Hafta
|
Konular
|
Ön Hazırlık
|
1
|
Osmanlı coğrafyacılığının genel özellikleri.
|
|
2
|
İlk dönemde etkili olan ekoller ve coğrafyacılar.
|
|
3
|
İstanbul`un fethinden sonraki gelişmeler ve Osmanlı coğrafyacılığına yansıması.
|
|
4
|
Osmanlı coğrafyacılığında 16.yüzyıl ve önemli gelişmeler.
|
|
5
|
Osmanlı coğrafyacılığında 17.yüzyıl ve önemli gelişmeler.
|
|
6
|
Osmanlı coğrafyacılığında 18 yüzyıl sonrası yaşanan gelişmeler.
|
|
7
|
Osmanlı coğrafyacılığının temel alanları.
|
|
8
|
Osmanlı coğrafyacılığının temel eserleri ve müellifleri.
|
|
9
|
Yeni Çağda Avrupa`da modern coğrafyanın doğuşunu etkileyen faktörler.
|
|
10
|
Varenius ve coğrafya fikri.
|
|
11
|
Varenius` tan sonra coğrafyanın gelişimi
|
|
12
|
Modern coğrafyanın uzmanlaşma aşaması ve A.von Humbolt.
|
|
13
|
Modern coğrafyanın uzmanlaşma aşaması ve C.Ritter.
|
|
14
|
Modern coğrafyanın diğer önemli ekolleri, eserler ve müellifler.
|
|
Ön Koşul
|
-
|
Ders Dili
|
Türkçe
|
Dersin Sorumlusu
|
Dr. Öğrt. Üyesi Nazan Özür
|
Dersi Verenler
|
-
|
Ders Yardımcıları
|
-
|
Kaynaklar
|
Özür, Nazan, Coğrafya Tarihi II Ders Notları, Yayımlanmamış.
Özgüç Nazmiye - Tümertekin Erol Coğrafya, Geçmiş, Kavramlar, Coğrafyacılar, Çantay Kitabevi, İstanbul, 2000.
|
Yardımcı Kitap
|
Akyol İbrahim Hakkı, Umumi Coğrafya, İÜ. Edb. Fak. Yayınları, 1951. İstanbul.
Gümüşçü Osman - Balcıoğulları Abdullah, Coğrafyaya Giriş, Bilge Kitabevi, Ankara, 2006.
The Nature of Geography: A Critical Survey of Current Thought in the Light of the Past, AAG, Lancaster, 1939.
|
Dersin Amacı
|
Yeni ve Yakınçağ?da Avrupa ve Osmanlı`daki önemli coğrafyacılar ve eserlerini öğretmek. Bu dönemde coğrafyada meydana gelen gelişmeler ve modern coğrafyanın ortaya çıkışı kavratmak.
|
Dersin İçeriği
|
Osmanlı ve Avrupa coğrafyacılığında yeni ve yakın çağda meydana gelen önemli olayları kapsar. Bu dönemde üretilen önemli eserler ve müellifler işlenir.
|
|
Program Yeterlilik Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
1
|
Coğrafî terminolojiyi doğru şekilde kullanabilmek,
|
3
|
2
|
Coğrafî bilgiyi toplama, problemleri tespit etme, analiz etme, çözüm üretme ve sunma becerisi kazanmak,
|
2
|
3
|
Coğrafî yaklaşımları ve prensipleri yazılı, sözlü ve görsel anlamda etkili kullanabilmek,
|
2
|
4
|
Beşeri ve doğal unsurlar arasındaki etkileşimleri kavramak, mekânsal ilişkileri ve bağlantıları kavrayabilmek,
|
3
|
5
|
Coğrafi farklılık ve çeşitliliği anlamak, karşılaştırma yapabilmek,
|
2
|
6
|
Farklı dallarından elde edilen bilgileri coğrafî bağlamda kullanabilmek, coğrafi bilgi ve yaklaşımları disiplinlerarası çalışmalarda kullanabilmek,
|
3
|
7
|
Coğrafi düşüncelerini ve sorunlara yönelik çözüm yollarını kamu yararına paylaşabilmek,
|
-
|
8
|
Coğrafî veri oluşturabilecek ve analizlerini yapabilecek düzeyde coğrafi bilgi sistemlerini kullanabilmek,
|
-
|
9
|
Coğrafî literatürü takip edebilecek düzeyde yabancı dil bilgisine sahip olmak,
|
-
|
10
|
Turizm kavramları ve değerlerini kavrayarak coğrafi düşünce çerçevesinde faydalanabilmek,
|
-
|
11
|
Geçmişteki coğrafyayı modern coğrafya prensipleri ile değerlendirerek elde edilen bilgilerden faydalanabilmek.
|
3
|