Hafta
|
Konular
|
Ön Hazırlık
|
1
|
Osmanlıca el yazısı çeşitlerinin genel tanıtımı (Sülüs, Nesih, Talik, Divani, Siyakat)
|
|
2
|
Belge türlerinin kağıt ve şekil özellikleri açısından incelenmesi
|
K1, Bölüm 1
YK1
|
3
|
Osmanlı arşivinde bulunan belge türleri ve fonların tanıtımı
|
K1, Bölüm 1
YK1
|
4
|
Cumhuriyet arşivinde bulunan belge türleri ve fonların tanıtımı
|
K1, Bölüm 1
YK1
|
5
|
İrade türü belge okuma ve değerlendirme
|
K1, Bölüm 2
YK1
|
6
|
Tezkire türü belge okuma ve değerlendirme
|
K1, Bölüm 3
YK1
|
7
|
Arz Tezkiresi türü belge okuma ve değerlendirme
|
K1, Bölüm 4
YK1
|
8
|
Sadaret Tezkiresi türü belge okuma ve değerlendirme
|
K1, Bölüm 5
YK1
|
9
|
Buyruldu türü belge okuma ve değerlendirme
|
K2, Bölüm 1
YK1
|
10
|
Tahrirat türü belge okuma ve değerlendirme
|
K2, Bölüm 2
YK1
|
11
|
Mazbata türü belge okuma ve değerlendirme
|
K2, Bölüm 3
YK1
|
12
|
Belge okuma ve değerlendirme
|
K2, Bölüm 4
YK1
|
13
|
Belge okuma ve değerlendirme
|
K2, Bölüm 4
YK1
|
14
|
Belge okuma ve değerlendirme
|
K2, Bölüm 4
YK1
|
Ön Koşul
|
Yok.
|
Ders Dili
|
Türkçe
|
Dersin Sorumlusu
|
Dr. Öğrt. Üyesi Hilal ÇİFTÇİ
|
Dersi Verenler
|
-
|
Ders Yardımcıları
|
-
|
Kaynaklar
|
K-1. Gökbilgin, T., (1982) Osmanlı Paleografya ve Diplomatik İlmi, Enderun Kitabevi, İstanbul.
K-2. Sakin, O., Osmanlı Arşiv Belgeleri Okuma Klavuzu, Yeditepe yay., İstanbul.
|
Yardımcı Kitap
|
YK-1. Kütükoğlu, M., (1994) Osmanlı Belgelerinin Dili, Kubbealtı yayınları, İstanbul.
|
Dersin Amacı
|
Bu dersin amacı Öğrenciye Osmanlıca el yazısı belge türlerini içerik ve şekil yönünden tanıtmak. Örnek belge türleri üzerinden okuma yapılarak belgenin değerlendirilmesi ve kaynak olarak kullanımı sırasında dikkat edilecek yöntem ve tekniklerin öğrenilmesine yönelik becerilerin kazandırılmasıdır.
|
Dersin İçeriği
|
Bu ders kapsamında Osmanlıca el yazısı belge türlerini tanıma ve Örnek belge türlerini okumaya yönelik çalışmalar yapılmaktadır.
|
|
Program Yeterlilik Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
1
|
Bilgi-belge yönetimine ilişkin terim ve kavramları (yabancı-Türkçe) kullanır
|
4
|
2
|
Toplumsal, ekonomik ve kültürel değişimlere duyarlı olmayı sağlayarak sorunları doğru analiz eder ve bu doğrultuda mesleki perspektif geliştirir
|
-
|
3
|
Disipline ilişkin sorunları görür, eleştirel bakış açısıyla değerlendirir ve çözüm üretir
|
-
|
4
|
Sistematik düşünme yetenek ve kapasitesini geliştirir
|
5
|
5
|
Disiplinler arası bakış açısı ve değerlendirme yapar
|
3
|
6
|
Bilgiye gereksinim duyan, gereksindiği bilgiyi tanımlayabilen, bilgiyi arama, bulma ve değerlendirme becerisine sahip olan bilgi toplumu bireylerini kazanmada gerekli olan programları oluşturur
|
-
|
7
|
Bilgiye seçici biçimde erişim için gerekli olan alt yapıyı oluşturur ve ilgili yöntem ve teknikleri kavrar
|
-
|
8
|
Ulusal ve evrensel düzeyde bilgi erişim sistemlerindeki bilgi erişim süreçlerini değerlendirir,
|
-
|
9
|
Her alana ilişkin genel ve özel konulu bilgi kaynaklarını tür ve içerik olarak tanır,
|
-
|
10
|
Osmanlıca kaynakları ve metinleri okur ve değerlendirir,
|
5
|
11
|
Mevcut ve potansiyel kullanıcılarla iletişim kurar,
|
-
|
12
|
Bilgi merkezi türlerine göre kullanıcı gruplarına yönelik hizmetler konusunda kuramsal bilgi alt yapısını oluşturur,
|
-
|
13
|
Bilginin düzenlemesi için gerekli bilgi ve teknikleri kullanır
|
-
|
14
|
İletişim ve bilgi teknolojilerine yönelik ürün, sistem ve modellerini tanıyarak, doğru ve yerinde kullanır,
|
-
|
15
|
Farklı disiplinlerde üretilen bilginin sayısal niteliğini ölçebilir ve bilgi hizmetlerini değerlendirir.
|
-
|