Hafta
|
Konular
|
Ön Hazırlık
|
1
|
Giriş: İlkçağ Felsefesinin önemi
|
K1- Giriş Bölümü
|
2
|
İlk Felsefeciler: Doğa Felsefesi ( Thales, Anaximandros, Anaximenes), Değişim ve Çokluk Problemi (Herakleitos, Parmanides), Plüralistler, Atomcular
|
K5- 1. Bölüm K1- Giriş Bölümü
|
3
|
Varlık ve Birlik Problemi (Parmenides, Zeno), Sofistler (Protogoras, Gorgias)
|
K2- sayfa 10-29
|
4
|
Sokrates (Sokratik yöntem, Erdem ve Bilgi, adalet ve yasa)
|
K2- sayfa 45-69
|
5
|
Platon (Ruh ve idea, bilgi ve inanç, adalet ve işlev, erdem ve arzu)-I
|
K3- sayfa 7-27
|
6
|
Platon (Ruh ve idea, bilgi ve inanç, adalet ve işlev, erdem ve arzu)-II
|
K4- sayfa 9-52
|
7
|
Aristoteles (töz ve ilinek, madde ve biçim, ereksellik, ruh ve yaşam, mutluluk ve erdem sorumluluk, rasyonel edim, erdem , karakter ve duygu)-I
|
K1- sayfa79-82
|
8
|
Aristoteles (töz ve ilinek, madde ve biçim, ereksellik, ruh ve yaşam, mutluluk ve erdem sorumluluk, rasyonel edim, erdem , karakter ve duygu)-II
|
K1- sayfa 77-80
|
9
|
Helenistik ve Roma Felsefesi
|
K1- sayfa 80-84
|
10
|
Epikürosçuluk
|
K5- sayfa 119-124
|
11
|
Stoacılık
|
K5- sayfa 74-91
|
12
|
Şüpheciler
|
K2- sayfa 47-65
|
13
|
Yeni Platonculuk
|
K1- sayfa 164-222
|
Ön Koşul
|
-
|
Ders Dili
|
Türkçe
|
Dersin Sorumlusu
|
Öğr. Gör. Dr. Erman Kar
|
Dersi Verenler
|
-
|
Ders Yardımcıları
|
-
|
Kaynaklar
|
K1- Eco, U. (2020). Felsefe Tarihi 1, çev. Leyla Tonguç Basmacı, İstanbul:Alfa Yayınları.
K2- Thales-Anaksimandros- Anaksimenes. (2019). Fragmanlar, çev. Güvenç Şar, Gurur Sev, İstanbul: Pinhan Yayıncılık.
K3-Herakleitos. (2018). Fragmanlar, çev. Cengiz Çakmak. İstanbul: Alfa Yayınları.
K4- Parmenides. (2019). Fragmanlar, çev, Kaan Ökten, İstanbul: Alfa Yayınları.
K5- Dürüşken, Ç. (2020). Antikcag Felsefesi. İstanbul: Alfa Yayınları.
|
Yardımcı Kitap
|
YK1- Weber, A. (1998). Felsefe Tarihi, çev. H. Vehbi ERALP, 5. Basım. İstanbul : Sosyal Yayınları.
YK2- Kranz, W. (1976). Antik Felsefe, Çev. S. Y. BAYDUR, İstanbul.
YK3- Arslan, A. (2011). İlkçağ Felsefesi Tarihi, İstanbul: İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları.
|
Dersin Amacı
|
İlkçağ felsefesi konusunda bilgi edinme, ilkçağ filozoflarının ortak özelliklerini ve farklılıklarını öğrenme, İlkçağ filozoflarının tartışmış olduğu kavramları tanıma ve bunların daha sonra günümüze gelinceye kadar kazandığı anlamları tartışabilme, felsefi bilginin sistematik anlamda ilk kez ortaya çıktığı coğrafyaların kültürel özelliklerine dikkat çekme, ilkçağ felsefesinin kaynaklarını öğrenme.
|
Dersin İçeriği
|
Bu derste, İlkçağ felsefesinin temel özellikleri, Doğa felsefecileri olarak bilinen Thales, Anaximandros, Anaximenes,Pithagorascılar, Elea okulu ve Ksenophanes, Parmenides , Zenon, Melisos , Herakleitos, Empedokles , Anaksagoras , Atomcular ile bunların hayatı ve felsefi görüşleri, temel özellikleri insan felsefesiyle ilgilenmek olup Sofist olarak bilinen filozofların düşünceleri ve bunların Yunan toplumunda uyandırdığı tepki, Sokrates, Platon ve Aristoteles?in genel olarak felsefeleri , Helenistik dönem felsefesi , Epikürcülük, Stoacılık, Skeptisizm ve Yeni-Platonculuk gibi akımların temsil ettiği düşünceleri ve bu akımlara mensup filozofların temel görüşleri öğrencilerin de katılımının sağlanmasıyla ele alınıp işlenir.
|
|
Program Yeterlilik Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
1
|
Alanındaki güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç-gereçleri ve diğer kaynaklarla desteklenen ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere, belli başlı filozoflar ve düşünce akımları bağlamında, sahip olur.
|
4
|
2
|
Alanında edindiği ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri felsefenin temel kavramları ile ifade eder
|
5
|
3
|
Alanında edindiği bilgi ve becerileri kullanarak verileri yorumlayabilme ve değerlendirebilme, sorunları tanımlayabilme, analiz edebilme, araştırmalara ve kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirir.
|
3
|
4
|
Felsefi bir metni bağımsız olarak analiz edebilme becerisi geliştirir.
|
4
|
5
|
Felsefe ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır.
|
-
|
6
|
Sorumluluğu altında çalışanların bir proje çerçevesinde gelişimlerine yönelik etkinlikleri yönetir.
|
-
|
7
|
Alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir.
|
3
|
8
|
Felsefe alanında edindiği argümanların tutarlılık ve geçerliliklerini denetler ve gösterme becerisi edinir.
|
4
|
9
|
Yaşam boyu öğrenme becerisini arttırır.
|
-
|
10
|
Felsefi bir problemi, yazılı ve sözlü olarak oluşturma, geliştirme, savunma ve ifade etme becerisi edinir
|
-
|
11
|
Felsefi argümanların tutarlılık ve geçerliliklerini denetleme ve gösterme becerisi edinir.
|
4
|
12
|
Alanı ile ilgili problemlere karşı düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini nicel ve nitel verilerle destekleyerek uzman olan ve olmayan kişilerle paylaşır.
|
-
|
13
|
Felsefi bir metni yabancı dil ile analiz eder ve o dili kullanarak alanındaki bilgileri izler.
|
-
|
14
|
Alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder.
|
-
|
15
|
Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite kültürü ve kültürel değerlerin korunması ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olur.
|
-
|