Hafta
|
Konular
|
Ön Hazırlık
|
1
|
Dersin Amacı, Kapsamı, Planı ve Bilginin Düzenlenmesi ile İlgili Temel Kavramlar
|
|
2
|
Elektronik Ortamda Bilginin Düzenlenmesi
|
|
3
|
MARC?ın (Machine Readable Cataloging-Makinece Okunabilir Kataloglama) Doğuşu ve Gelişimi
|
|
4
|
Türkiye?de MARC Kullanımı
|
|
5
|
MARC Formatının Yapısı
|
|
6
|
Kayıt Başlığı (Leader)
|
|
7
|
Dizin (Directory)
|
|
8
|
Değişken Alanlar (Variable Fields)
|
|
9
|
MARC ile Yeni Bir Katalog Kaydı Oluşturma
|
|
10
|
MARC ile Yeni Bir Katalog Kaydı Oluşturma (Devam)
|
|
11
|
Elektronik Ortamdaki Bilgi Kaynaklarının Standart Bibliyografik Tanımlaması [ISBD(ER)] ve ?İnternet? teki Bilgi Kaynaklarının Düzenlenmesi: Metadata, DC (Dublin Core), CORC (Cooperative Online Resource Catalog)
|
|
12
|
Bilgi Kaynaklarını Sınıflama ve Dizinleme
|
|
13
|
RDA (Resource Description and Access), AACR 2 ve MARC?ın Karşılaştırılması
|
|
14
|
IFLA Uluslararası Kataloglama İlkeleri
|
|
Ön Koşul
|
-
|
Ders Dili
|
Türkçe
|
Dersin Sorumlusu
|
Dr. Öğr. Üyesi Buket CANDAN
|
Dersi Verenler
|
-
|
Ders Yardımcıları
|
-
|
Kaynaklar
|
Atılgan, D. (1991). ?Bilgisayarla kataloglama projesi: MARC.? Türk Kütüphaneciliği, 5(1): 9-13.
Atılgan, D. (2004). ?Kataloglama eğitiminde yenilikler ve Türkiye?deki durum.? F. Özdemirci ve S. Arslantekin (Yay. Haz.). Kütüphanecilik Destanı Uluslararası Sempozyumu içinde (ss. 211-221). Ankara: Ankara Üniversitesi.
Bayram, Ö. (2007). ?Bilginin depolanması ve organizasyonuna giriş: dijital kütüphane rafları.? H. Odabaş ve H. Anameriç (Yay. Haz.). Bilgi içinde (ss. 45-54). Ankara: Referans.
Bayter, M. (2004). ?Geleneksel kataloglamadan elektronik ortamdaki bilginin organisazyonu geçiş? D. Atılgan (Yay. Haz.). AÜ DTCF BBYB?nin Kuruluşunun 50. yılı anısına armağan içinde (ss. 108-1199. Ankara: Ankara Üniversitesi DTCF.
Kaynak, E. A. (2001). Elektronik kaynakların bibliyografik denetimi ve metadata. Bilgi Dünyası, 2 (2), 188-205.
Küçük, M.E. (1991). ?Bilgisayara dayalı kataloglama ve TÜRKMARC.? H. Keseroğlu (Yay. Haz.). Kütüphane-enformasyon-arşiv alanında yeni teknolojiler ve TÜRKMARC sempozyumu bildiri metinleri içinde (ss. 176-193). İstanbul: TKD.
MARC 21: Harmonized USMARC and CAN/MARC, [Çevrimiçi]: 15 Ocak 2015 tarihinde http://lcweb.loc.gov/marc/annmarc21.html adresinden erişildi.
Sefercioğlu, N. (2008) Kataloglama için kurallar. Ankara: Kültür ve Turizm Bakanlığı.
Rowley, J. (1996). Bilginin düzenlenmesi: bilgi erişime giriş. (S. Karakaş, Çev.). Ankara: TKD Ankara Şubesi.
Toplu, M. (1991). ?Ulusal bilgi ağında MARC formatının önemi ve yararları.? H. Keseroğlu (Yay. Haz.). Kütüphane-enformasyon-arşiv alanında yeni teknolojiler ve TÜRKMARC sempozyumu bildiri metinleri içinde (ss. 111-128). İstanbul: TKD.
|
Yardımcı Kitap
|
-
|
Dersin Amacı
|
Öğrenciye bilginin düzenlenmesi yöntem ve tekniklerini tanıtarak, onların bu konularda bilgi ve beceri kazanmalarını sağlamak.
|
Dersin İçeriği
|
-
|
|
Program Yeterlilik Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
1
|
Bilgi-belge yönetimine ilişkin terim ve kavramları (yabancı-Türkçe) kullanır
|
5
|
2
|
Toplumsal, ekonomik ve kültürel değişimlere duyarlı olmayı sağlayarak sorunları doğru analiz eder ve bu doğrultuda mesleki perspektif geliştirir
|
4
|
3
|
Disipline ilişkin sorunları görür, eleştirel bakış açısıyla değerlendirir ve çözüm üretir
|
5
|
4
|
Sistematik düşünme yetenek ve kapasitesini geliştirir
|
5
|
5
|
Disiplinler arası bakış açısı ve değerlendirme yapar
|
5
|
6
|
Bilgiye gereksinim duyan, gereksindiği bilgiyi tanımlayabilen, bilgiyi arama, bulma ve değerlendirme becerisine sahip olan bilgi toplumu bireylerini kazanmada gerekli olan programları oluşturur
|
5
|
7
|
Bilgiye seçici biçimde erişim için gerekli olan alt yapıyı oluşturur ve ilgili yöntem ve teknikleri kavrar
|
5
|
8
|
Ulusal ve evrensel düzeyde bilgi erişim sistemlerindeki bilgi erişim süreçlerini değerlendirir,
|
5
|
9
|
Her alana ilişkin genel ve özel konulu bilgi kaynaklarını tür ve içerik olarak tanır,
|
5
|
10
|
Osmanlıca kaynakları ve metinleri okur ve değerlendirir,
|
-
|
11
|
Mevcut ve potansiyel kullanıcılarla iletişim kurar,
|
3
|
12
|
Bilgi merkezi türlerine göre kullanıcı gruplarına yönelik hizmetler konusunda kuramsal bilgi alt yapısını oluşturur,
|
5
|
13
|
Bilginin düzenlemesi için gerekli bilgi ve teknikleri kullanır
|
5
|
14
|
İletişim ve bilgi teknolojilerine yönelik ürün, sistem ve modellerini tanıyarak, doğru ve yerinde kullanır,
|
5
|
15
|
Farklı disiplinlerde üretilen bilginin sayısal niteliğini ölçebilir ve bilgi hizmetlerini değerlendirir.
|
3
|