Hafta
|
Konular
|
Ön Hazırlık
|
1
|
Dersin tanımı, kapsamı ve genel kaynaklar hakkında bilgilerin verilmesi
|
K1, Bölüm 1
|
2
|
Diplomasi kavramı hakkında genel bilgilerin verilmesi
|
K1, Bölüm 1 ve 2
|
3
|
Osmanlı Diplomasisinin genel durumu
|
K2, Bölüm 1
|
4
|
Geçici Diplomasi anlayışı ve Osmanlı Diplomatları
|
K2, Bölüm 2
|
5
|
Osmanlı Elçileri
|
K1, Bölüm 3
|
6
|
Avrupalı Elçilerin İstanbul?daki görevleri ve raporları
|
K2¸ Bölüm 3
|
7
|
Sefaretname metinleri ve özellikleri
|
K2¸ Bölüm 3
|
8
|
Kara Mehmed Paşa ve Viyana Elçiliği
|
K3
|
9
|
28 Çelebi Mehmed Efendi ve Paris Elçiliği
|
K4
|
10
|
Canibi Ali Paşa ve Mustafa Hatti Efendi?nin Viyana Elçilikleri
|
K5 ve K6
|
11
|
Mehmed Emni ve Rusya Elçiliği
|
K7
|
12
|
Ziştovili Hacı Ali Ağa ve Lehistan Elçiliği
|
K8
|
13
|
Şehdi Osman Efendi ve Rusya Elçiliği
|
K9
|
14
|
Ahmed Resmi Efendi ve Ebubekir Râtib Efendi?nin Viyana Elçilikleri
|
K10-K11
|
Ön Koşul
|
-
|
Ders Dili
|
Türkçe
|
Dersin Sorumlusu
|
Doç. Dr. Güner Doğan
|
Dersi Verenler
|
-
|
Ders Yardımcıları
|
-
|
Kaynaklar
|
K1- Savaş, Ali İbrahim (2007), Osmanlı Diplomasisi, İstanbul
K2- Tuncer, Hüner (1995), Eski ve Yeni Diplomasi, Ankara
K3- Başkurt, A. Çağrı (2020), Kara Mehmed Paşa ve Viyana Elçiliği (1665), İstanbul
K4- Rado, Şevket (haz.), (2010), Paris?te Bir Osmanlı Sefiri, İstanbul
K5- Sevinç, Tahir (2019), Emni Mehmed Paşa ve Canibi Ali Paşanın Rusya ve Avusturyaya Sefaret Hazırlık ve Yolculukları (1739-1741), Ankara
K6- Savaş, Ali İbrahim (haz), (1999), Mustafa Hatti Efendi: Viyana Sefâretnamesi, Ankara
K7- Aktepe, Münir (haz.), (1989), Mehmed Emni Beyefendi (Paşa)?nin Rusya Sefareti ve Sefaretnâmesi, Ankara
K8- Topaktaş, Hacer (haz.), (2015), Lehistan?da Bir Osmanlı Sefiri: Ziştovili Hacı Ali Ağa?nın Lehistan Elçiliği ve Sefâretnâmesi, Ankara
K9- Polatçı, Türkân (haz.), (2011), Şehdi Osman Efendi: Rusya Sefâretnâmesi (1757-1758), Ankara
K10- Aksan, Virginia (1997), Savaşta ve Barışta Bir Osmanlı Devlet Adamı: Ahmed Resmi Efendi (1700-1783), İstanbul
K10- Yeşil, Fatih Aydınlanma Çağında Bir Osmanlı Kâtibi: Ebubekir Râtib Efendi (1750-1799), İstanbul
|
Yardımcı Kitap
|
Ahmet Resmi, Sefinetü?r-Rüesâ (Hadikatü?r-Rüesâ), İstanbul 1269.
Hayreddin Nedim, Bir Elçinin Tarihçe-i Sefareti, İstanbul 1333.
