Hafta
|
Konular
|
Ön Hazırlık
|
1
|
Aydınlanma Felsefesinin Temel Özellikleri
|
K1-Bölüm 11, 12, 13, 14, 15
|
2
|
İngiliz Aydınlanması: John Locke ve Bilgi Kuramına Bir Giriş
|
K1- Bölüm 11-S. 570-578
|
3
|
Locke: Bilginin Kaynağı ve Olanaklılığı
|
K1- Bölüm 11-S. 578-598
|
4
|
George Berkeley; Felsefesine Giriş
|
K1- Bölüm 11-S. 599-605
|
5
|
George Berkeley; `var olmak algılanmış olmaktır`
|
K1- Bölüm 11-S. 606-612
|
6
|
David Hume; Felsefesine Bir Giriş
|
K1- Bölüm 12- S.621-626
|
7
|
Hume: İdeler ve İzlenimler; nedensellik ilkesi bir alışkanlık mıdır?
|
K1- Bölüm 12- S. 627-632
|
8
|
Fransız Aydınlanması: Voltaire ve Diderot
|
K1-Bölüm 13
|
9
|
Rousseau: Uygarlık Eleştirisi ve İnsanlar Arasındaki Eşitsizlik
|
K1-Bölüm 15-S. 773-780
|
10
|
Rousseau: Toplum Sözleşmesi
|
K1-Bölüm 15-S. 785-800
|
11
|
Alman Aydınlanması: Immanuel Kant ve Aydınlanma
|
YK9-S. 211-221
|
12
|
Saf Aklın Eleştirisi; Sentetik a priori bilgi nasıl olanaklı olabilir?
|
K1- Bölüm 14-S. 707-722
|
13
|
Saf Aklın Eleştirisi ve Pratik Aklın Eleştirisi
|
K1- Bölüm 14-S. 722-732
|
14
|
Pratik Aklın Eleştirisi; Ahlak ve Özgürlük, Ödev, Kategorik Buyruk
|
YK8
|
Ön Koşul
|
Yok
|
Ders Dili
|
Türkçe
|
Dersin Sorumlusu
|
Öğretim Görevlisi Dr. Erman Kar
|
Dersi Verenler
|
-
|
Ders Yardımcıları
|
-
|
Kaynaklar
|
K1: Cevizci, A. (2019). Felsefe Tarihi (18. Yüzyıl Felsefesi Bölümü). İstanbul: Say Yayınları.
|
Yardımcı Kitap
|
YK1: Locke, J. (1996). İnsan Anlığı Üzerine Bir Deneme. Çev. Vehbi Hacıkadiroğlu. İstanbul: Kabalcı Yayınevi. YK2: Hume, D. (2009). İnsanın Doğası Üzerine Bir İnceleme. Çev. Ergün Baylan. Ankara: BilgeSu Yayıncılık. YK3: Berkeley, G. (1996). İnsan Bilgisinin İlkeleri Üzerine. Çev. Halil Turan. Ankara: Bilim ve Sanat Yay.
YK4: Rousseau, J. J. (2009). Bilimler ve Sanatlar Üzerine Söylev. Çev. Sabahattin Eyüboğlu. İstanbul: Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları.
YK5: Rousseau, J. J. (2003). I?nsanlar Arasındaki Eşitsizliğin Kaynağı ve Temelleri Üzerine. Çev. Hakan Zengin, İstanbul: Morpa Kültür Yayınları.
YK6: Rousseau, J. J. (1974). Toplum Sözleşmesi. Çev. Vedat Günyol. İstanbul: Adam Yayınları.
YK7: Kant, I. (1995). Prolegomena. Çev. I. Kucuradi- Yusuf Örnek. Ankara:Türkiye Felsefe Kurumu.
YK8: Kant, I. (1995). Ahlak Metafiziğinin Temellendirilmesi. Çev. İ. Kuçuradi. Ankara: Türkiye Felsefe Kurumu. YK9: Kant, I. (1984). "Aydınlanma Nedir?" Sorusuna Yanıt. Çev. Nejat Bozkurt. Immanuel Kant, Secilmiş Yazılar kitabı içinde. İstanbul: Remzi Kitabevi.
|
Dersin Amacı
|
18. yüzyılın önde gelen filozoflarının düşüncelerini ve metinlerini değerlendirmek ve bu çerçevede belirlenen konularla ilgili problemleri irdelemek.
|
Dersin İçeriği
|
18. yüzyılda ve sonrasında etkili olan İngiliz, Fransız Alman Aydınlanmasının önemli filozoflarının kavram, problem ve görüşlerinin irdelenmesi.
|
|
Program Yeterlilik Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
1
|
Alanındaki güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç-gereçleri ve diğer kaynaklarla desteklenen ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere, belli başlı filozoflar ve düşünce akımları bağlamında, sahip olur.
|
5
|
2
|
Alanında edindiği ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri felsefenin temel kavramları ile ifade eder
|
3
|
3
|
Alanında edindiği bilgi ve becerileri kullanarak verileri yorumlayabilme ve değerlendirebilme, sorunları tanımlayabilme, analiz edebilme, araştırmalara ve kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirir.
|
3
|
4
|
Felsefi bir metni bağımsız olarak analiz edebilme becerisi geliştirir.
|
4
|
5
|
Felsefe ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır.
|
-
|
6
|
Sorumluluğu altında çalışanların bir proje çerçevesinde gelişimlerine yönelik etkinlikleri yönetir.
|
-
|
7
|
Alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir.
|
-
|
8
|
Felsefe alanında edindiği argümanların tutarlılık ve geçerliliklerini denetler ve gösterme becerisi edinir.
|
-
|
9
|
Yaşam boyu öğrenme becerisini arttırır.
|
-
|
10
|
Felsefi bir problemi, yazılı ve sözlü olarak oluşturma, geliştirme, savunma ve ifade etme becerisi edinir
|
3
|
11
|
Felsefi argümanların tutarlılık ve geçerliliklerini denetleme ve gösterme becerisi edinir.
|
3
|
12
|
Alanı ile ilgili problemlere karşı düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini nicel ve nitel verilerle destekleyerek uzman olan ve olmayan kişilerle paylaşır.
|
-
|
13
|
Felsefi bir metni yabancı dil ile analiz eder ve o dili kullanarak alanındaki bilgileri izler.
|
-
|
14
|
Alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder.
|
-
|
15
|
Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite kültürü ve kültürel değerlerin korunması ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olur.
|
-
|