Hafta
|
Konular
|
Ön Hazırlık
|
1
|
Giriş ve Terminoloji
|
K1, K2, K5
|
2
|
Bilgi toplumu ve Enformetri
|
K1, K2, K5
|
3
|
Enformetrik yasalar ve Modeller I
|
K1, K2
|
4
|
Enformetrik yasalar ve Modeller II
|
K1, K2
|
5
|
Enformetrik yasalar ve Modeller III
|
K1, K2
|
6
|
Atıf ve Atıf İndeksleri
|
K3, K4, K5
|
7
|
Atıf analizi ve Enformetrik yasalar
|
K3, K4, K5
|
8
|
Derme geliştirmede enformetrik teknikler
|
YK1, YK2,YK3, YK4
|
9
|
Referans hizmetlerinde enformetrik teknikler
|
YK1, YK2,YK3, YK4
|
10
|
Uygulama
|
K3, K4, K5
|
11
|
OPAC ve diğer uygulamalarda enformetrik teknikler
|
K1, K2, K3, K4, K5
|
12
|
Veri tabanlarının performans değerlendirilmelerinde enformetrik teknikler
|
K2
|
13
|
Bilgi merkezleri ve enformetri proje uygulamaları
|
K2
|
14
|
Sayısal kütüphane ve bilgi merkezlerinin enformetrik ölçümleri
|
K2, K3, K4
|
Ön Koşul
|
-
|
Ders Dili
|
Türkçe
|
Dersin Sorumlusu
|
Doç. Dr. Burcu Umut Zan
|
Dersi Verenler
|
-
|
Ders Yardımcıları
|
-
|
Kaynaklar
|
K1. Bayram, Ö. G. (1998). Atıf verisi (citation data) ve enformetrik yasalar: Türk kütüphanecilik literatüründeki doktora tezleri üzerinde bir uygulama. Türk Kütüphaneciliği, 12(1), 21-32.
K2. Zan, B. U. (2012). Türkiye`de bilim dallarında karşılaştırmalı bibliyometrik analiz çalışması. Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yayımlanmamış Doktora Tezi
K3. Karasözen, B., Bayram, Ö. G., & Zan, B. U. (2009). 1997-2006 Türkiye Bilim Göstergeleri Analizi. Türk Kütüphaneciliği, 23(1), 4-21.
K4. Zan, B. U. (2019). Doğrudan atıf, ortak atıf ve bibliyografik eşleşme yaklaşımlarına dayalı olarak araştırma alanlarının değerlendirilmesi. Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi, 14(2), 501-516.
R5. Karasözen, B., Bayram, Ö. G., & Zan, B. U.(2011). WoS ve Scopus veri tabanlarının karşılaştırması. Türk Kütüphaneciliği, 25(2), 238-260.
|
Yardımcı Kitap
|
YK1. Toplu, M. (2009). Elektronik yayıncılığın ortak koleksiyon geliştirme ve kütüphane konsorsiyumlarına etkileri ve Türkiye?deki uygulamalar. Türk kütüphaneciliği, 23(3), 448-488.
YK2.Olşen, Ş. (1999). İnternet üzerindeki bilgi kaynaklarının seçimi ve değerlendirilmesi. Türk kütüphaneciliği, 13(3), 197-206.
YK3.Kayaoğlu, H. D. (2007). Elektronik dergi kullanımı ile bilim dalı ilişkisi: Betimleyici bir inceleme. Türk Kütüphaneciliği, 21(4), 440-458.
YK4. Yalçın, Y- D. Atılgan. (2008) Türkiye?de yürütülen kütüphaneler arası materyal ödünç alma/verme ve belge sağlama hizmetlerine toplu bir bakış. Türk Kütüphaneciliği, 22(1), 82-106.
|
Dersin Amacı
|
Bilimsel bilginin üretim sürecinde bilgi kaynaklarının birbirleri ile ilişkilerini kuracak sayısal teknikleri öğretir.
|
Dersin İçeriği
|
Enformetrik yöntemler, bilgi merkezlerine ilişkin uygulamalar
|
|
Program Yeterlilik Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
1
|
Bilgi-belge yönetimine ilişkin terim ve kavramları (yabancı-Türkçe) kullanır
|
-
|
2
|
Toplumsal, ekonomik ve kültürel değişimlere duyarlı olmayı sağlayarak sorunları doğru analiz eder ve bu doğrultuda mesleki perspektif geliştirir
|
-
|
3
|
Disipline ilişkin sorunları görür, eleştirel bakış açısıyla değerlendirir ve çözüm üretir
|
-
|
4
|
Sistematik düşünme yetenek ve kapasitesini geliştirir
|
3
|
5
|
Disiplinler arası bakış açısı ve değerlendirme yapar
|
4
|
6
|
Bilgiye gereksinim duyan, gereksindiği bilgiyi tanımlayabilen, bilgiyi arama, bulma ve değerlendirme becerisine sahip olan bilgi toplumu bireylerini kazanmada gerekli olan programları oluşturur
|
-
|
7
|
Bilgiye seçici biçimde erişim için gerekli olan alt yapıyı oluşturur ve ilgili yöntem ve teknikleri kavrar
|
-
|
8
|
Ulusal ve evrensel düzeyde bilgi erişim sistemlerindeki bilgi erişim süreçlerini değerlendirir,
|
-
|
9
|
Her alana ilişkin genel ve özel konulu bilgi kaynaklarını tür ve içerik olarak tanır,
|
-
|
10
|
Osmanlıca kaynakları ve metinleri okur ve değerlendirir,
|
-
|
11
|
Mevcut ve potansiyel kullanıcılarla iletişim kurar,
|
-
|
12
|
Bilgi merkezi türlerine göre kullanıcı gruplarına yönelik hizmetler konusunda kuramsal bilgi alt yapısını oluşturur,
|
-
|
13
|
Bilginin düzenlemesi için gerekli bilgi ve teknikleri kullanır
|
-
|
14
|
İletişim ve bilgi teknolojilerine yönelik ürün, sistem ve modellerini tanıyarak, doğru ve yerinde kullanır,
|
-
|
15
|
Farklı disiplinlerde üretilen bilginin sayısal niteliğini ölçebilir ve bilgi hizmetlerini değerlendirir.
|
5
|