ÇANKIRI KARATEKİN ÜNİVERSİTESİ - Bologna Bilgi Sistemi


  • Ders Tanımı
  • Ders Adı Kodu Yarıyıl Teori+Uygulama (Saat) Havuz Statü AKTS
    Modern Ortadoğu`nun Sosyal ve Ekonomik Tarihi İKT425 GÜZ-BAHAR 3+0 Fakülte S 4
    Öğrenme Çıktıları
    1-16. yüzyıldan 19. yüzyıla kadar Avrupa ve Ortadoğu Tarihini analiz eder.
    2-Günümüzün siyasi, kültürel ve ekonomik ilişkilerini analiz etmek için faydalı teorik terimleri tanımlar.
    3-Modern Ortadoğu`daki siyasi yapının tarihsel arka planı, ideolojik hareketler, rekabetler ve çatışmalar arasında sebep sonuç ilişkisi kurar.
    4-İkinci Dünya Savaşı`ndan sonra bölge ülkelerindeki siyasi, kültürel ve ekonomik olayları özetler.
    5-Soğuk Savaş ve sonrasındaki yeni düzenin bölge ülkeleri üzerindeki etkilerinden sonuçlar çıkarır.
  • AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU
  • EtkinlikKatkı Yüzdesi

    (100)

    SayısıSüresi (Saat)Toplam İş Yükü (Saat)
    Ders Süresi (Hafta x Ders Saati)14342
    Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, pekiştirme)13226
    Ödevler2511515
    Kısa Süreli Sınavlar (sınav + hazırlık) 24616
    Ara Sınavlar (sınav + hazırlık)0000
    Proje0000
    Laboratuar 0000
    Yarıyıl Sonu Sınavı (sınav + hazırlık) 4012525
    Diğer 11155
    Toplam İş Yükü(Saat)   119
    Toplam İş Yükü(Saat)/ 30 (s)     3,97 ---- (4)
    Dersin AKTS Kredisi   4
  • Ders Akışı
  • Hafta Konular Ön Hazırlık
    1 Ortadoğu Terimi ve Tarihsel Seyri K2-Giriş
    2 Protestan Reformu`ndan Emperyalizme: Yeni Küresel Denge ve Doğu`nun Kalkınmacı Hamlesi K2-Bölüm-4; K2-Bölüm-5
    3 Modernlik, Emperyalizm ve Oryantalizm K2-Bölüm-6; YK1-Giriş; YK1-Bölüm 1
    4 Oryantalizm, Eleştiriler ve Edward Said`in Ardından YK6-Bölüm-6; YK6-Bölüm-7
    5 Ortadoğu`da Uzun 19. Yüzyıl (I): Ahval ve Reformlar K1-Bölüm-4; K1-Bölüm-5; K1-Bölüm-6
    6 Ortadoğu`da Uzun 19. Yüzyıl (II): Devrim, Anayasacılık, ve 19. Yüzyılda Osmanlı Ekonomisi K1-Bölüm-7; K1-Bölüm-8; YK7-Bölüm-1
    7 Osmanlı Devleti`nde Avrupa İktisadi Yayılımı, Doğu Sorunu, Büyük Oyun, ve Birinci Dünya Savaşı YK7-Sonuç, K1-Bölüm-9; YK5-Bölüm-1; YK5-Bölüm-2; YK5-Bölüm-3; K2-Kısım-3
    8 Sekülerizm, Modernlik ve Milliyetçilik K2-Bölüm-9; K2-Bölüm-13
    9 İki Savaş Arasında: Bağımsızlık Mücadeleleri, Ulus Devletler ve Ekonomileri K1-Bölüm-10; K1-Bölüm-11; K1-Bölüm-12; YK2-Kısım-1
    10 İkinci Dünya Savaşı Ardından: Türkiye, İran, Mısır ve Ekonomileri K1-Bölüm-14; K1-Bölüm-15; K1-Bölüm-16; YK2-Kısım-2 (5-6-7)
    11 Filistin`de İsrail Devleti`nin Kuruluşu, 1946-1990 arası İsrail, Ürdün ve Filistin Ekonomileri K1-Bölüm-13; K2-Bölüm-14; K1-Bölüm-17; YK2-Kısım-2 (8)
    12 Muhammed Rıza Şah`ın Ekonomik ve Kültürel Reformları, 1979 İran Devrimi ve Bölgeye Etkileri YK4-Bölüm-5; YK4-Bölüm-6; K1-Bölüm-20
    13 ABD, Petrol, İşgal ve Ortadoğu Ekonomileri için 1990`lar ile Sonrası K2-Bölüm-16; K2-Bölüm-17; YK2-Sonsöz
    14 Yeni Binyıl: Yeni Talepler, Yeni Kavgalar K1-Bölüm-25
    Ön Koşul -
    Ders Dili Türkçe
    Dersin Sorumlusu Dr. Hüseyin Ongan Arslan
    Dersi Verenler -
    Ders Yardımcıları -
    Kaynaklar K1. Cleveland, W. L., Tarihi, M. O., & Harmancı, M. (2008). çev. Mehmet Harmancı, Agora Yayınları.. K2. Gelvin, J. L. (2016). Modern Orta Doğu Tarihi 1453-2015, çev. Güneş Ayas. İstanbul: Timaş Yayınları..
