Hafta
|
Konular
|
Ön Hazırlık
|
1
|
Orta Asya Coğrafyasına Genel Bir Bakış
|
K1 Bölüm3
|
2
|
Prehistorya`da Orta Asya Kültür Alanları
|
YK3 Bölüm1
|
3
|
Türklerin Adı, Kökenleri ve Memleketleri Olarak Türk
|
K2 Bölüm4
|
4
|
Asya`da Hun İmparatorluğu: Siyasi, Sosyal ve Ekonomik Yapı
|
K3 Bölüm1
|
5
|
Hun-Çin İlişkileri, Hoçin Antlaşmaları Serisi
|
YK2 Bölüm2
|
6
|
Hunların Bölünmesi ve Noth, Güney Hunlar
|
K1 Bölüm2
|
7
|
Göktürklerin Kökeni
|
K2 Bölüm3
|
8
|
İlk Göktürk Hanlığı
|
K4 Bölüm2
|
9
|
Doğu Göktürk Hanlığı, Batı Göktürk Hanlığı,
|
YK1 Bölüm3
|
10
|
Uygurlar Hanlığı, Turfan ve Kansu Uygur Devletleri, Hükümet,
|
K4 Bölüm4
|
11
|
Kırgızlar, Türeşes, Karluklar
|
K3 Bölüm2
|
12
|
Hazar Hanlığı: Devlet ve Kurumlar, Halklar ve Dinler
|
K1 Bölüm3
|
13
|
Bulgarlar, Peçenekler, Uzs ve Kumanlar-Kıpçaklar
|
YK1 Bölüm3
|
14
|
Oğuzlar: Aşiretler ve Teşkilat
|
K4 Bölüm1
|
Ön Koşul
|
-
|
Ders Dili
|
Türkçe
|
Dersin Sorumlusu
|
Doç.Dr. Mustafa KALKAN
|
Dersi Verenler
|
-
|
Ders Yardımcıları
|
-
|
Kaynaklar
|
K1.İbrahim Kafesoğlu, Türk Milli Kültürü, İsanbul, Ötüken Yayınları, 2009.
K2.Rene Grosset, Bozkır İmparatorluğu, İstanbul, Ötüken, 1981.
K3.Zeki Velidi Togan, Umumi Türk Tarihi?ne Giriş, Ankara, Enderun, 1981.
K4.Bahaeddin Ögel, Büyük Hun İmparatorluğu Tarihi, 2 cilt, Ankara, Kültür ve Turizm Bakanlığı, 1981
|
Yardımcı Kitap
|
YK1.Ali Ahmetbeyoğlu, Avrupa Hun İmparatorluğu, Ankara, TTK, 2001.
YK2.Sadettin Gömeç, Kök Türk Tarihi, Ankara, Akçağ Yayınları, 1999.
YK3.L.N. Gumilev, Hunlar, İstanbul, Selenge Yayınları, 2002.
YK4.Akdes Nimet Kurat, IV.-XVIII. Yüzyıllarda Karadeniz?in Kuzeyindeki Türk Kavimleri ve Devletleri, Ankara, Murat Kitapevi,
2002.
|
Dersin Amacı
|
Dersin temel amacı, temel tarihsel ve coğrafi bilgileri ilgili terminoloji ve yaklaşımlarla öğretmektir. Tarihte karşılaştırmalı ve analitik yöntemler kullanılarak Karadeniz`in kuzey bölgelerinde kurulan Hunlar, Göktürkler, Uygurlar, Hazarlar ve diğerleri gibi ilk Türk devletlerinin siyasi tarihinin önemli yönleri.
|
Dersin İçeriği
|
Dersin ana konusu İslam öncesi Türk tarihidir. Öncelikle Orta Asya`nın siyasi ve fiziki coğrafyası öğretilir. Daha sonra Asya ve Avrupa`da Hunlar, Göktürkler, Uygurlar, Hazarlar, Oğuzlar, Avarlar ve Karadeniz`in kuzeyindeki gruplar Peçenekler, Uzlar, Kumanlar-Kıpçaklar derinlemesine değerlendirilir. Yönetim, devlet ve ordu yapıları kısaca öğretilir.
|
|
Program Yeterlilik Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
1
|
Sahalarında kazandıkları birikime dayalı olarak, güncel ders materyallerine, araştırma yöntem ve tekniklerine, kuramsal bilgilere sahiptir.
|
5
|
2
|
Sahalarında edindikleri kuramsal bilgileri; eğitim-öğretim, araştırma ve topluma hizmet etmek için kullanır, analiz eder ve uygular.
|
4
|
3
|
Bireysel ve bir ekibin üyesi olarak çalışma yeterliliğine sahiptir.
|
1
|
4
|
Edindiği bilgi ve bulguları analitik bir yaklaşımla değerlendirir.
|
-
|
5
|
Öğrenmenin hayat boyu devam eden bir süreç olduğu konusunda olumlu bir tavır geliştirir.
|
5
|
6
|
Sahalarındaki çalışmalarda elde ettikleri nicel ve nitel verileri ilgili alanda bulunan, uzman ve uzman olmayan kişi ve kurumlarla çeşitli iletişim araçlarıyla paylaşır.
|
4
|
7
|
Farklı sosyal, kültürel ve sanatsal etkinlikleri planlanmasında yer alır ve katılır.
|
3
|
8
|
Yabancı dil kullanarak tarih ve beşeri bilimlerin diğer alanlarında kuramsal ve uygulamalı bilgileri takip eder ve ilgili alanlardaki kişi ve kuruluşlarla bu bilgileri paylaşır.( Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde)
|
5
|
9
|
Sahalarının gerektirdiği bilgisayar, bilgi ve teknolojilerini kullanır.
|
4
|
10
|
Sahalarındaki bilgilerin paylaşılması sürecinde etik değerleri dikkate alır.
|
5
|
11
|
Beşeri bilimler sahasında disiplinler arası araştırma ve inceleme yapar.
|
4
|
12
|
Sahalarında sosyal, kültürel hakların evrenselliğini destekler, tarihi ve kültürel mirasa sahip çıkar.
|
5
|