinema ve gerçeklik ilişkisinin sorgulanması. Belgesel film gösterimi.
|
|
4
|
Belgesel filmde amaç, konu, bakış açısının belirlenmesi ve ön araştırma süreci.
|
|
5
|
Belgesel filmde çekim aşaması ve çekim estetiği. Öğrenci belgesel film örneklerinin gösterimi.
|
|
6
|
Belgesel filmde çekim aşaması ve çekim estetiği üzerine kamera ile teknik ve estetik öğelerin uygulamalı anlatımı
|
|
7
|
Belgesel filmde röportaj tekniklerinin anlatımı ve sesin önemi. Yapım sonrası sürecin işlenmesi. Kurgu teknikleri ve ses eşleme süreçlerinin anlatımı
|
|
8
|
Televizyon belgesellerinin tanımı ve işlevi. Belgesel film gösterimi.
|
|
9
|
Belgesel sinemada yeni yaklaşımların ve akımlarının işlenmesi.
|
|
10
|
Proje sunumları ? Belgesel Sinemada alt türlerin incelenmesi
|
|
11
|
Proje sunumları ? Belgesel Sinemada alt türlerin incelenmesi
|
|
12
|
Proje sunumları ? Belgesel Sinemada alt türlerin incelenmesi
|
|
13
|
Proje sunumları ? Bağımsız belgesel film yönetmenlerinin incelenmesi
|
|
14
|
Proje sunumları ? Bağımsız belgesel film yönetmenlerinin incelenmesi
|
|
Ön Koşul
|
-
|
Ders Dili
|
Türkçe
|
Dersin Sorumlusu
|
Tunç Boran
|
Dersi Verenler
|
-
|
Ders Yardımcıları
|
-
|
Kaynaklar
|
Prof. Dr. Seyide Parsa, Abdülkadir Çetintahra (2000) Belgesel Film Yapım Teknikleri, Ege Üniversitesi Basımevi: İZMİR.
ROTHA, Paul (2000). Belgesel Sinema. İzdüşüm Yayınları: İstanbul.
KILIÇ, Levend (2000); Görüntü Estetiği, İstanbul: İnkılâp Yayınları.
MAMET, David (1997); Film Yönetmek Üzerine, Çev: Gülnur Güven, Ankara: Doruk Yayımcılık.
MASCELLİ, Joseph V. (2002); Sinemanın 5 Temel Öğesi, Çev.: Hakan Gür, Yayına Haz.: Nadi Kafalı, Ankara: İmge Kitabevi.
|
Yardımcı Kitap
|
-
|
Dersin Amacı
|
Belgesel sinemanın yapısı, özellikleri, tarihsel süreçteki gelişimi incelendikten sonra; belgesel filmde yapım öncesi, yapım aşaması ve yapım sonrası süreçler dersin kapsamında uygulamalı olarak işlenmektedir. Dönem boyunca çeşitli belgesel filmler gösterilerek, bağımsız belgeselciler de derse davet edilmektedir
|
Dersin İçeriği
|
elgesel film alanında belgeselin yapısı, doğuşu ve tanımı, tarihsel gelişim süreci ile doğa belgeselleri, gerçekçi belgeseller, sosyal içerikli belgeseller, haber filmleri, propaganda belgeselleri gibi belgesel film türleri işlenmektedir. Örnek filmler izlettirilmektedir. Belgesel filmin özelliklerinin ardından, gerçeklik kavramı, belgeselin gerçeklikle ilişkisi irdelenirken dış dünyadaki gerçeklik, kameramanın gerçekliği ve alımlayan izleyicinin gerçeklik boyutu tartışılmaktadır. Bununla birlikte belgesel filmin üretimi öncesi süreçte yapılması gereken çalışmalara yer verilmektedir. Belgesel film senaryosunun nasıl geliştirilmesi gerektiği, kütüphane araştırması ve çekim yerlerinde ön araştırma bilgilerinin aktarılması, bilgi alınacak röportaj kişilerinin belirlenmesi, tahmini bütçenin hazırlanması ve destekçi kuruluşlarının saptanması vb. yapılması gereken teknik hazırlıklar aktarılmaktadır. Yapım/üretim aşamasında ise görüntünün doğası, ışık, renk ve görsel algılama terimlerinin açıklanmasının ardından, çekim aşamasında bilinmesi gereken bazı teknik/estetik özellikler aktarılmaktadır. Yıl sonunda 15 dakikalık bir belgesel film çalışması teslim edilecektir.
|
|
Program Yeterlilik Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
1
|
Televizyon ve sinema alanıyla ilgili kuram, yöntem, kavram ve kavramlar arası ilişkileri açıklar.
|
2
|
2
|
Televizyon ve sinema alanına ilişkin bilimsel bilginin üretimiyle ilgili süreç, yöntem ve teknikleri teşhis ve ifade eder.
|
5
|
3
|
İletişimin toplumsal, tarihsel, kültürel, siyasal ve ekonomik boyutlarını ilişkilendirir.
|
2
|
4
|
Televizyon ve sinema alanında çekim, yapım ve yapım sonrası tekniklerini etkili kullanır.
|
5
|
5
|
Medya metinlerini eleştirel bakış açısıyla yorumlar.
|
4
|
6
|
Bilişim teknolojilerini etkin olarak kullanır.
|
5
|
7
|
Sosyal bilimlerin diğer disiplinlerdeki bilgiyi kendi uzmanlık alanında kullanabileceği şekilde yeniden düzenler.
|
4
|
8
|
Bireysel ve grup içinde sorumluluk alarak, televizyon ve sinema alanıyla ilgili çalışmalar yapar.
|
5
|
9
|
Televizyon ve sinema alanıyla ilgili kuram, bilgi, yöntem ve teknolojileri takip eder.
|
3
|
10
|
Düşüncelerini ve sorunlara ilişkin önerilerini nicel ve nitel verilerle destekleyerek ilgili kişi ve kurumlara aktarır.
|
4
|
11
|
Toplumsal sorumluluk bilinciyle hareket ederek televizyon ve sinema alanına ilişkin etik kodlar ile birlikte yasa, yönetmelik ve mevzuata uygun çalışmalar yürütür.
|
2
|
12
|
Televizyon ve sinema alanına ilişkin kuram, yöntem, araç ve teknolojileri yetkin bir biçimde kullanır.
|
2
|