Hafta
|
Konular
|
Ön Hazırlık
|
1
|
Niçin Bilgi Okuryazarlığı I: Bilgi Çağı, Bilgi Toplumu ve Bilgi Patlaması
|
K1, K2-1-31. Slayt1, YK5, YK7
|
2
|
Niçin Bilgi Okuryazarlığı II: Bilgi Erişim, Dijital Bilgi ve Nitelikli Bilgi, Dijital Bölünme, Bilgi Etiği, Dijital Göçmenler/Yerliler
|
K1, K2-32-90. Slayt1, YK 4, YK5, YK7, YK11
|
3
|
Niçin Bilgi Okuryazarlığı III: Eleştirel Düşünme, Öğrenmeyi Öğrenme, Yaşam Boyu Öğrenme, Proje Tabanlı Öğrenme
|
K1, K2-91-224. Slayt1; YK4, YK5, YK7, YK11
|
4
|
Bilgi Okuryazarlığı Öğretimi ve Kütüphaneler
|
K1, K2-225-289. Slayt1, K3, YK6, YK10
|
5
|
Bilgi Okuryazarlığının Tarihçesi ve Gelişimi
|
K1, K3, YK5, YK9
|
6
|
Bilgi Okuryazarlığı Öğretimi
|
K1, K3, YK1, YK3, YK8, YK10
|
7
|
Bilgi Okuryazarlığı Standartları
|
K1, K2-Slayt2, YK5, YK7
|
8
|
Bilgi Okuryazarlığının Unsurları
|
K1, K2-Slayt3, YK5, YK6, YK9
|
9
|
Bilgi Erişimde Kütüphane
|
K1, K2-Slayt4, K3, YK1, YK3, YK10
|
10
|
Bilgi Erişimde Veri Tabanları
|
K1, K2-Slayt5, K3, YK1, YK3, YK6, YK10
|
11
|
Bilgi Erişimde Web
|
K1, K2-Slayt6, K3, YK1, YK3, YK6, YK10
|
12
|
Bilginin ve Kaynaklarının Değerlendirilmesi
|
K1, K2-Slayt7, K3, YK1, YK3, YK6, YK10
|
13
|
Bilginin Raporlanması ve Akademik Etik
|
K1, K2-Slayt8, K3, YK1, YK3, YK6, YK8, YK10
|
14
|
Bilgi Okuryazarlığı ve Geleceği
|
K3, YK2, YK4, YK7, YK11
|
Ön Koşul
|
-
|
Ders Dili
|
Türkçe
|
Dersin Sorumlusu
|
Prof. Dr. Coşkun POLAT
|
Dersi Verenler
|
-
|
Ders Yardımcıları
|
Arş. Gör. Zarife YILDIRIM
|
Kaynaklar
|
K1. Polat, C. (2005). Üniversitelerde kütüphane merkezli bilgi okuryazarlığı programlarının geliştirilmesi: Hacettepe Üniversitesi örneği. Yayımlanmamış doktora tezi. Ankara, H.Ü. Sosyal Bilimler Enstitüsü.
K2.Polat, C. (2020). Bilgi Okuryazarlığı Ders Notları. Erişim adresi: http://polatcoskun.wordpress.com
K3. Alewine, M.C., Canada, M. (2017). Introduction to Information Literacy for Students. Oxford, Wiley Blackwell.
|
Yardımcı Kitap
|
YK1. Andretta, S. (2005). Information literacy: A practitioner?s guide. Oxford: Chandos Publishing.
YK2. Baker, K. Informaiton literacy and cultural heritage: Devoloping a model for lifelong learning. Oxford, Chandos Publishing.
YK3. Burkhardt, J.M., MacDonald, M.C. (2010). Teaching Information Literacy: 50 standards-based exercises for college students. 2nd ed. Chicago, American Library Asscoiation.
YK4. Crawford, J.C., Irving, C. (2013). Information literacy for lifelong learning: Policy issues, the workplace, health and public libraries. Oxford, Chados Publishing.
YK5. Doyle, C.S. (1994). Information Literacy in an Information Society: A Concept for the Information Age. New York, Syracuse University.
