Hafta
|
Konular
|
Ön Hazırlık
|
1
|
Giriş
Sayısal Coğrafi Bilgi
CBS tanımı
CBS`nin bileşenleri
|
|
2
|
Giriş
CBS uygulama alanları
CBS ile ilişkili disiplinler
CAD/CAM sistemleri
Tarihsel perspektif
|
|
3
|
Veri Girişi
CBS için verinin önemi
Mevcut grafik veya görüntülerin kullanılması ile veri girişi
Elle sayısallaştırma
Otomatik veya yardımlı sayısallaştırma
|
|
4
|
Veri Girişi
Gerçek zamanlı sayısal veri
Mevcut sayısal veri
|
|
5
|
Coğrafi Konumlandırma
Dünya Koordinat Geometrisi
Üç Boyutlu Sistemler
Düzlem Koordinat Sistemleri
|
|
6
|
Harita Projeksiyonları
Harita Projeksiyonları ve CBS ile ilişkisi
Projeksiyon Yüzeyleri
|
|
7
|
Harita Projeksiyonları
Bozulmalar
Uygun Harita Projeksiyonunun Seçimi
|
|
8
|
Veri Tabanı Yönetim Sistemleri (VTYS)
Veri Yönetimi Kavramları
VTYS?nin avantajları
Veri Taslakları
|
|
9
|
Veri Tabanı Yönetim Sistemleri (VTYS)
Veri Modellerinde Mantık
İlişkisel Veri Tabanı Yönetim Sistemleri (İVTYS)
Veri Normalizasyonu
|
|
10
|
Mekansal Verinin Sunumu ve Organizasyonu
Vektör Veri Modelleri
Hücresel Veri Modelleri
|
|
11
|
Mekansal Verinin Sunumu ve Organizasyonu
Vektör ve Hücresel Veri Modelleri Arasındaki Dönüşüm
Mekansal Veri Organizasyonu
Özelliklerin Simgeleştirilmesi
|
|
12
|
Mekansal ve Öznitelik Verilerinin Bütünleşik Analizi
Düzeltme/Sınflama/Genelleme, Ölçümler
Bindirme Analizleri
Ağ Analizleri
Komşuluk Analizleri
|
|
13
|
Mekansal ve Öznitelik Verilerinin Bütünleşik Analizi
Fiziksel ve Çevresel Süreçlerin Modellenmesi
Beşeri Süreçlerin Modellenmesi
Karar Verme Süreçlerinin Modellenmesi
|
|
14
|
Mekansal ve Öznitelik Verilerinin Bütünleşik Analizi
Veri Kalitesi ve Hatalar
CBS`de Hata Kaynakları
Hataların Yönetimi
|
|
Ön Koşul
|
-
|
Ders Dili
|
Türkçe
|
Dersin Sorumlusu
|
Yrd. Doç. Dr. Kasım Binici
|
Dersi Verenler
|
-
|
Ders Yardımcıları
|
-
|
Kaynaklar
|
1. Aronoff S. (1989) Geographic Information Systems: A Management Perspective, WDL Publications, Ottawa, Canada ?
2. Antenucci, J.C. (1991) Geographical Information Systems: Aguide to the Technology, Van Nostrand Reinhold, New York.
?
3. Burrough, P.A. (1986) Principles of Geographic Information Systems for Land Resource Assessment, Claredon Press, Oxford.
?
4. Magurie, D.J., M.F. Goodchild and D.W. Rhind (1991) Geographical Information Systems Principles and Applications, Longman Scientific and Technical.
|
Yardımcı Kitap
|
-
|
Dersin Amacı
|
Bu dersin amacı, herhangi bir projede coğrafi bilgi sistemlerinin kullanımını sağlayacak fikirlerin ve becerilerin geliştirilmesini sağlamaktır. Çeşitli proje örnekleri ile veriden, ürüne geçiş süreci ve doğruluk analizi derste tartışılacak, tartışmalar uygulamalar ile de desteklenerek CBS proje yönetim süreci açıklanacaktır. Öğrencilerin, bu dersi aldıktan sonra, projelerde kullanabilecekleri verileri ve coğrafi bilgi sistemi yazılım fonksiyonlarını seçme; verileri, süreci ve sonuçların doğruluğunu yorumlama, süreci uygulama konusunda bilgi birikimine sahip olacaklardır.
|
Dersin İçeriği
|
Coğrafi bilgi sistemlerinin kullanımını sağlama, CBS proje yönetim süreci açıklama, CBS Teknikleri ve teknolojileri öğretme, CBS veri kaynakları tanıtma, Üst veri ve veri tabanları öğrenme
|
|
Program Yeterlilik Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
1
|
Bilgi-belge yönetimine ilişkin terim ve kavramları (yabancı-Türkçe) kullanır
|
3
|
2
|
Toplumsal, ekonomik ve kültürel değişimlere duyarlı olmayı sağlayarak sorunları doğru analiz eder ve bu doğrultuda mesleki perspektif geliştirir
|
1
|
3
|
Disipline ilişkin sorunları görür, eleştirel bakış açısıyla değerlendirir ve çözüm üretir
|
3
|
4
|
Sistematik düşünme yetenek ve kapasitesini geliştirir
|
2
|
5
|
Disiplinler arası bakış açısı ve değerlendirme yapar
|
2
|
6
|
Bilgiye gereksinim duyan, gereksindiği bilgiyi tanımlayabilen, bilgiyi arama, bulma ve değerlendirme becerisine sahip olan bilgi toplumu bireylerini kazanmada gerekli olan programları oluşturur
|
4
|
7
|
Bilgiye seçici biçimde erişim için gerekli olan alt yapıyı oluşturur ve ilgili yöntem ve teknikleri kavrar
|
4
|
8
|
Ulusal ve evrensel düzeyde bilgi erişim sistemlerindeki bilgi erişim süreçlerini değerlendirir,
|
3
|
9
|
Her alana ilişkin genel ve özel konulu bilgi kaynaklarını tür ve içerik olarak tanır,
|
3
|
10
|
Osmanlıca kaynakları ve metinleri okur ve değerlendirir,
|
-
|
11
|
Mevcut ve potansiyel kullanıcılarla iletişim kurar,
|
3
|
12
|
Bilgi merkezi türlerine göre kullanıcı gruplarına yönelik hizmetler konusunda kuramsal bilgi alt yapısını oluşturur,
|
3
|
13
|
Bilginin düzenlemesi için gerekli bilgi ve teknikleri kullanır
|
5
|
14
|
İletişim ve bilgi teknolojilerine yönelik ürün, sistem ve modellerini tanıyarak, doğru ve yerinde kullanır,
|
5
|
15
|
Farklı disiplinlerde üretilen bilginin sayısal niteliğini ölçebilir ve bilgi hizmetlerini değerlendirir.
|
4
|