ÇANKIRI KARATEKİN ÜNİVERSİTESİ - Bologna Bilgi Sistemi


  • Ders Tanımı
  • Ders Adı Kodu Yarıyıl Teori+Uygulama (Saat) Havuz Statü AKTS
    Bilgi Okuryazarlığı Programı Geliştirme BBY404 BAHAR 2+0 Z 5
    Öğrenme Çıktıları
    1-Bilgi okuryazarlığı eğitiminin önemini değerlendirir
    2-Bilgi okuryazarlığı programı tasarlar
    3-Bilgi okuryazarlığı müfredatı için içerik geliştirir
    4-Bilgi okuryazarlığı öğretim yöntemlerini ve tekniklerini karşılaştırır
    5-Bilgi okuryazarlığı müfredatı için materyal geliştirir
    6-Bilgi okuryazarlığı becerilerini müfredata entegre eder
  • AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU
  • EtkinlikKatkı Yüzdesi

    (100)

    SayısıSüresi (Saat)Toplam İş Yükü (Saat)
    Ders Süresi (Hafta x Ders Saati)14228
    Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, pekiştirme)14456
    Ödevler0000
    Kısa Süreli Sınavlar (sınav + hazırlık) 0000
    Ara Sınavlar (sınav + hazırlık)4012626
    Proje0000
    Laboratuar 0000
    Yarıyıl Sonu Sınavı (sınav + hazırlık) 6014040
    Diğer 0000
    Toplam İş Yükü(Saat)   150
    Toplam İş Yükü(Saat)/ 30 (s)     5 ---- (5)
    Dersin AKTS Kredisi   5
  • Ders Akışı
  • Hafta Konular Ön Hazırlık
    1 Bilgi okuryazarlığı eğitimine giriş
    2 Bilgi okuryazarlığı modelleri ve standartları
    3 Bilgi okuryazarlığı eğitimi programının planlanması
    4 Bilgi okuryazarlığı eğitimi için kullanıcı gereksinim analizi
    5 Bilgi okuryazarlığı eğitimi için çevre analizi
    6 Bilgi okuryazarlığı programında içerik geliştirme
    7 Bilgi okuryazarlığı eğitiminde ölçme ve değerlendirme
    8 Bilgi okuryazarlığı öğretimi yöntemi ve teknikleri
    9 Bilgi okuryazarlığı öğrenme stilleri
    10 Bilgi okuryazarlığı öğretim tasarımı
    11 Bilgi okuryazarlığı eğitiminde materyal tasarımı
    12 Bilgi becerilerinin müfredatla birleştirilmesi
    13 Bilgi okuryazarlığı öğretim şekilleri
    14 Bilgi okuryazarlığı eğitiminde duyuru ve tanıtım
    Ön Koşul -
    Ders Dili Türkçe
    Dersin Sorumlusu Prof. Dr. Coşkun POLAT
    Dersi Verenler -
    Ders Yardımcıları Arş. Gör. Ertuğrul Burak EROĞLU
    Kaynaklar Grassian, E. S. Ve Kaplowitz, J. R. (2001). Information literacy instruction: Theory and practice. New York: Neal-Schuman. Andretta, S. (2005). Information literacy: A practitioner?s guide. Oxford: Chandos Publishing. Birks, J. Ve Hunt, F. (2003). Hands-on information literacy activities. New York: Neal-Schuman. Gordon, C. (2000). Information literacy in action. Suffolk: John Catt Educational Ltd. Smith, J. B. (2005). Teaching and testing information literacy skills.Worthington: Linworth Books. Spitzer, K. L., Eisenberg, M. B. Ve Lowe, C. A. (1998). Information literacy: Essential skills ort he information age. Syracuse: ERIC.
