Hafta
|
Konular
|
Ön Hazırlık
|
1
|
Derse Giriş ve İşleyiş Metotlarının Anlatılması
|
|
2
|
Kültür ve Medeniyet Tanımları, Başlıca Özellikleri ve Sınıflamaları
|
|
3
|
Türk Kültürünün Tarihsel Gelişimi ve Başlıca Öğeleri
|
|
4
|
Kültür-Din İlişkisi, Din Nedir? Yeryüzündeki Dinlerin Sınıflandırılması, İlahi Dinler: Yahudilik, Hıristiyanlık ve İslamiyet
|
|
5
|
Türkler`;in İslam’dan Önce Kabul Ettikleri Dinler
|
|
6
|
İslamiyet`in Türkler Tarafından Kabulü,Tasavvuf, Halifelik ve Hoşgörü Toplumu
|
|
7
|
Kültür-Dil İlişkisi: Bir Kültür Öğesi Olarak DilTürkçe`;nin Tarihsel Değişimi ve Etkileşim.
|
|
8
|
Kültür-Yazı İlişkisi: Yazının Tarihsel Gelişimi, Türkler`in Tarih Boyunca Kullandıkları Alfabeler: Göktürk, Uygur, Arap, Latin ve Kiril Alfabeleri
|
|
9
|
Bilim-Kültür İlişkisi: Bilimle İlgili Kuramsal Gerçekler, Bilimsel Gelişmenin Koşulları
|
|
10
|
İslam Öncesi, İslamın İlk Yıllarında ve Selçuklular Döneminde Türklerde Bilim
|
|
11
|
15.-16. Yüzyılda Türklerde Bilim
|
|
12
|
17. ve 18. Yüzyıllarda Türklerde Bilim
|
|
13
|
19. Yüzyıllarda Türklerde Bilim
|
|
14
|
19. Yüzyıllarda Türklerde Bilim
|
|
Ön Koşul
|
Yok
|
Ders Dili
|
Türkçe
|
Dersin Sorumlusu
|
Prof. Dr. Mehmet BEŞİRLİ
|
Dersi Verenler
|
-
|
Ders Yardımcıları
|
-
|
Kaynaklar
|
1. Şerafettin Turan, Türk Kültür Tarihi, İstanbul 1990.
2. İbrahim Kafesoğlu, Türk Milli Kültürü, Anakara
Niyazi Berkes, Türkiye`de Çağdaşlaşma, Ankara 1973.
3. Bozkurt Güvenç, Sosyal Kültürel ve Gelişme, Ankara 1976.
4. Mehmet Kaplan, Türk Milleti`nin Kültürel Değerleri, Ankara 1987.
5. Hilmi Ziya Ülken, Türkiye?de Çağdaş Düşünce Tarihi, 2 Cilt, Konya 1966.
6. Adnan Adıvar, Osmanlı Türklerinde İlim, 6. Baskı, İstanbul 2000.
7. Aykul Kazancıgil, Osmanlılarda Bilim ve Teknoloji, İstanbul 2007.
|
Yardımcı Kitap
|
Konularla ilgili kaynakça dışındaki kitaplar
|
Dersin Amacı
|
Kültür kavramı çerçevesinde Türk kültürünün temel dinamiklerini belirleyerek, bunun Türk toplumuna etkilerini öğretmek.
|
Dersin İçeriği
|
Kültür ve Medeniyet Tanımları, Başlıca Özellikleri ve Sınıflamaları, Türk Kültürünün Tarihsel Gelişimi ve Başlıca Öğeleri, Kültür-Din İlişkisi, Kültür-Dil İlişkisi: Bir Kültür Öğesi Olarak Dil, Kültür-Yazı İlişkisi: Yazının Tarihsel Gelişimi, Türkler?in Tarih Boyunca Kullandıkları Alfabeler: Göktürk, Uygur, Arap, Latin ve Kiril Alfabeleri, Bilim-Kültür İlişkisi: Bilimle İlgili Kuramsal Gerçekler, İslam Öncesi, İslamın İlk Yıllarında ve Selçuklular Döneminde Türklerde Bilim.
|
|
Program Yeterlilik Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
1
|
Tarih bölümü mezunları, sahalarında kazandıkları birikime dayalı olarak, güncel ders materyallerine, araştırma yöntem ve tekniklerine, kuramsal bilgilere sahiptir.
|
4
|
2
|
Tarih bölümü mezunları, sahalarında edindikleri kuramsal bilgileri; eğitim-öğretim, araştırma ve topluma hizmet etmek için kullanır, analiz eder ve uygular.
|
3
|
3
|
Tarih bölümü mezunları, sahalarında bireysel ve bir ekibin üyesi olarak çalışma yeterliliğine sahiptir.
|
-
|
4
|
Tarih bölümü mezunları, edindiği bilgi ve bulguları analitik bir yaklaşımla değerlendirir.
|
4
|
5
|
Tarih bölümü mezunları, öğrenmenin hayat boyu devam eden bir süreç olduğu konusunda olumlu bir tavır geliştirir.
|
-
|
6
|
Tarih bölümü mezunları, sahalarındaki çalışmalarda elde ettikleri nicel ve nitel verileri ilgili alanda bulunan, uzman ve uzman olmayan kişi ve kurumlarla çeşitli iletişim araçlarıyla paylaşır.
|
3
|
7
|
Tarih bölümü mezunları, farklı sosyal, kültürel ve sanatsal etkinlikleri planlanmasında yer alır ve katılır.
|
3
|
8
|
Tarih bölümü mezunları, yabancı dil kullanarak tarih ve beşeri bilimlerin diğer alanlarında kuramsal ve uygulamalı bilgileri takip eder ve ilgili alanlardaki kişi ve kuruluşlarla bu bilgileri paylaşır.( Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde)
|
-
|
9
|
Tarih bölümü mezunları, sahalarının gerektirdiği bilgisayar, bilgi ve teknolojilerini kullanır.
|
-
|
10
|
Tarih bölümü mezunları, sahalarındaki bilgilerin paylaşılması sürecinde etik değerleri dikkate alır.
|
4
|
11
|
Tarih bölümü mezunları, beşeri bilimler sahasında disiplinler arası araştırma ve inceleme yapar.
|
3
|
12
|
Tarih bölümü mezunları, sahalarında sosyal, kültürel hakların evrenselliğini destekler, tarihi ve kültürel mirasa sahip çıkar.
|
4
|