Hafta
|
Konular
|
Ön Hazırlık
|
1
|
Bilgi ve bilginin önemi, özellikleri.
|
|
2
|
Bilginin doğuşu ve gelişimi (yazı ve alfabenin doğuş ve gelişimi)
|
|
3
|
İletişim sürecinde bilginin önemi
|
|
4
|
Bilgi kaynakları (bilgi kayıt ortamları-ilk bilgi kayıt ortamları ve günümüzdeki ortamlar
|
|
5
|
Bilgi merkezleri (amaç ve işlevler, tarihçe)
|
|
6
|
Bilgi merkezi türleri: Kütüphaneler; halk-okul-milli-üniversite-özel
|
|
7
|
Bilgi merkezi türleri: Arşivler
|
|
8
|
Bilgi merkezi türleri: Dokümantasyon ve Enformasyon Merkezleri
|
|
9
|
Bilgi merkezlerinde yürütülen işlemler: Teknik işlem ve hizmetler
|
|
10
|
Bilgi merkezlerinde yürütülen işlemler: Kullanıcı işlemleri ve hizmetleri
|
|
11
|
Okuma alışkanlığı, önemi ve okuma alışkanlığının kazandırılmasında bilgi merkezlerinin rolü
|
|
12
|
Yaşam boyu öğrenme
|
|
13
|
Bilgi Uzmanları (nitelikleri, eğitimi, istihdam alanları)
|
|
14
|
Enformasyon teknolojisi (tarihçesi ve türleri)
|
|
Ön Koşul
|
-
|
Ders Dili
|
Türkçe
|
Dersin Sorumlusu
|
Doç. Dr. Mehmet Ali AKKAYA
|
Dersi Verenler
|
-
|
Ders Yardımcıları
|
-
|
Kaynaklar
|
Kaynakları Kurulgan, Mesut (2015). Çağdaş Bilgi-Belge Merkezlerinde Yönetim ve Organizasyon. Ankara: Türk Kütüphaneciler Derneği Yayınları.
|
Yardımcı Kitap
|
Çakın, İrfan. Üniversitelerimizin Bilgiye Erişim Ortamları: Genel Değerlendirme. Hacettepe Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Dergisi (Cumhuriyetimizin 75. Yılı Özel Sayısı), 1998: 37-67.
Çelik, Ahmet ve Nazan Uçak. Üniversite Kütüphaneleri Üzerine. Hacettepe Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Dergisi, 10, 2 (Aralık 1993): 115-121.
Çelik, Ahmet. Üniversite Kütüphaneleri: Genel Durum. Ali Can ve diğerleri (Yay. Haz.), Kütüphanecilikte Yeni Gelişmeler, Kavramlar, Olgular ... 37. Kütüphane Haftası Bildirileri 26 Mart - 01 Nisan 2001. Ankara: Türk Kütüphaneciler Derneği, 2002: 244-251.
Çelik, Ahmet. Üniversite Kütüphanelerinde Yayın Sağlama Üzerine Bazı Görüşler. Kütüphanecilik Bölümü 25. Yıl?a Armağan. Ankara: Hacettepe Üniversitesi, 1997: 86-92.
Çelik, Ahmet. Üniversite Kütüphanelerinin Geleceği. Bilgi Dünyası, 1, 1, 2000: 42-55.
Subaşıoğlu, Fatoş, Doğan Atılgan ve Oya Gürdal. (2006). Liseler İçin Kütüphanecilik. 4.bs. Ankara: Milli Eğitim Bakanlığı.
Kayaoğlu, H. D. (1995). Anadolu Liselerinde Kültürel Sorunlar: Hazırlık Sınıfı. Haz. Meral Alpay-Hülya Dilek vd. İstanbul: Mavibulut..
|
Dersin Amacı
|
Bilgi merkezlerini değerlendirmeyi, tanımlamayı, batı dünyası ile ülkemizdeki tarihsel gelişimlerini ele almayı, amaç ve işlevlerini incelemeyi, ülkemizdeki güncel sorunlarını belirlemeyi ve bu sorunlara çözüm önerileri getirmeyi amaçlayan bir derstir.
|
Dersin İçeriği
|
Ders kapsamında geçmişten günümüze ortaya çıkan bilgi merkezi türleri ve ayrıcalıklı yanları ele alınır. Bu bağlamda her bilgi merkezi türü temel unsurları açısından değerlendirilir ve günümüzdeki toplumsal yaşam biçimi ile ilişkilendirilir.
|
|
Program Yeterlilik Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
1
|
Bilgi-belge yönetimine ilişkin terim ve kavramları (yabancı-Türkçe) kullanır
|
5
|
2
|
Toplumsal, ekonomik ve kültürel değişimlere duyarlı olmayı sağlayarak sorunları doğru analiz eder ve bu doğrultuda mesleki perspektif geliştirir
|
3
|
3
|
Disipline ilişkin sorunları görür, eleştirel bakış açısıyla değerlendirir ve çözüm üretir
|
5
|
4
|
Sistematik düşünme yetenek ve kapasitesini geliştirir
|
4
|
5
|
Disiplinler arası bakış açısı ve değerlendirme yapar
|
4
|
6
|
Bilgiye gereksinim duyan, gereksindiği bilgiyi tanımlayabilen, bilgiyi arama, bulma ve değerlendirme becerisine sahip olan bilgi toplumu bireylerini kazanmada gerekli olan programları oluşturur
|
5
|
7
|
Bilgiye seçici biçimde erişim için gerekli olan alt yapıyı oluşturur ve ilgili yöntem ve teknikleri kavrar
|
5
|
8
|
Ulusal ve evrensel düzeyde bilgi erişim sistemlerindeki bilgi erişim süreçlerini değerlendirir,
|
5
|
9
|
Her alana ilişkin genel ve özel konulu bilgi kaynaklarını tür ve içerik olarak tanır,
|
4
|
10
|
Osmanlıca kaynakları ve metinleri okur ve değerlendirir,
|
-
|
11
|
Mevcut ve potansiyel kullanıcılarla iletişim kurar,
|
4
|
12
|
Bilgi merkezi türlerine göre kullanıcı gruplarına yönelik hizmetler konusunda kuramsal bilgi alt yapısını oluşturur,
|
4
|
13
|
Bilginin düzenlemesi için gerekli bilgi ve teknikleri kullanır
|
5
|
14
|
İletişim ve bilgi teknolojilerine yönelik ürün, sistem ve modellerini tanıyarak, doğru ve yerinde kullanır,
|
5
|
15
|
Farklı disiplinlerde üretilen bilginin sayısal niteliğini ölçebilir ve bilgi hizmetlerini değerlendirir.
|
4
|