Hafta
|
Konular
|
Ön Hazırlık
|
1
|
-Diplomatik (Belge İlmi), doğuşu, gelişmesi ve Osmanlı Diplomatiği,
-Arap alfabesi ve aklâm-ı site (altı çeşit yazı) ile Osmanlılar tarafından kullanılan diğer yazılar (talik, divanî, siyakat, rika)
|
K1- Sayfa 27-30.
K2- Sayfa 129-132.
|
2
|
-Yazı Malzemeleri (kâğıt, kalem, kalemtıraş, mürekkep ve diğer yazı malzemeleri)
-Belge Türleri
|
K1- Sayfa 31-42.
K1- Sayfa 170-178.
|
3
|
Osmanlıca metin
|
K1- Sayfa 7-10.
|
4
|
Tezkire çeşitleri ve özellikleri
|
K1- Sayfa 11.
|
5
|
Kanunname ve özellikleri
|
K1- Sayfa 12.
|
6
|
Kanunname ve özellikleri
|
K1- Sayfa 13-15.
|
7
|
Telhis ve özellikleri
|
K1- Sayfa 16-17.
|
8
|
Hüccet ve özellikleri
|
K1- Sayfa 18.
|
9
|
Rika belge örneği
|
K1- Sayfa 19.
|
10
|
Rika belge örneği
|
K1- Sayfa 20-21.
|
11
|
Arz tezkiresi ve özellikleri
|
K1- Sayfa 22.
|
12
|
Hatt-ı hümayun ve özellikleri
|
K1- Sayfa 23-24.
|
13
|
Hatt-ı Hümayun ve özellikleri
|
K1- Sayfa 25-26.
|
14
|
Genel değerlendirme
|
-
|
Ön Koşul
|
Yok
|
Ders Dili
|
Türkçe
|
Dersin Sorumlusu
|
Doç. Dr. Saim YÖRÜK
|
Dersi Verenler
|
-
|
Ders Yardımcıları
|
-
|
Kaynaklar
|
K1- Kurt, Y., (2017). Osmanlıca Dersleri I. Akçağ Yayınları, Ankara.
K2- Kurt, Y., (2017). Osmanlıca Dersleri II. Akçağ Yayınları, Ankara.
|
Yardımcı Kitap
|
YK1- Kütükoğlu, M.S., (2018). Osmanlı Belgelerinin Dili. TTK Yayınları, Ankara.
|
Dersin Amacı
|
Osmanlı Devleti tarihi boyunca kullanılan yazı çeşitleri ve bu yazı çeşitleriyle yazılmış olan resmi ve özel belgelerin öğrenciler tarafından rahatlıkla okunarak anlaşılmasının sağlanması. Belgelerin yazılış amaçları ile belgelerin diplomatikasının, yani şekil özelliklerinin öğretilmesi. Böylece öğrencilerin yazılı belgeleri tarih araştırmalarında rahatça kullanabilmelerini sağlamak.
|
Dersin İçeriği
|
Diplomatik (Belge İlmi), doğuşu, gelişmesi ve Osmanlı Diplomatiği, Arap alfabesi ve aklâm-ı site (altı çeşit yazı) ile Osmanlılar tarafından kullanılan diğer yazılar (ta?lik, divanî, siyakat, rik?a), Belgelerde kullanılan tuğra, pençe, kuyruklu imza, mühür gibi alâmetler, çeşitleri ve belgelerde kullanıldığı yerler, Padişahlara ait belgeler ve çeşitleri, Fermanlar, fermanrükünleri (bölümleri), yazılış sebepleri hakkındadır.
|
|
Program Yeterlilik Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
1
|
Sahalarında kazandıkları birikime dayalı olarak, güncel ders materyallerine, araştırma yöntem ve tekniklerine, kuramsal bilgilere sahiptir.
|
3
|
2
|
Sahalarında edindikleri kuramsal bilgileri; eğitim-öğretim, araştırma ve topluma hizmet etmek için kullanır, analiz eder ve uygular.
|
3
|
3
|
Bireysel ve bir ekibin üyesi olarak çalışma yeterliliğine sahiptir.
|
3
|
4
|
Edindiği bilgi ve bulguları analitik bir yaklaşımla değerlendirir.
|
4
|
5
|
Öğrenmenin hayat boyu devam eden bir süreç olduğu konusunda olumlu bir tavır geliştirir.
|
2
|
6
|
Sahalarındaki çalışmalarda elde ettikleri nicel ve nitel verileri ilgili alanda bulunan, uzman ve uzman olmayan kişi ve kurumlarla çeşitli iletişim araçlarıyla paylaşır.
|
3
|
7
|
Farklı sosyal, kültürel ve sanatsal etkinlikleri planlanmasında yer alır ve katılır.
|
2
|
8
|
Yabancı dil kullanarak tarih ve beşeri bilimlerin diğer alanlarında kuramsal ve uygulamalı bilgileri takip eder ve ilgili alanlardaki kişi ve kuruluşlarla bu bilgileri paylaşır.( Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde)
|
-
|
9
|
Sahalarının gerektirdiği bilgisayar, bilgi ve teknolojilerini kullanır.
|
3
|
10
|
Sahalarındaki bilgilerin paylaşılması sürecinde etik değerleri dikkate alır.
|
3
|
11
|
Beşeri bilimler sahasında disiplinler arası araştırma ve inceleme yapar.
|
4
|
12
|
Sahalarında sosyal, kültürel hakların evrenselliğini destekler, tarihi ve kültürel mirasa sahip çıkar.
|
3
|