|
Hafta
|
Konular
|
Ön Hazırlık
|
|
1
|
`Güvenlik` Kavramı, Gelişimi ve Dönüşümü: Güvenliğin Kavramsal Analizi ve Güvenlik Felsefesi
|
|
|
2
|
Güvenlik Çalışmaları ve Ekolleri 1: Geleneksel Güvenlik Yaklaşımı
|
|
|
3
|
Güvenlik Çalışmaları ve Ekolleri 2: Yeni Güvenlik Yaklaşımı
|
|
|
4
|
Güvenlik Teorileri 1: Realist & Neorealist Okul, Kopenhag Okulu ve Güvenlikleştirme Teorisi, Sosyal İnşacı Güvenlik Kuramı, Eleştirel Güvenlik Çalışmaları Ekolü
|
|
|
5
|
Güvenlik Teorileri 2: Yapılandırmacı Yaklaşım & Yapısal İdealizm, Postmodern Yaklaşım, Ekopolitik Yaklaşımlar, Feminist Yeni Güvenlik Anlayışı, İnsani Güvenlik Yaklaşımı
|
|
|
6
|
`Kamu Güvenliği` Kavramı: Ulusal ve Uluslararası Güvenlik
|
|
|
7
|
Ulusal Güvenlik Alanı Kapsamında İç ve Dış Tehdit Tanımlamaları
|
|
|
8
|
Kamu Düzeni ve Güvenliği Açısından Toplumsal Olaylar
|
|
|
9
|
Kamu Düzeni ve Güvenliği Açısından Terörizm ve Ayaklanma I
|
|
|
10
|
Kamu Düzeni ve Güvenliği Açısından Terörizm ve Ayaklanma II
|
|
|
11
|
Kamu Düzeni ve Güvenliği Açısından Psikolojik Savaş Faaliyeti ve Uygulamaları
|
|
|
12
|
Toplumsal Güvenlik ve Kent Güvenliği
|
|
|
13
|
Türkiye`de Güvenlik Sisteminin Kurumsal Yapılanması I/Türkiye`de Güvenlik Bürokrasisi I
|
|
|
14
|
Türkiye`de Güvenlik Sisteminin Kurumsal Yapılanması II/ Türkiye`de Güvenlik Bürokrasisi II
|
|
|
Ön Koşul
|
-
|
|
Ders Dili
|
Türkçe
|
|
Dersin Sorumlusu
|
Prof. Dr. Ertan BEŞE
|
|
Dersi Verenler
|
-
|
|
Ders Yardımcıları
|
-
|
|
Kaynaklar
|
(1) KAMU GÜVENLİĞİ POLİTİKALARI: Yerelden Küresele, (ED.) Hasan ACAR, Nobel Yayınları, 2019, Ankara; (2) Alan Collins, ÇAĞDAŞ GÜVENLİK ÇALIŞMALARI, 3. Basım, Çev. Nasuh USLU, Uluslararası İlişkiler Kütüphanesi/Röle Akademik Yayıncılık, 2017, İstanbul; (3) Fikret BİRDİŞLİ, Teori ve Pratikte ULUSLARARASI GÜVENLİK: Kavram, Teori, Uygulama, 4. Baskı, Seçkin Yayıncılık, 2019, Ankara; (4) Evren Balta PAKER, KÜRESEL GÜVENLİK KOMPLEKSİ: Uluslararası Siyaset ve Güvenlik, İletişim Yayınları, 2012, İstanbul; (5) Güngör ŞAHİN, Küresel Güvenlik ve NATO: Teori, Aktör, Tehdit, Risk, Detay Yayıncılık, 2016, Ankara; (6) Emre ÇITAK, GÜVENLİK VE İSTİHBARAT: Yeni Güvenlik Politikaları ve Türkiye?de İstihbaratın Dönüşümü, Yeniyüzyıl Yayınları, 2017, İstanbul
|
|
Yardımcı Kitap
|
(1) Ken BOOTH, DÜNYA GÜVENLİĞİ KURAMI, Küre Yayınları, 2012, İstanbul; (2) Uluslararası İlişkilerde ÇATIŞMADAN GÜVENLİĞE, İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları, 2012, İstanbul; (3) Ali ÖZGAN, ÇÜKKÜLTÜRLÜLÜK VE TOPLUMSAL GÜVENLİK: ABD Örneği, Çizgi Kitabevi, 2019, Ankara; (4) R. N. BERKİ, GÜVENLİK VE TOPLUM: Yasa, Düzen ve Siyaset Üzerine Düşünceler, Çev. A. Erkan KOCA, Atıf Yayınları, 2016, Ankara
|
|
Dersin Amacı
|
Bu dersin amacı, `güvenlik çalışmaları` bağlamında `güvenlik` olgusunu kavramsal ve teorik çerçevede ele alarak, özellikle `kamu güvenliği` konsepti içerisinde tehdit ve risk alanlarını incelemektir. Bu çerçevede; öncelikli görevi kamu düzenini korumak ve toplumun ve bireylerin güvenliğini sağlamak olan devletlerin, kendi bekasını ve kamu güvenliği`ni sağlama ve sürdürme amacına yönelik olarak uyguladıkları hukuki, idari, siyasi, ekonomik, örgütsel vb nitelikteki kamu politikaları ve bunların analizi, yine bu dersin amaçları arasındadır.
