Hafta
|
Konular
|
Ön Hazırlık
|
1
|
Ortadoğu Terimi ve Tarihsel Seyri
|
K2-Giriş
|
2
|
Protestan Reformu`ndan Emperyalizme: Yeni Küresel Denge ve Doğu`nun Kalkınmacı Hamlesi
|
K2-Bölüm-4; K2-Bölüm-5
|
3
|
Modernlik, Emperyalizm ve Oryantalizm
|
K2-Bölüm-6; YK1-Giriş; YK1-Bölüm 1
|
4
|
Oryantalizm, Eleştiriler ve Edward Said`in Ardından
|
YK6-Bölüm-6; YK6-Bölüm-7
|
5
|
Ortadoğu`da Uzun 19. Yüzyıl (I): Ahval ve Reformlar
|
K1-Bölüm-4; K1-Bölüm-5; K1-Bölüm-6
|
6
|
Ortadoğu`da Uzun 19. Yüzyıl (II): Devrim, Anayasacılık, ve 19. Yüzyılda Osmanlı Ekonomisi
|
K1-Bölüm-7; K1-Bölüm-8; YK7-Bölüm-1
|
7
|
Osmanlı Devleti`nde Avrupa İktisadi Yayılımı, Doğu Sorunu, Büyük Oyun, ve Birinci Dünya Savaşı
|
YK7-Sonuç, K1-Bölüm-9; YK5-Bölüm-1; YK5-Bölüm-2; YK5-Bölüm-3; K2-Kısım-3
|
8
|
Sekülerizm, Modernlik ve Milliyetçilik
|
K2-Bölüm-9; K2-Bölüm-13
|
9
|
İki Savaş Arasında: Bağımsızlık Mücadeleleri, Ulus Devletler ve Ekonomileri
|
K1-Bölüm-10; K1-Bölüm-11; K1-Bölüm-12; YK2-Kısım-1
|
10
|
İkinci Dünya Savaşı Ardından: Türkiye, İran, Mısır ve Ekonomileri
|
K1-Bölüm-14; K1-Bölüm-15; K1-Bölüm-16; YK2-Kısım-2 (5-6-7)
|
11
|
Filistin`de İsrail Devleti`nin Kuruluşu, 1946-1990 arası İsrail, Ürdün ve Filistin Ekonomileri
|
K1-Bölüm-13; K2-Bölüm-14; K1-Bölüm-17; YK2-Kısım-2 (8)
|
12
|
Muhammed Rıza Şah`ın Ekonomik ve Kültürel Reformları, 1979 İran Devrimi ve Bölgeye Etkileri
|
YK4-Bölüm-5; YK4-Bölüm-6; K1-Bölüm-20
|
13
|
ABD, Petrol, İşgal ve Ortadoğu Ekonomileri için 1990`lar ile Sonrası
|
K2-Bölüm-16; K2-Bölüm-17; YK2-Sonsöz
|
14
|
Yeni Binyıl: Yeni Talepler, Yeni Kavgalar
|
K1-Bölüm-25
|
Ön Koşul
|
-
|
Ders Dili
|
Türkçe
|
Dersin Sorumlusu
|
Dr. Hüseyin Ongan Arslan
|
Dersi Verenler
|
-
|
Ders Yardımcıları
|
-
|
Kaynaklar
|
K1. Cleveland, W. L., Tarihi, M. O., & Harmancı, M. (2008). çev. Mehmet Harmancı, Agora Yayınları..
K2. Gelvin, J. L. (2016). Modern Orta Doğu Tarihi 1453-2015, çev. Güneş Ayas. İstanbul: Timaş Yayınları..
|
Yardımcı Kitap
|
YK1. Said, E. W. (2006). Şarkiyatçılık: Batı`nın şark anlayışları. Metis yayınları.
YK2. Owen, R., & Pamuk, Ş. (2002). 20. Yüzyılda Ortadoğu Ekonomileri Tarihi. Sabancı Üniversitesi.
YK3. Choueiri, Y. M. (2012) Ortadoğu Tarihi: Dini, Siyasi, Kültürel ve Ekonomik Perspektiften,
İstanbul, İnkılap Yayınevi.
