Hafta
|
Konular
|
Ön Hazırlık
|
1
|
Giriş: AB nasıl bir birlik, AB`ye genel bakış
|
K1.
|
2
|
AB`nin kuruluş evresi, 2. Dünya savaşı ve sonrası durum, Schuman Bildirisi, AKÇT
|
K1.K3.
|
3
|
Roma Antlaşmaları ve İçeriği, Savunma ve Siyasi Birlik konusunda yavaşlama, Füzyon Antlaşması, 1970 ve 80`ler: Daha fazla derinleşme, Tek pazar
|
K1.K3.
|
4
|
İlk genişlemeler; Birleşik Krallık, İrlanda ve Danimarka ile Akdeniz genişlemesi
|
K1.K2.
|
5
|
1990` lar: Siyasi derinleşme, Amsterdam ve Maastricht Antlaşmaları, Kuzey genişlemesi, Merkezi ve Doğu Avrupa ülkeleri ile ilişkilerin başlangıcı
|
K1.K2.
|
6
|
2000`ler : Lizbon Antlaşması ve sonuçları, Doğu Genişlemesi ve etkileri, AB de kriz , nedenleri , mevcut durum
|
K1.K2.
|
7
|
AB nin Temel Kurumları: Komisyon, Konsey, Parlamento, Adalet Divanı (1)
|
K1.K3.
|
8
|
AB nin Temel Kurumları: (2), ve yardımcı kurumlar, AB`de karar alma yapısı
|
K1.K3.
|
9
|
Temel ortak politikalar: Ortak Tarım Politikası ve Ortak Dış ve Güvenlik Politikasının kurumsal yapısı
|
K1.
|
10
|
AB de temel sorunlar: demokrasi açığı, göç, kimlik sorunları, ekonomik sorunlar, işsizlik. nüfus yaşlanması.
|
K1.K2.K3.
|
11
|
Birleşik Krallık`ın AB`den Çıkış süreci (Brexit), etki ve sonuçları
AB Genişlemesi`nde mevcut durum, aday ve potansiyel aday ülkeler, genişlemeden alınan dersler
|
K1.
|
12
|
Bir uluslararası aktör olarak AB, komşu ülkelerle ilişkiler ve dış politikada yaşanan sorunlar.
|
K2.
|
13
|
Bütünleşmeyi açıklayan teorik yaklaşımlar (1)
|
YK1.
|
14
|
Bütünleşmeyi açıklayan teorik yaklaşımlar (2) ve genel değerlendirmeler
|
YK1.
|
Ön Koşul
|
-
|
Ders Dili
|
Türkçe
|
Dersin Sorumlusu
|
Doç. Dr. Hatice YAZGAN
|
Dersi Verenler
|
-
|
Ders Yardımcıları
|
-
|
Kaynaklar
|
K1. Yazgan, H. (2020).AB Tarihi ve Yapısı Ders Notları, K2. Dinç, C. (ed.), (2015). Avrupa ve Avrupa Birliği, Teori, Güncel İç Gelişmeler ve Dış İlişkiler, Savaş Yayınevi, Ankara, K3. Akçay, B., Göçmen, i. (Eds.), (2012). Avrupa Birliği: Tarihçe, Teoriler, Kurumlar ve Politikalar, Seçkin, Ankara,K4. Cini, M. European Union Politics, Oxford University Press, London and Newyork, 2003
|
Yardımcı Kitap
|
YK1. Akgül, A. S. (2014), Uluslararası İlişkiler Teorileri Işığında Avrupa Bütünleşmesi, Uluslararası İlişkiler, Cilt 1, Sayı1: 1-32.
|
Dersin Amacı
|
Bu dersin amacı, öğrencilerin Avrupa Birliği`nin tarihi, yapısı, kurumları, işleyişi, sorunları ve uluslararası sistemdeki yeri hakkında detaylı bilgiye sahip olmalarını sağlamaktır.
|
Dersin İçeriği
|
Derste Avrupa bütünleşmesinin tarihsel temellerini, İkinci Dünya Savaşı sonrası gerçekleşen derinleşme ve genişleme hareketlerini, kurumlarını ve karar alma süreçlerini incelenmektedir. Derste ayrıca AB politikaları, günümüzde yaşanan temel sorunları, yaşanan başlıca gelişmeleri (ekonomik kriz ve Brexit süreci de dahil) açıklanmaktadır. Tarihsel ve kurumsal gelişim entegrasyon teorileri ile desteklenerek incelenmektedir.
|
|
Program Yeterlilik Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
1
|
Uluslararası İlişkiler alanı ile ilgili temel ve ileri düzey kuramsal ve uygulamalı bilgileri edinme ve bu bilgileri kullanma.
|
4
|
2
|
Uluslararası İlişkiler alanı ile ilgili kuramsal bilgileri toplama, eleştirel olarak yorumlama ve analiz etme, bu bilgilerin uygulamadaki yansımalarını değerlendirme.
|
4
|
3
|
Uluslararası İlişkiler alanı ile ilgili diğer disiplinlerden faydalanarak disiplinlerarası yorum üretme ve analiz yapma.
|
4
|
4
|
Uluslararası İlişkiler alanı ile ilgili edindiği bilgileri yazılı ve sözlü olarak alanda uzman olan veya uzman olmayan kişilere aktarma.
|
4
|
5
|
Güncel, yerel, bölgesel ve küresel sorunları edinilen bilgiler ile analiz etme, çözüm önerileri geliştirme.
|
4
|
6
|
Uluslararası ilişkilerde belirli bir bölge ile ilgili edindiği bilgileri analiz için kullanma
|
5
|
7
|
Alanda edindiği bilgileri ileri düzey eğitim ve bireysel çalışmalarına yansıtarak öğrenme gereksinimlerini belirleme.
|
-
|
8
|
Uluslararası İlişkiler alanı ile ilgili bilgiler edinme ve analiz sürecinde bilimsel, etik, sosyal ve kültürel değerlere uygun hareket etme.
|
-
|
9
|
Uluslararası İlişkiler alanı ile ilgili edindiği bilgileri yaşam boyu kullanma.
|
3
|
10
|
Uluslararası İlişkiler alanının gerektirdiği ölçüde bilgisayar yazılımı ve iletişim teknolojilerini kullanma.
|
-
|
11
|
Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel düzeyinde kullanarak Uluslararası İlişkiler alanındaki kuramsal ve uygulamadaki gelişmeleri takip etme ve meslektaşları ile iletişim kurma.
|
-
|