Hafta
|
Konular
|
Ön Hazırlık
|
1
|
Derme yönetimine ilişkin temel kavramlar
|
|
2
|
Derme yönetiminin unsurları ve politikaları
|
|
3
|
Derme seçim teorileri ve türleri
|
|
4
|
Derme sağlama teorileri ve türleri
|
|
5
|
Elektronik kaynaklar ve seçim politikaları
|
|
6
|
Elektronik kaynaklar ve sağlama politikaları
|
|
7
|
Koruma ve saklama politikaları
|
|
8
|
Güvenlik politikaları
|
|
9
|
Telif hakları ve mülkiyet
|
|
10
|
Ayıklama ve düşüm politikaları
|
|
11
|
Derme değerlendirme ve planlaması
|
|
12
|
Derme geliştirme ve bütçe
|
|
13
|
Derme yönetiminde işbirliği ve kaynak paylaşımı
|
|
14
|
Derme yönetiminin geleceği
|
|
Ön Koşul
|
-
|
Ders Dili
|
Türkçe
|
Dersin Sorumlusu
|
Prof. Dr. Coşkun POLAT
|
Dersi Verenler
|
-
|
Ders Yardımcıları
|
-
|
Kaynaklar
|
Derme Oluşturma ve Geliştirme: İ.Ü. Merkez Kütüphanesinde Bütçe Yönetimi Nisan 1994-Kasım 1997) İstanbul: Mavibulut, 1999, 17, 350 s.
|
Yardımcı Kitap
|
Bayram, Özlem. Elektronik bilginin Fiyat Politikaları: Ulusal Bir Model Önerisi. Bilginin Serüveni: Dünü, Bugünü ve Yarını içinde. Ankara: Türk Kütüphaneciler Derneği, 1999.
Bayram, Özlem. Üniveriste Kütüphanelerinde Elektronik Dergi Yönetimi. 21. Yüzyılda Üniveriste Kütüphanelerimiz Sempozyumu Bildirileri 22-24 Ekim 1998 içinde, Edirne. Trakya Üniversitesi Rektörlüğü, 1999.
Evans, G.E. (1995). Developing Library and Information Centers. 3rd ed. Colorado: Libraries Unlimited.
Futas, E. (1995). Collection Development Policies and Procedures. 3rd ed. Oryx Press.
Gorman, G.E. (1997). Collection Management for the 21st Century: A Handbook for Librarian. London:Greenwood.
Güzeldere, Ayşe. ?Veri Tabanları ve Elektronik Dergiler? Türk Kütüphaneciliği, 13 (4) 429 ? 431, 1999.
Köprülü Dilek (1997). Koleksiyon değerlendirmesi ve kullanım analizi: Bir araştırma. Türk Kütüphaneciliği, 11(2):134-15.
Köprülü Dilek (2006). Halk kütüphanelerinde koleksiyon seçimi. Bilgi Dünyası, 7(1),77-88.
Köprülü Dilek (2005). Danışma koleksiyonunun ayıklanması. Prof. Dr. Nilüfer Tuncer?e Armağan içinde, ss. 134-143.
Olşen, Şemsa. Internet Üzerindeki Bilgi Kaynaklarının Seçimi ve Değerlendirilmesi. Türk Kütüphaneciliği, 13(3) 197 ? 206, 1999 197 ? 206.
Tonta, Yaşar. Internet, Elektronik Kütüphaneler ve Bilgi Erişim. Türk Kütüphaneciliği, 10 (3) Eylül 1996: 215-23.
Umut Al ve Pınar Al. ?Elektronik Bilgi Kaynaklarının Seçimi? Bilgi Dünyası. 4(1) Nisan, 2003
Ünal, Yurdagül ve Nevin Selçuk Elektronik Bilgi Kaynakları için Entelektüel Mülkiyet ve Dijital İçerik Hakları , Düzenleme ve Dijital Ödeme Sistemleri. Bilgi Dünyası. 1(1) 2000: 180 ? 191.
|
Dersin Amacı
|
Öğrenciye derme geliştirme ve yönetimi bilgi ve becerilerini kazandırmak.
|
Dersin İçeriği
|
Derme kavramı, derme geliştirme ve derme yönetimi, derme geliştirme sürecini oluşturan bileşenler (kullanıcı kitlesi analizi, seçim politikası, seçim, sağlama, ayıklama, değerlendirme), derme geliştirme politikaları, farklı kütüphanelerin derme geliştirme politikalarının incelenmesi, elektronik ve basılı kaynaklarla ilgili derme geliştirme ve seçim ölçütleri, süreli yayınlarla ilgili derme geliştirme ve seçim ölçütleri, Bradford, Urquhart, 80/20 gibi bibliyometrik yasalar ve bu yasaların derme geliştirme ile ilişkisi, konsorsiyumların derme geliştirme politikalarına olan etkileri, lisans anlaşmaları, sahip olma yerine erişim yaklaşımı, serbest erişimli Internet kaynaklarından derme geliştirmede yararlanma.
|
|
Program Yeterlilik Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
1
|
Bilgi-belge yönetimine ilişkin terim ve kavramları (yabancı-Türkçe) kullanır
|
4
|
2
|
Toplumsal, ekonomik ve kültürel değişimlere duyarlı olmayı sağlayarak sorunları doğru analiz eder ve bu doğrultuda mesleki perspektif geliştirir
|
2
|
3
|
Disipline ilişkin sorunları görür, eleştirel bakış açısıyla değerlendirir ve çözüm üretir
|
5
|
4
|
Sistematik düşünme yetenek ve kapasitesini geliştirir
|
2
|
5
|
Disiplinler arası bakış açısı ve değerlendirme yapar
|
3
|
6
|
Bilgiye gereksinim duyan, gereksindiği bilgiyi tanımlayabilen, bilgiyi arama, bulma ve değerlendirme becerisine sahip olan bilgi toplumu bireylerini kazanmada gerekli olan programları oluşturur
|
-
|
7
|
Bilgiye seçici biçimde erişim için gerekli olan alt yapıyı oluşturur ve ilgili yöntem ve teknikleri kavrar
|
4
|
8
|
Ulusal ve evrensel düzeyde bilgi erişim sistemlerindeki bilgi erişim süreçlerini değerlendirir,
|
3
|
9
|
Her alana ilişkin genel ve özel konulu bilgi kaynaklarını tür ve içerik olarak tanır,
|
5
|
10
|
Osmanlıca kaynakları ve metinleri okur ve değerlendirir,
|
-
|
11
|
Mevcut ve potansiyel kullanıcılarla iletişim kurar,
|
-
|
12
|
Bilgi merkezi türlerine göre kullanıcı gruplarına yönelik hizmetler konusunda kuramsal bilgi alt yapısını oluşturur,
|
4
|
13
|
Bilginin düzenlemesi için gerekli bilgi ve teknikleri kullanır
|
3
|
14
|
İletişim ve bilgi teknolojilerine yönelik ürün, sistem ve modellerini tanıyarak, doğru ve yerinde kullanır,
|
5
|
15
|
Farklı disiplinlerde üretilen bilginin sayısal niteliğini ölçebilir ve bilgi hizmetlerini değerlendirir.
|
-
|