Hafta
|
Konular
|
Ön Hazırlık
|
1
|
Dünya Tarihini Yeniden Düşünmek: Bir Dünya Tarihi olarak İslam Tarihi
|
YK1-Giriş; YK1-Sonuç
|
2
|
Dünya Tarihi`nde İslam`ın Rolü
|
YK1-Bölüm-7
|
3
|
Modernlik, İslam`ın Mirası ve Oryantalizm
|
YK1-Bölüm-10; YK4-Giriş; YK4-Bölüm 1
|
4
|
Oryantalizm, Eleştiriler ve Edward Said`in Ardından
|
YK5-Bölüm-6; YK5-Bölüm-7
|
5
|
İslam`dan Önce Dünya
|
K1-1K-Bölüm-1
|
6
|
İslam Peygamberi ve Ardıllarının Kurduğu Düzen
|
K1-1K-Bölüm-2; K1-1K-Bölüm-3
|
7
|
Mutlak Monarşi`ye Doğru: Sultanlıklar, Fitneler, Sünni-Şii Ayrışması
|
K1-2K-Bölüm-1; K1-2K-Bölüm-2
|
8
|
İslami Kültürün Olgunlaşması ve Mutlakiyetçi Geleneğin Çözülüşü
|
K1-2K-Bölüm-3; K1-2K-Bölüm-6; K1-2K-Bölüm-7
|
9
|
Yeni Binyılda Yeni Siyasal Düzen, Toplum ve Fikir Akımları
|
K1-3K-Bölüm-1; K1-3K-Bölüm-2; K1-3K-Bölüm-3
|
10
|
Tasavvuf ve Yeni Sünni Enternasyonalizminin Zaferi
|
K1-3K-Bölüm-4; K1-3K-Bölüm-5
|
11
|
Arapça Konuşmayan Müslüman Dünya ve Fars Edebiyatı
|
K1-3K-Bölüm-6; K1-4K-Önsöz
|
12
|
Moğolların Gelişi, Dağılma ve Tekrar Büyüme
|
K1-4K-Bölüm-1; K1-4K-Bölüm-2; K1-4K-Bölüm-4
|
13
|
Güçlü Merkezi İmparatorluklar ve İslam: Osmanlılar, Safeviler ve Babürlüler
|
K1-5K-Bölüm-1; K1-5K-Bölüm-2; K1-5K-Bölüm-3
|
14
|
Batı Hakimiyeti ve İslam Dünyası`nda Direniş: Emperyalizm, Reformlar, Fikir Akımları ve Sekülerizm
|
YK3-Bölüm-5; YK3-Bölüm-6; YK3-Bölüm-8; YK3-Bölüm-9
|
Ön Koşul
|
-
|
Ders Dili
|
Türkçe
|
Dersin Sorumlusu
|
Dr. Hüseyin Ongan Arslan
|
Dersi Verenler
|
-
|
Ders Yardımcıları
|
-
|
Kaynaklar
|
K1. Marshall G., & Hodgson S.,(2017) İslam`ın Serüveni, Ankara, Phoenix Yayınevi,.
|
Yardımcı Kitap
|
YK1. Hodgson, G. S., & Marshall, G. S. (2001). Dünya Tarihini Yeniden Düşünmek, Yöneliş, İstanbul.
SR2. Cleveland, W. L. (2008) Modern Ortadoğu Tarihi, çev. Mehmet Harmancı, İstanbul, Agora Kitaplığı Yayınevi.
YK3. Gelvin,W.L.(2016) Modern Ortadoğu Tarihi, İstanbul, Timaş Yayınevi.
YK4. Said,E. W. (2003) Şarkiyatçılık, İstanbul, Metis.
YK5. Zachary Lockman, Hangi Ortadoğu?, İstanbul, Küre Yayınları.
YK6. Pamuk, Ş. ve Owen,R.(2002) 20. Yüzyılda Ortadoğu Ekonomileri Tarihi, İstanbul, Sabancı Üniversitesi Yayınları.
|
Dersin Amacı
|
Başlangıcından 20. Yüzyıl`a İslam Tarihi`nde Ekonomik, Siyasi ve Kültürel Değişim`e odaklanan giriş düzeyinde olan bu dersin amacı, İslam Medeniyet Tarihi`ni tartışılarak, öğrencilere önemli olan siyasi, sosyal, ekonomik, entelektüel ve kültürel meseleleri tanıtmak ve bahsi geçen meselelerde yorum yapabilecek gerekli teorik ve tarihsel altyapıyı sağlamaktır.
|
Dersin İçeriği
|
İslam Tarihi`ni Dünya Tarihi olarak yeniden düşünme ve konumlandırma tartışması ile başlayacağımız derste, öncelikle genel bir bakış açısı sağlamak için Dünya Tarihi`nde İslam`ın Rolü anlatılacak, daha sonra teorik bir altyapı sağlamak ümidiyle Modernite, İslam ve Oryantalizm terimleri tartışılacaktır. Daha sonra İslam öncesi dünya hakkında bilgi verilerek bir arkaplan oluşturulacak olan derste, Erken İslam Tarihi`nden başlayarak 20. Yüzyıl`a kadar İslam Tarihi`ni etkileyen önemli siyasal, ekonomik ve fikir akımları tartışılacaktır.
|
|
Program Yeterlilik Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
1
|
İktisat bilimi ile ilgili terimleri ve temel teorileri kavrar, uygular ve değerlendirir.
|
2
|
2
|
Temel matematik ve istatistik bilgisini iktisadın her alanında uygulayabilme bilgisine sahiptir.
|
-
|
3
|
Paket programlar (E-views, SPSS vb.) yardımıyla iktisadi konuları analiz eder ve değerlendirir.
|
-
|
4
|
Disiplinler arası bilimsel çalışma yapabilme donanımına sahiptir.
|
5
|
5
|
Türkiye ekonomisi üzerinde yorum yapabilme bilgisine sahiptir.
|
-
|
6
|
İktisat bilimi çerçevesinde güncel ekonomik olayları kavrar, analiz eder ve yorumlar.
|
-
|
7
|
Sosyo-ekonomik problemleri bireysel veya grup olarak çözebilme becerisine sahiptir.
|
4
|
8
|
İktisadi hayatın gerekleri doğrultusunda sorumluluk alabilen girişimcilik vasfına sahiptir.
|
-
|
9
|
Dünya ekonomisini konjonktürel perspektifte analiz eder.
|
3
|
10
|
İktisadi bir sorunla ilgili proje döngüsünü tanımlar, projeyi hazırlar ve yönetir.
|
-
|
11
|
Alanındaki literatürü takip eder ve yararlanır.
|
-
|
12
|
Farklı kurum ve kuruluşların ihtiyaç duyduğu eleman vasfına sahiptir.
|
5
|
13
|
Bilgisayar yazılımı ile diğer bilgi ve iletişim teknolojilerini kullanır.
|
-
|
14
|
Yaşam boyu öğrenme davranışı kazanabilir ve geliştirebilir.
|
-
|
15
|
Mesleki ve etik değerlere uygun olarak hareket eder.
|
-
|