|
|
Dersin İçeriği
|
`Güvenlik` Kavramı, Gelişimi ve Dönüşümü: Güvenliğin Kavramsal Analizi ve Güvenlik Felsefesi, Ulusal Güvenlik Alanı Kapsamında İç ve Dış Tehdit Tanımlamaları, Türkiye`de Güvenlik Sisteminin Kurumsal Yapılanması I/Türkiye`de Güvenlik Bürokrasisi
|
|
Program Yeterlilik Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
|
1
|
Ulusal ve uluslararası düzeyde kamu yönetimi, hukuk, siyaset, sosyoloji, kentleşme ve çevre sorunları konularında temel kavramsal ve alan bilgilere sahip olma ve bu konuda ortaya çıkan yenilikleri takip edebilme
|
5
|
|
2
|
Alanıyla ilgili bilgileri siyasal ve yönetsel alanda uygulayabilme ve uygulamadaki güncel, yerel ve küresel sorunları saptama, tanımlama, formüle etme ve çözümler için birlikte kullanabilme.
|
4
|
|
3
|
İnsanlar ve toplumlararası ilişkilerin işleyiş kurallarına dair temel bilgilere sahip olma.
|
5
|
|
4
|
Alanıyla ilgili konularda akademik ve mesleki araştırma yapabilme, uygun analitik yöntemler ve karar alma tekniklerini seçme ve uygulayabilme ve bu süreçlerine hâkim olma.
|
-
|
|
5
|
Temel istatistik bilgisini kazanarak, SPSS vb. istatistiksel paket programları kullanabilme ve bunları mesleki ve akademik araştırmalarda uygulayabilme.
|
2
|
|
6
|
Kamu kurum ve kuruluşları, siyasi kurumlar, özel sektör ve sivil toplum örgütlerinin insan kaynakları, halkla ilişkiler, mali yönetim ve denetim gibi alanların çeşitli düzeylerinde görev alabilecek niteliklere sahip olma.
|
4
|
|
7
|
Alanı ile ilgili edindiği bilgi ve beceriler düzeyindeki düşüncelerini ve önerilerini ilgililere yazılı ve sözlü olarak aktarabilme.
|
5
|
|
8
|
Alanı ile ilgili alt dallar ve diğer sosyal bilimler alanları ile ilişki kurarak disiplinlerarası yorum üretir ve analiz yapma becerilerine sahiptir ve bu becerilerini geliştirir.
|
5
|
|
9
|
Bireysel olarak ve takım olarak etkin çalışabilme becerisi, sorumluluk alabilme becerisi ve gerek ekip olarak gerekse de kendi başına sorunları çözebilme becerisine sahip olma.
|
4
|
|
10
|
Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurabilme, mesleki anlamda bir yabancı dili okuyup anlayabilme becerisine sahip olma.
|
-
|
|
11
|
Demokrasi, insan hakları, sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite ve kültürel değerler ile çevre koruma gibi konularda yeterli bilince sahip olma.
|
5
|
|
12
|
Alanında bilgi ve birikimlerin oluşturulması ve uygulanması sürecinde mesleki, toplumsal, kültürel, bilimsel ve etik değerlere uygun hareket edebilme.
|
5
|
|
13
|
Değişime ve yeniliğe karşı açık olma ve yaşam boyu öğrenme ve sorgulama bilinci kazanma.
|
-
|
|
14
|
-
|
-
|
|
15
|
-
|
-
|