    Yardımcı Kitap YK1. Said, E. W. (2006). Şarkiyatçılık: Batı`nın şark anlayışları. Metis yayınları. YK2. Owen, R., & Pamuk, Ş. (2002). 20. Yüzyılda Ortadoğu Ekonomileri Tarihi. Sabancı Üniversitesi. YK3. Choueiri, Y. M. (2012) Ortadoğu Tarihi: Dini, Siyasi, Kültürel ve Ekonomik Perspektiften, İstanbul, İnkılap Yayınevi. YK4. Abrahamian, F. (2009), Modern İran Tarihi,İstanbul, İş Bankası Kültür Yayınları. YK5. Fromkin D.(2016) Barışa Son Veren Barış: Modern Ortadoğu Nasıl Yaratıldı? İstanbul, Epsilon Yayınevi. YK6. Lockman Z. (2010) Hangi Ortadoğu? Burcu Birinci, İstanbul, Küre Yayınları. YK7. Quataert D. (2017) Osmanlı Devleti`nde Avrupa İktisadi Yayılımı ve Direniş (1881-1908), İstanbul, İletişim Yayınevi.
    Dersin Amacı Uzun Yirminci Yüzyıl`da Ortadoğu`nun Sosyal ve Ekonomik Tarihi`ne odaklanan giriş düzeyinde olan bu dersin amacı, bölgenin tarihini, dolayısıyla bugününü, şekillendiren olaylar, fikirler ve hareketleri tartışmak suretiyle, öğrencilere Ortadoğu Tarihi`nde önemli olan siyasi, ekonomik, sosyal, entelektüel ve kültürel meseleleri tanıtmaktır.
    Dersin İçeriği Ortadoğu teriminin tanıtıldığı kısa bir giriş dersinden sonra, bölgenin bugününü tartışmadan önce Avrupa`daki gelişmeler sonrası kurulan yeni küresel güç dengesi ve Osmanlı İmparatorluğu tartışılarak bir altyapı oluşturulacaktır. Bölge hakkında tartışmaları izlerken ve fikir yürütülürken gerekli olan teorik altyapının tanıtılmasını izleyen haftalarda, öncelikle 19. Yüzyıl`da hala Ortadoğu`nun büyük bir kısmını yöneten Osmanlı İmparatorluğu`nun ekonomik durumu ve bölgedeki Avrupa İktisadi Yayılımı tartışılacak, bölgedeki reform ve anayasacılık hareketleri tanıtılacaktır. Birinci Dünya Savaşını izleyen yıllardaki ulus devletler ve tarihleri ile, İkinci Dünya Savaşı ardından oluşan yeni denge ve bu dengenin ulus devletlere etkileri ve nihayet ulus devletlerin tepkileri ele alınacaktır.
  • Program Yeterlilik Çıktıları
  • Program Yeterlilik Çıktıları Katkı Düzeyi
    1 İktisat bilimi ile ilgili terimleri ve temel teorileri kavrar, uygular ve değerlendirir. 2
    2 Temel matematik ve istatistik bilgisini iktisadın her alanında uygulayabilme bilgisine sahiptir. -
    3 Paket programlar (E-views, SPSS vb.) yardımıyla iktisadi konuları analiz eder ve değerlendirir. -
    4 Disiplinler arası bilimsel çalışma yapabilme donanımına sahiptir. 5
    5 Türkiye ekonomisi üzerinde yorum yapabilme bilgisine sahiptir. -
    6 İktisat bilimi çerçevesinde güncel ekonomik olayları kavrar, analiz eder ve yorumlar. -
    7 Sosyo-ekonomik problemleri bireysel veya grup olarak çözebilme becerisine sahiptir. 3
    8 İktisadi hayatın gerekleri doğrultusunda sorumluluk alabilen girişimcilik vasfına sahiptir. -
    9 Dünya ekonomisini konjonktürel perspektifte analiz eder. 5
    10 İktisadi bir sorunla ilgili proje döngüsünü tanımlar, projeyi hazırlar ve yönetir. -
    11 Alanındaki literatürü takip eder ve yararlanır. -
    12 Farklı kurum ve kuruluşların ihtiyaç duyduğu eleman vasfına sahiptir. 5
    13 Bilgisayar yazılımı ile diğer bilgi ve iletişim teknolojilerini kullanır. -
    14 Yaşam boyu öğrenme davranışı kazanabilir ve geliştirebilir. -
    15 Mesleki ve etik değerlere uygun olarak hareket eder. -
    Çankırı Karatekin Üniversitesi  Bilgi İşlem Daire Başkanlığı  @   2017 - Webmaster