YK4. Abrahamian, F. (2009), Modern İran Tarihi,İstanbul, İş Bankası Kültür Yayınları.
YK5. Fromkin D.(2016) Barışa Son Veren Barış: Modern Ortadoğu Nasıl Yaratıldı? İstanbul, Epsilon Yayınevi.
YK6. Lockman Z. (2010) Hangi Ortadoğu? Burcu Birinci, İstanbul, Küre Yayınları.
YK7. Quataert D. (2017) Osmanlı Devleti`nde Avrupa İktisadi Yayılımı ve Direniş (1881-1908), İstanbul, İletişim Yayınevi.
|
Dersin Amacı
|
Uzun Yirminci Yüzyıl`da Ortadoğu`nun Sosyal ve Ekonomik Tarihi`ne odaklanan giriş düzeyinde olan bu dersin amacı, bölgenin tarihini, dolayısıyla bugününü, şekillendiren olaylar, fikirler ve hareketleri tartışmak suretiyle, öğrencilere Ortadoğu Tarihi`nde önemli olan siyasi, ekonomik, sosyal, entelektüel ve kültürel meseleleri tanıtmaktır.
|
Dersin İçeriği
|
Ortadoğu teriminin tanıtıldığı kısa bir giriş dersinden sonra, bölgenin bugününü tartışmadan önce Avrupa`daki gelişmeler sonrası kurulan yeni küresel güç dengesi ve Osmanlı İmparatorluğu tartışılarak bir altyapı oluşturulacaktır. Bölge hakkında tartışmaları izlerken ve fikir yürütülürken gerekli olan teorik altyapının tanıtılmasını izleyen haftalarda, öncelikle 19. Yüzyıl`da hala Ortadoğu`nun büyük bir kısmını yöneten Osmanlı İmparatorluğu`nun ekonomik durumu ve bölgedeki Avrupa İktisadi Yayılımı tartışılacak, bölgedeki reform ve anayasacılık hareketleri tanıtılacaktır. Birinci Dünya Savaşını izleyen yıllardaki ulus devletler ve tarihleri ile, İkinci Dünya Savaşı ardından oluşan yeni denge ve bu dengenin ulus devletlere etkileri ve nihayet ulus devletlerin tepkileri ele alınacaktır.
|
|
Program Yeterlilik Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
1
|
İktisat bilimi ile ilgili terimleri ve temel teorileri kavrar, uygular ve değerlendirir.
|
2
|
2
|
Temel matematik ve istatistik bilgisini iktisadın her alanında uygulayabilme bilgisine sahiptir.
|
-
|
3
|
Paket programlar (E-views, SPSS vb.) yardımıyla iktisadi konuları analiz eder ve değerlendirir.
|
-
|
4
|
Disiplinler arası bilimsel çalışma yapabilme donanımına sahiptir.
|
5
|
5
|
Türkiye ekonomisi üzerinde yorum yapabilme bilgisine sahiptir.
|
-
|
6
|
İktisat bilimi çerçevesinde güncel ekonomik olayları kavrar, analiz eder ve yorumlar.
|
-
|
7
|
Sosyo-ekonomik problemleri bireysel veya grup olarak çözebilme becerisine sahiptir.
|
3
|
8
|
İktisadi hayatın gerekleri doğrultusunda sorumluluk alabilen girişimcilik vasfına sahiptir.
|
-
|
9
|
Dünya ekonomisini konjonktürel perspektifte analiz eder.
|
5
|
10
|
İktisadi bir sorunla ilgili proje döngüsünü tanımlar, projeyi hazırlar ve yönetir.
|
-
|
11
|
Alanındaki literatürü takip eder ve yararlanır.
|
-
|
12
|
Farklı kurum ve kuruluşların ihtiyaç duyduğu eleman vasfına sahiptir.
|
5
|
13
|
Bilgisayar yazılımı ile diğer bilgi ve iletişim teknolojilerini kullanır.
|
-
|
14
|
Yaşam boyu öğrenme davranışı kazanabilir ve geliştirebilir.
|
-
|
15
|
Mesleki ve etik değerlere uygun olarak hareket eder.
|
-
|