Driaut, E.,Selim-i Sâlis ve Napoleon, (Çev. Fuat Köprülü), İstanbul 1329.
Karal, Enver Ziya,Halet Efendi?nin Paris Büyükelçiliği (1802-1806), İstanbul 1949.
Karal, Enver Ziya,Selim III?ün Hatt-ı Hümâyûnları- Nizâm-ı Cedit (1789-1807), Ankara 1988.
Koçu, Reşat Ekrem,Osmanlı Muahedeleri ve Kapitülasyonlar, İstanbul 1934.
Unat, Faik Reşit,Osmanlı Sefirleri ve Sefaretnameleri, Ankara 1992.
Kuran, Ercüment,Avrupa?da Osmanlı İkamet Elçiliklerinin Kuruluşu ve İlk Elçilerin Siyasi Faaliyetleri (1793-1821), Ankara 1968.
Yalçınkaya, Mehmed Alaeddin, ?XVIII. Yüzyıl: Islahat, Değişim ve Diplomasi Dönemi (1703-Türkler, c.XII, s.479-511.
Gürsoy, Belkıs Altuniş, ?Sefaretnameler?, Türkler, c.XII, s.582-592.
Carr, E. H. Tarih Nedir?, İstanbul, İletişim Yay, 1987.
|
Dersin Amacı
|
Osmanlı Diplomasisini (ad-hoc) elçiler ve onların yazdıkları raporlar etrafında öğretmek
|
Dersin İçeriği
|
Diplomasi kavramı, Osmanlı Devletinin kuruluşundan Sultan III. Selim?in tahta çıkışına kadar olan döneminde uyguladığı diplomasi anlayışı, Osmanlı elçileri, Osmanlı elçilerinin yazdıkları elçilik raporları, Osmanlı diplomatlarının anlaşmalarda ve müzakerelerde (örneğin savaşlar sonrası devletin sınırlarının yeniden çizilmesi gibi) gösterdikleri diplomatik tavırlar
|
|
Program Yeterlilik Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
1
|
Sahalarında kazandıkları birikime dayalı olarak, güncel ders materyallerine, araştırma yöntem ve tekniklerine, kuramsal bilgilere sahiptir.
|
4
|
2
|
Sahalarında edindikleri kuramsal bilgileri; eğitim-öğretim, araştırma ve topluma hizmet etmek için kullanır, analiz eder ve uygular.
|
3
|
3
|
Bireysel ve bir ekibin üyesi olarak çalışma yeterliliğine sahiptir.
|
-
|
4
|
Edindiği bilgi ve bulguları analitik bir yaklaşımla değerlendirir.
|
4
|
5
|
Öğrenmenin hayat boyu devam eden bir süreç olduğu konusunda olumlu bir tavır geliştirir.
|
-
|
6
|
Sahalarındaki çalışmalarda elde ettikleri nicel ve nitel verileri ilgili alanda bulunan, uzman ve uzman olmayan kişi ve kurumlarla çeşitli iletişim araçlarıyla paylaşır.
|
-
|
7
|
Farklı sosyal, kültürel ve sanatsal etkinlikleri planlanmasında yer alır ve katılır.
|
-
|
8
|
Yabancı dil kullanarak tarih ve beşeri bilimlerin diğer alanlarında kuramsal ve uygulamalı bilgileri takip eder ve ilgili alanlardaki kişi ve kuruluşlarla bu bilgileri paylaşır.( Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde)
|
-
|
9
|
Sahalarının gerektirdiği bilgisayar, bilgi ve teknolojilerini kullanır.
|
-
|
10
|
Sahalarındaki bilgilerin paylaşılması sürecinde etik değerleri dikkate alır.
|
5
|
11
|
Beşeri bilimler sahasında disiplinler arası araştırma ve inceleme yapar.
|
4
|
12
|
Sahalarında sosyal, kültürel hakların evrenselliğini destekler, tarihi ve kültürel mirasa sahip çıkar.
|
-
|