Hafta
|
Konular
|
Ön Hazırlık
|
1
|
Dersin amacı, içeriği ve işlenecek konu başlıkları hakkında bilgi verilmesi
|
|
2
|
Pozitivizm, Saint Simon
|
K1: 40-42, 209-211
|
3
|
August Comte ve Üç Hal Yasası I
|
K1: 211-214
|
4
|
August Comte ve Üç Hal Yasası II
|
K1: 211-214
|
5
|
Rudolph Carnap ve Pekiştirme Kavramı
|
K1: 214-219
|
6
|
C.G. Hempel ve Açıklama Modeli
|
K2: 1-82
|
7
|
Karl Popper ve Yanlışlama
|
K3: 186-190
|
8
|
Karl Popper ve Bilimsel Araştırmanın Mantığı I
|
K4: 47-83
|
9
|
Karl Popper ve Bilimsel Araştırmanın Mantığı II
|
K4: 101-138
|
10
|
Thomas Kuhn ve Bilimsel Devrimlerin Yapısı I
|
K5: 58-156
|
11
|
Thomas Kuhn ve Bilimsel Devrimlerin Yapısı II
|
K5: 156-274
|
12
|
Imre Lakatos ve Bilimsel Araştırma Programları
|
K6: 19-157
|
13
|
Paul Feyerabend`in Anarşist Bilgi Kuramı I
|
K7: 41-361
|
14
|
Paul Feyerabend`in Anarşist Bilgi Kuramı II
|
K7: 41-361
|
Ön Koşul
|
-
|
Ders Dili
|
Türkçe
|
Dersin Sorumlusu
|
Dr. Öğr. Ü. Murat ÖNER
|
Dersi Verenler
|
-
|
Ders Yardımcıları
|
-
|
Kaynaklar
|
K1: Topdemir, H. G. (2008). Felsefe. Pegem Akademi Yayıncılık.
K2: Dinçer, K. (1993). Bilimsel Açıklamada Hempel Modeli, Türkiye Felsefe Kurumu.
K3: Popper, K. (2008). Kişisel Bir Bildiri, Çev. Cemal Yıldırım. Cemal Yıldırım Bilim Felsefesi içinde. İstanbul: Remzi Kitapevi.
K4: Popper, K. (1998). Bilimsel Araştırmanın Mantığı. Çev. İlknur Aka & İbrahim Turan. İstanbul: YKY.
K5: Kuhn, T. (1982). Bilimsel Devrimlerin Yapısı. Çev. Nilüfer Kuyaş, İstanbul.
K6: Lakatos, I. (2014). Bilimsel Araştırma Programları Metodolojisi. Çev. Duygu Uzun. Alfa Yayınları.
K7: Feyerabend, P. (2020). Yönteme Karşı. Çev. Ertuğrul Başer. İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
|
Yardımcı Kitap
|
-
|
Dersin Amacı
|
Öğrencilerin bilim felsefesine ilişkin genel bir kavrayış kazanmaları amaçlanmaktadır.
|
Dersin İçeriği
|
Bilim felsefesinde tartışılan temel kavramların incelenmesi
|
|
Program Yeterlilik Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
1
|
Alanındaki güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç-gereçleri ve diğer kaynaklarla desteklenen ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere, belli başlı filozoflar ve düşünce akımları bağlamında, sahip olur.
|
5
|
2
|
Alanında edindiği ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri felsefenin temel kavramları ile ifade eder
|
4
|
3
|
Alanında edindiği bilgi ve becerileri kullanarak verileri yorumlayabilme ve değerlendirebilme, sorunları tanımlayabilme, analiz edebilme, araştırmalara ve kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirir.
|
-
|
4
|
Felsefi bir metni bağımsız olarak analiz edebilme becerisi geliştirir.
|
-
|
5
|
Felsefe ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır.
|
-
|
6
|
Sorumluluğu altında çalışanların bir proje çerçevesinde gelişimlerine yönelik etkinlikleri yönetir.
|
-
|
7
|
Alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir.
|
4
|
8
|
Felsefe alanında edindiği argümanların tutarlılık ve geçerliliklerini denetler ve gösterme becerisi edinir.
|
3
|
9
|
Yaşam boyu öğrenme becerisini arttırır.
|
3
|
10
|
Felsefi bir problemi, yazılı ve sözlü olarak oluşturma, geliştirme, savunma ve ifade etme becerisi edinir
|
-
|
11
|
Felsefi argümanların tutarlılık ve geçerliliklerini denetleme ve gösterme becerisi edinir.
|
3
|
12
|
Alanı ile ilgili problemlere karşı düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini nicel ve nitel verilerle destekleyerek uzman olan ve olmayan kişilerle paylaşır.
|
-
|
13
|
Felsefi bir metni yabancı dil ile analiz eder ve o dili kullanarak alanındaki bilgileri izler.
|
-
|
14
|
Alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder.
|
-
|
15
|
Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite kültürü ve kültürel değerlerin korunması ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olur.
|
-
|