YK6. Kızılaslan, D. (2007). Bilgi okuryazarlığı ve üniversite kütüphaneleri: bilgi okuryazarlığı planı hazırlama unsurları. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). İstanbul, İstanbul Üniversitesi.
YK7. Perdew, L. (2016). Information literacy in the digital age. Minneapolis, ABDO Publishing.
YK8. Ragains, Patrick (Ed). (2013). Information Literacy Instruction at Work. Chicago, Neal-Schuman.
YK9. Spitzer, K. L., Eisenberg, M.B., Lowe, C.A. Information Literacy: Essential Skills for the Information Age. Syracuse, New York: ERIC Clearinghouse on Information & Technology. IR-104, 1998.
YK10. Thomas, N. P, Crow, S.R., Franklin, L.L. (2011). Information literacy and Informaiton Skills Instruction: Applying research to practice in the 21st century school library. 3rd ed. California, Libraries Unlimited.
YK11. Wlesh, T.S., Wright, M.S. (2010). Information Literacy in the Digital Age: An evidence-based approach. Oxford, Chandos Publishing.
|
Dersin Amacı
|
Bilgi patlaması ile birlikte bilginin kaydedildiği ve erişildiği ortamlardan bilginin elde edilmesi ve kullanılması becerilerinin önemi ve bu becerilerin neler olduğunun öğrencilere kazandırılmasıdır.
|
Dersin İçeriği
|
Bilgi toplumu, bilgi patlaması ve bilgi okuryazarlığı ilişkisi; Bilgi arama ve bulma: Bilgi kaynakları, bilgi hizmetleri ve bilgi merkezleri; bilgisayarla bilgi arama teknikleri; bilgi erişim araçları; bilgi kullanma: Bilginin ve bilgi kaynaklarının değerlendirilmesi; bilgi sunma/iletme.
|
|
Program Yeterlilik Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
1
|
Bilgi-belge yönetimine ilişkin terim ve kavramları (yabancı-Türkçe) kullanır
|
3
|
2
|
Toplumsal, ekonomik ve kültürel değişimlere duyarlı olmayı sağlayarak sorunları doğru analiz eder ve bu doğrultuda mesleki perspektif geliştirir
|
-
|
3
|
Disipline ilişkin sorunları görür, eleştirel bakış açısıyla değerlendirir ve çözüm üretir
|
-
|
4
|
Sistematik düşünme yetenek ve kapasitesini geliştirir
|
3
|
5
|
Disiplinler arası bakış açısı ve değerlendirme yapar
|
-
|
6
|
Bilgiye gereksinim duyan, gereksindiği bilgiyi tanımlayabilen, bilgiyi arama, bulma ve değerlendirme becerisine sahip olan bilgi toplumu bireylerini kazanmada gerekli olan programları oluşturur
|
5
|
7
|
Bilgiye seçici biçimde erişim için gerekli olan alt yapıyı oluşturur ve ilgili yöntem ve teknikleri kavrar
|
4
|
8
|
Ulusal ve evrensel düzeyde bilgi erişim sistemlerindeki bilgi erişim süreçlerini değerlendirir,
|
4
|
9
|
Her alana ilişkin genel ve özel konulu bilgi kaynaklarını tür ve içerik olarak tanır,
|
5
|
10
|
Osmanlıca kaynakları ve metinleri okur ve değerlendirir,
|
-
|
11
|
Mevcut ve potansiyel kullanıcılarla iletişim kurar,
|
-
|
12
|
Bilgi merkezi türlerine göre kullanıcı gruplarına yönelik hizmetler konusunda kuramsal bilgi alt yapısını oluşturur,
|
-
|
13
|
Bilginin düzenlemesi için gerekli bilgi ve teknikleri kullanır
|
-
|
14
|
İletişim ve bilgi teknolojilerine yönelik ürün, sistem ve modellerini tanıyarak, doğru ve yerinde kullanır,
|
-
|
15
|
Farklı disiplinlerde üretilen bilginin sayısal niteliğini ölçebilir ve bilgi hizmetlerini değerlendirir.
|
-
|