Hafta
|
Konular
|
Ön Hazırlık
|
1
|
Sözlük çalışması
|
|
2
|
Sözlük çalışması
|
K-1
YK-3
|
3
|
Osmanlıca da kullanılan temel gramer kalıpları
|
K-2
YK-3
|
4
|
Osmanlıca da kullanılan temel gramer kalıpları
|
K-2
YK-3
|
5
|
Osmanlıca da kullanılan temel gramer kalıpları
|
K-2
YK-3
|
6
|
Öğrencilere matbu metin okuma çalışması yaptırılması
|
K-4
YK-3
|
7
|
Öğrencilere matbu metin okuma çalışması yaptırılması
|
K-4
YK-3
|
8
|
Öğrencilere matbu metin okuma çalışması yaptırılması
|
K-4
YK-3
|
9
|
Osmanlıca da çoğullar
|
K-1
YK-3
|
10
|
Türkçe kelimelerin imlası
|
K-1
YK-3
|
11
|
Hareke ile ilgili işaretler
|
K-4
YK-3
|
12
|
Arapça kelimeler hakkında genel bilgi ve açıklamalar
|
K-2
YK-3
|
13
|
Öğrencilere matbu metin okuma çalışması yaptırılması
|
K-4
YK-3
|
14
|
Öğrencilere matbu metin okuma çalışması yaptırılması
|
K-4
YK-3
|
Ön Koşul
|
Yok
|
Ders Dili
|
Türkçe
|
Dersin Sorumlusu
|
Prof. Dr. Coşkun POLAT; Associate Prof. Dr. Hilal ÇİFTÇİ
|
Dersi Verenler
|
-
|
Ders Yardımcıları
|
Yok
|
Kaynaklar
|
K-1. Timurtaş, F., (1997) Osmanlı Türkçesine Giriş I-II-III, Alfa Yayınları, İstanbul.
K-2. Kurt, Y., (2008) Osmanlıca Dersleri-II, Akçağ Yayınları, Ankara.
K-3. Ergin, M.,(1993) Osmanlıca Dersleri, Boğaziçi Yayınları, İstanbul.
K.4. Erünsal, İ., (1982) Kütüphanecilikle İlgili Osmanlıca Metinler ve Belgeler, İstanbul Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Matbaası, İstanbul.
|
Yardımcı Kitap
|
YK-1.Eminoğlu, M., (1996) Osmanlı Vesikalarını Okumaya Giriş, Türkiye Diyanet Vakfı Yayınları, Ankara.
YK-2. Uğur, A., (1994) Epigrafi ve Paleografi, Osmanlıca Tarihi Metinler, Kayseri.
YK-3. Şemseddin Sami, (2019) Kamus-ı Türki, Akçağ Yayınları, Ankara.
|
Dersin Amacı
|
Bu dersin amacı öğrencilere Osmanlıca matbu metinleri okuma ve Türkçe transkripsiyonunu yapma, temel gramer kurallarını bilme becerilerini kazandırmaktır.
|
Dersin İçeriği
|
Bu ders kapsamında Osmanlı Türkçesinin dil ve yazım özellikleri, Arapça ve Farsça sözcükler, tamlama çeşitleri; Arap harfli Türk alfabesiyle yazılmış Osmanlıca metinleri okuma çalışmaları, Arap harfli Türk alfabesiyle yazma çalışmaları yapılmaktadır.
|
|
Program Yeterlilik Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
1
|
Bilgi-belge yönetimine ilişkin terim ve kavramları (yabancı-Türkçe) kullanır
|
-
|
2
|
Toplumsal, ekonomik ve kültürel değişimlere duyarlı olmayı sağlayarak sorunları doğru analiz eder ve bu doğrultuda mesleki perspektif geliştirir
|
-
|
3
|
Disipline ilişkin sorunları görür, eleştirel bakış açısıyla değerlendirir ve çözüm üretir
|
4
|
4
|
Sistematik düşünme yetenek ve kapasitesini geliştirir
|
3
|
5
|
Disiplinler arası bakış açısı ve değerlendirme yapar
|
4
|
6
|
Bilgiye gereksinim duyan, gereksindiği bilgiyi tanımlayabilen, bilgiyi arama, bulma ve değerlendirme becerisine sahip olan bilgi toplumu bireylerini kazanmada gerekli olan programları oluşturur
|
-
|
7
|
Bilgiye seçici biçimde erişim için gerekli olan alt yapıyı oluşturur ve ilgili yöntem ve teknikleri kavrar
|
-
|
8
|
Ulusal ve evrensel düzeyde bilgi erişim sistemlerindeki bilgi erişim süreçlerini değerlendirir,
|
-
|
9
|
Her alana ilişkin genel ve özel konulu bilgi kaynaklarını tür ve içerik olarak tanır,
|
-
|
10
|
Osmanlıca kaynakları ve metinleri okur ve değerlendirir,
|
5
|
11
|
Mevcut ve potansiyel kullanıcılarla iletişim kurar,
|
-
|
12
|
Bilgi merkezi türlerine göre kullanıcı gruplarına yönelik hizmetler konusunda kuramsal bilgi alt yapısını oluşturur,
|
-
|
13
|
Bilginin düzenlemesi için gerekli bilgi ve teknikleri kullanır
|
-
|
14
|
İletişim ve bilgi teknolojilerine yönelik ürün, sistem ve modellerini tanıyarak, doğru ve yerinde kullanır,
|
-
|
15
|
Farklı disiplinlerde üretilen bilginin sayısal niteliğini ölçebilir ve bilgi hizmetlerini değerlendirir.
|
-
|