Hafta
|
Konular
|
Ön Hazırlık
|
1
|
Çalışma ilişkileri kavramı ve Batıda sanayi devrimi öncesi çalışma sorunları
|
|
2
|
Sanayi devrimi sonrası çalışma sorunları
|
|
3
|
Sanayi devrimi öncesi mesleki örgütlenmeler, sorunlar ve düzenlemeler
|
|
4
|
Cumhuriyet öncesi dönemde çalışma yaşamı ve düzenlemeler
|
|
5
|
Büyük Millet Meclisi döneminde çalışma yaşamı
|
|
6
|
Cumhuriyetin ilanından 1940?lara kadar çalışma yaşamı ve düzenlemeler
|
|
7
|
Türkiye?de işçi hareketleri
|
|
8
|
Tek partili dönemden çok partili döneme geçiş ve Demokrat Parti
|
|
9
|
Demokrat Parti sonrası yeni yapılanmaların çalışma yaşamına etkileri
|
|
10
|
Ekonomide ve siyasi yaşamda çalkantılı yıllar ve 12 Eylül 1980
|
|
11
|
Askeri yönetim ve yeniden demokratik yapılanma
|
|
12
|
1990?lar Türkiye?sinden 2000?li yıllara çalışma yaşamı
|
|
13
|
2000`lerden günümüze gelişmeler
|
|
14
|
Küreselleşmenin çalışma ilişkilerine etkileri
|
|
Ön Koşul
|
Yok
|
Ders Dili
|
Türkçe
|
Dersin Sorumlusu
|
Dr. Öğretim Üyesi Ahmet YURTSEVEN
|
Dersi Verenler
|
-
|
Ders Yardımcıları
|
-
|
Kaynaklar
|
Mesut Gülmez, 1936 Öncesi Türkiye?de Çalışma İlişkileri, TODAİ, Ankara;
Ahmet Makal, Türkiye?de Tek Partili Dönemde Çalışma İlişkileri: 1920-1946, İmge Kitabevi, Ankara, 1999;
Erdinç Yazıcı, Osmanlı?dan Günümüze İşçi Hareketleri, a Kitap, Ankara, 2010
Türk Endüstri İlişkileri Sistemi Prof. Dr. Aysen TOKOL. Ezgi Kitabevi. Bursa
|
Yardımcı Kitap
|
Yıldırım Koç, Türkiye İşçi Sınıfı Tarihi, Epos Yayınları, Ankara, 2010.
|
Dersin Amacı
|
Ülkemizin ekonomik ve sosyal yapısındaki yaşanan değişimin çalışma yaşamına olan etkisi ve sonuçlarının tarihsel perspektif içinde kavranmasını sağlamaktır.
|
Dersin İçeriği
|
-
|
|
Program Yeterlilik Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
1
|
Çalışma yaşamını ekonomik, sosyal, psikolojik ve hukuksal boyutları ile analiz edebilecek düzeyde kuramsal bilgiye sahip olmak ve diğer bilim dalları ile yorumlayabilmek.
|
5
|
2
|
Sosyal politika, iş hukuku, çalışma psikolojisi, çalışma sosyolojisi ve çalışma ilişkileri bilim dalında ileri düzeyde kuramsal bilgiye sahip olmak.
|
5
|
3
|
Küresel ve toplumsal çerçevedeki çalışma ilişkilerinin özellikle sosyal politika, iş sağlığı, insan kaynakları sorunlarına katkı yapabilmek.
|
4
|
4
|
Çalışma ilişkileri ile ilgili temel problemleri tanımlamak, modelleme ve çözme becerisi geliştirmek.
|
3
|
5
|
İşsizlik ve istihdam sorunlarını diğer bilim dalları ile birlikte geniş açıdan algılayabilmek, taraflarını belirleyebilmek, çözüm üretmek ve uygulayabilmeye ilişkin analitik düşünce ve bakış açısına sahip olabilmek.
|
5
|
6
|
Sosyal politikayı ulusal ve uluslararası boyutta çözümlemek, Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanlığı, İŞKUR, DPT ve AB, ILO, BM, UNDP gibi kurumlarda karar alıcı ve ülkeyi temsil eden pozisyonlarda yer alabilmek, kamu politikaları oluşturmak, politikalar arası ilişkileri kurabilmek.
|
4
|
7
|
Sosyal hakların evrenselliğine değer vermek, toplumsal sorumluluk ve sosyal adalet bilincine sahip olmak.
|
4
|
8
|
Lisans düzeyinde alan araştırması becerisini kazanmak, bilimsel bakış açısına sahip olmak, analitik düşünebilmek ve olgulara, kanıtlara ve araştırmalara dayalı çözüm önerileri geliştirebilmek.
|
4
|
9
|
Sosyal güvenlik olgusu ve uygulamalarını kavrayabilmek, kısa, orta ve uzun vadeli çözümler üretebilmek, karşılaştırmalı analiz yapabilmek.
|
4
|
10
|
Çalışma yaşamında barış, adalet ve düzeni sağlamak, bireysel ve toplu iş ilişkilerine ilişkin kuramsal bilgilere ve mevzuat bilgilerine sahip olmak ve sosyal diyaloga katkıda bulunmak.
|
3
|
11
|
Sunulan verileri olağan dönemlerde ve kriz dönemlerinde çözümleme ve sonuçlarını yorumlama becerisine sahip olmak.
|
4
|
12
|
Makro ve mikro düzeyde insan kaynağı planlamasını yapabilmek ve uygulayabilmek.
|
-
|
13
|
Takım çalışması yapabilmek, kendini sözlü ve yazılı olarak düzgün ifade edebilmek.
|
-
|
14
|
Mesleki ahlak ve sorumluluk bilincine sahip olabilmek.
|
-
|