Hafta
|
Konular
|
Ön Hazırlık
|
1
|
Münif Paşa ve Türk Düşüncesinin Yeniden Doğuşu
|
K1 (s. 35-48)
|
2
|
Ahmet Vefik Paşa ve Batı Felsefesi
|
K1 (s. 48- 60)
|
3
|
Edhem Pertev Paşa ve Yerel Sorunların Çözümlenmesinde Felsefenin Kullanılması
|
KK1 (s. 60-65)
|
4
|
Namık Kemal ve Oryantalizmin Eleştirisi
|
K1 (s. 65-67)
|
5
|
Voltaire`in Türkiye`ye Girişi ve Beşir Fuat
|
K1 (s. 67-72)
|
6
|
Hoca Tahsin Efendi ve Monizm
|
K1 (s. 72-95)
|
7
|
Şemseddin Sami ve Çağdaş Antropolojinin Türkiye`ye Girişi
|
K1 (s. 95-109)
|
8
|
Fransız Devrimi Düşünürlerinin Etkisi
|
K1 (s. 22-34)
|
9
|
Ahmet Midhat Efendi ve Evrim ve Determinizmin İslamileştirilmesi
|
K1 (s. 109-133)
|
10
|
Ali Sedat Bey ve Fatma Aliye Hanım
|
K1 (s. 133-145)
|
11
|
Türkiye`de Bilim Tarihi ve Felsefesinin başlangıcı: Salih Zeki Bey
|
K1 (s. 145-149)
|
12
|
Subhi Edhem Bey ve Yeni Tarih Anlayışı
|
K1 (s.149-164)
|
13
|
Türk Estetik Tarihinin Başlangıç Dönemleri: Filozof Rıza Tevfik Bey
|
K1 (s. 164-187)
|
14
|
Pozitivizmin Eleştirilmesi
|
K1 (s. 195-204)
|
Ön Koşul
|
İlk Çağ Felsefe Tarihi, Orta Çağ Felsefe Tarihi, Aydınlanma Dönemi Felsefesi
|
Ders Dili
|
Türkçe
|
Dersin Sorumlusu
|
Doç. Dr. Ayşe KÖKCÜ
|
Dersi Verenler
|
-
|
Ders Yardımcıları
|
-
|
Kaynaklar
|
K1: Demir, R. (2018). Osmanlı Felsefesi. Ankara: Lotus Yay.
|
Yardımcı Kitap
|
YK1: Mardin, Ş. (2021). Türk Modernleşmesi. İstanbul: İletişim Yayınları.
YK2: Berkes, N. (2022). Türkiye`de Çağdaşlaşma. İsyanbul: Yapı Kredi Yayınları.
YK3: Ülken, H. Z. (2019). Türkiye?de Çağdaş Düşünce Tarihi. İstanbul: İş Bankası Kültür Yayınları.
|
Dersin Amacı
|
Osmanlının son dönemini oluşturan Tanzimat Fermanından Cumhuriyete kadar olan dönemde Osmanlı aydınlarının Batı felsefesini naklettikleri kaynakların ve bu felsefeyi nasıl yorumladıklarının anlaşılması dersin ana amacıdır.
|
Dersin İçeriği
|
Tanzimat`tan Cumhuriyete kadar geçen süre zarfında yaşamış ve düşünceleriyle Osmanlı düşüncesine etki etmiş aydınlar ve eserleri dersin kapsamını ve içeriğini oluşturur.
|
|
Program Yeterlilik Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
1
|
Alanındaki güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç-gereçleri ve diğer kaynaklarla desteklenen ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere, belli başlı filozoflar ve düşünce akımları bağlamında, sahip olur.
|
4
|
2
|
Alanında edindiği ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri felsefenin temel kavramları ile ifade eder
|
3
|
3
|
Alanında edindiği bilgi ve becerileri kullanarak verileri yorumlayabilme ve değerlendirebilme, sorunları tanımlayabilme, analiz edebilme, araştırmalara ve kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirir.
|
-
|
4
|
Felsefi bir metni bağımsız olarak analiz edebilme becerisi geliştirir.
|
4
|
5
|
Felsefe ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır.
|
-
|
6
|
Sorumluluğu altında çalışanların bir proje çerçevesinde gelişimlerine yönelik etkinlikleri yönetir.
|
-
|
7
|
Alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir.
|
3
|
8
|
Felsefe alanında edindiği argümanların tutarlılık ve geçerliliklerini denetler ve gösterme becerisi edinir.
|
-
|
9
|
Yaşam boyu öğrenme becerisini arttırır.
|
-
|
10
|
Felsefi bir problemi, yazılı ve sözlü olarak oluşturma, geliştirme, savunma ve ifade etme becerisi edinir
|
3
|
11
|
Felsefi argümanların tutarlılık ve geçerliliklerini denetleme ve gösterme becerisi edinir.
|
3
|
12
|
Alanı ile ilgili problemlere karşı düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini nicel ve nitel verilerle destekleyerek uzman olan ve olmayan kişilerle paylaşır.
|
-
|
13
|
Felsefi bir metni yabancı dil ile analiz eder ve o dili kullanarak alanındaki bilgileri izler.
|
-
|
14
|
Alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder.
|
-
|
15
|
Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite kültürü ve kültürel değerlerin korunması ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olur.
|
-
|