Hafta
|
Konular
|
Ön Hazırlık
|
1
|
Diplomatiğin doğuşu ve tarihteki seyri
|
|
2
|
Diplomatik ilminde kullanılan yazı malzemeleri
|
Önerilen metinlerin okunması.
|
3
|
Diplomatik ilminde kullanılan yazı türleri
|
Önerilen metinlerin okunması.
|
4
|
Belgelerde çok kullanılan terkipler
|
Önerilen metinlerin okunması.
|
5
|
Belgelerde kullanılan alamet ve mühürler
|
Önerilen metinlerin okunması.
|
6
|
Belgelerde kullanılan kısaltmalar
|
Önerilen metinlerin okunması.
|
7
|
Belgelerle ilgili bazı terimler
|
Önerilen metinlerin okunması.
|
8
|
Padişaha ait belgeler (ferman, berat)
|
Önerilen metinlerin okunması.
|
9
|
Padişaha ait belgeler (Ahidname, Hatt-ı Hümayun, İrade-i Seniyye, Sebeb-i Tahrir-i Hükmü)
|
Önerilen metinlerin okunması.
|
10
|
Devlet erkanının belgeleri ( Buyruldu, Telhis, Takrir, Arz)
|
Önerilen metinlerin okunması.
|
11
|
Merkez- taşra arasındaki yazışmalar (Mektup, Tahrirat, Şukka, Telgraf)
|
Önerilen metinlerin okunması.
|
12
|
Şehiriçi daireler arası yazışmalar (Tezkire, Kaime, Temessük, İlmuhaber)
|
Önerilen metinlerin okunması.
|
13
|
Dilekçe ve rapor mahiyetindeki belgeler (Arz-ı hal, Mahzar, Ariza, Mazbata, Layiha)
|
Önerilen metinlerin okunması.
|
14
|
İfta ve kaza organlarınca düzenlenen belgeler (Fetva, İlam, Hüccet, Vakfiye, Suret ve örnek belgeler)
|
Önerilen metinlerin okunması.
|
Ön Koşul
|
Yok.
|
Ders Dili
|
Türkçe
|
Dersin Sorumlusu
|
Dr. Öğrt. Üyesi Hilal ÇİFTÇİ
|
Dersi Verenler
|
-
|
Ders Yardımcıları
|
Yok.
|
Kaynaklar
|
Gökbilgin, Tayyip, Osmanlı Paleografya ve Diplomatik İlmi, Enderun Kitabevi, İstanbul 1992.
|
Yardımcı Kitap
|
Kütükoğlu, Mübühat, Osmanlı Belgelerinin Dili, Kubbealtı yayınları, İstanbul 1994
|
Dersin Amacı
|
Diplomatik belgelerin yapısı, yazısı, malzemesi ve unsurları hakkında bilgi vermek.
|
Dersin İçeriği
|
Osmanlı Diplomatiğinde belge çeşitleri ve unsurları hakkında bilgi sahibi olur.
|
|
Program Yeterlilik Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
1
|
Bilgi-belge yönetimine ilişkin terim ve kavramları (yabancı-Türkçe) kullanır
|
2
|
2
|
Toplumsal, ekonomik ve kültürel değişimlere duyarlı olmayı sağlayarak sorunları doğru analiz eder ve bu doğrultuda mesleki perspektif geliştirir
|
3
|
3
|
Disipline ilişkin sorunları görür, eleştirel bakış açısıyla değerlendirir ve çözüm üretir
|
3
|
4
|
Sistematik düşünme yetenek ve kapasitesini geliştirir
|
2
|
5
|
Disiplinler arası bakış açısı ve değerlendirme yapar
|
3
|
6
|
Bilgiye gereksinim duyan, gereksindiği bilgiyi tanımlayabilen, bilgiyi arama, bulma ve değerlendirme becerisine sahip olan bilgi toplumu bireylerini kazanmada gerekli olan programları oluşturur
|
3
|
7
|
Bilgiye seçici biçimde erişim için gerekli olan alt yapıyı oluşturur ve ilgili yöntem ve teknikleri kavrar
|
2
|
8
|
Ulusal ve evrensel düzeyde bilgi erişim sistemlerindeki bilgi erişim süreçlerini değerlendirir,
|
1
|
9
|
Her alana ilişkin genel ve özel konulu bilgi kaynaklarını tür ve içerik olarak tanır,
|
3
|
10
|
Osmanlıca kaynakları ve metinleri okur ve değerlendirir,
|
5
|
11
|
Mevcut ve potansiyel kullanıcılarla iletişim kurar,
|
3
|
12
|
Bilgi merkezi türlerine göre kullanıcı gruplarına yönelik hizmetler konusunda kuramsal bilgi alt yapısını oluşturur,
|
2
|
13
|
Bilginin düzenlemesi için gerekli bilgi ve teknikleri kullanır
|
2
|
14
|
İletişim ve bilgi teknolojilerine yönelik ürün, sistem ve modellerini tanıyarak, doğru ve yerinde kullanır,
|
2
|
15
|
Farklı disiplinlerde üretilen bilginin sayısal niteliğini ölçebilir ve bilgi hizmetlerini değerlendirir.
|
2
|