    Yardımcı Kitap ACRL/ALA (Association of College and Research Libraries/American Library Association. ?Guidelines for Instruction Programs in Academic Libraries?, 2003. http://www.ala.org/ala/mgrps/divs/acrl/standards/guidelinesinstruction.cfm (13.09.2011) Aktan, C. Can ve Mehtap Tunç. ?Bilgi toplumu ve Türkiye?. Yeni Türkiye Dergisi, Ocak-Şubat 1998:118-134. Alkan, M. (2003). Sayısal uçurum ve Türkiye İncelemeleri. STRADİGMA.COM: Aylık strateji ve analiz e-dergisi. Mart 2003, Sayı 2. http://www.stradigma.com/turkce/mart2003/makale_11.html (E.T.: 13.09.2011). Breivik, Patricia Senn. Planning the Library Instruction Program. Chicago, ALA, 1982. Cribb, Gülçin. ?Kütüphanelerde Kullanıcı Eğitiminin Önemi?. Türk Kütüphaneciler Derneği Bülteni, 30(2), 1981: 90-99. Hernon, P. ?Instruction in the Use of Academic Libraries: A Preliminary Study of the Early Years as Based on Selective Extant Materials?. Journal of Library History, 17(1), 1982: 16-38. Kurbanoğlu, Serap. ?Öğrencilere Bilgi Okuryazarlığı Becerilerinin Kazandırılmasının Önemi ve Okul Kütüphanecilerinin Bu Alandaki Rolü?. Bilgi Dünyası, 2(1), 2001: 1-19. Kurbanoğlu, Serap. ?WWW Bilgi Kaynaklarının Değerlendirilmesi?. Hacettepe Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Dergisi, 19(1), 2002:11-25 Kurbanoğlu, S. Serap. ?An Overview of Information Literacy Studies in Turkey?. The International Information & Library Review, 36, 2004: 23-27. Kurbanoğlu, S. Ve B. Akkoyunlu. ?Öğrencilere Bilgi Okuryazarlığı Becerilerinin Kazandırılması Üzerine Bir Çalışma?. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, XXI, 2001: 81-87. Kurbanoğlu, Serap ve B. Akkoyunlu. ?Bilgi Okuryazarlığı: Bir İlköğretim Okulunda Yürütülen Uygulama Çalışması?. Türk Kütüphaneciliği, 16(1), 2002a:20-40. Kurbanoğlu, Serap ve B. Akkoyunlu. ?Öğretmen Adaylarına Uygulanan Bilgi Okuryazarlığı Programının Etkinliği ve Bilgi Okuryazarlığı Becerileri İle Bilgisayar Öz-Yeterlik Algısı Arasındaki İlişki?. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 22, 2002b:98-105. Kurbanoğlu, Serap ve B. Akkoyunlu. ?Bilgi Okuryazarlığı?. Bilgi Okuryazarlığı Konferansı, Sakarya, 29 Nisan 2003. Kurbanoğlu, S. Ve B. Akkoyunlu. ?Öğrencilere Bilgi Okuryazarlığı Becerilerinin Kazandırılması Üzerine Bir Çalışma?. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, XXI, 2001: 81-87. Lenox, Mary F. Ve M.L. Walker. ?Information Literacy: Challenge ort he Future?. International Journal of Information and Library Research, 4(1), 1992: 1-18. Loex Clearinghouse for Library Instruction. ?About LOEX?, 2011. http://www.emich.edu/public/loex/about.html (13.09.2011) Lorenzen, Michael. ?A Brief History of Library Instruction in the United States of America?. (2002). 05 Aug. 2002 http://www.libraryinstruction.com/lihistory.html (12.09.2011) Lwehabura, Mugyabuso J.F. ?User Education and Information Skills: A Need for a Systematic programme in African University Libraries?. African Journal of Library, Archives & Information Science, 9(2), Oct. 1999: 129-41. McCrank, Lawrence J. ?Academic Programs for Information Literacy: Theory and Structure?. RQ, 31(4), 1992: 485-497. Oberman, Cerise. ?Library Instruction: Concepts & Pedagogy in the Electronic Environment?. RQ, 35(3), 1996: 315-323. ODLIS: Online Dictionary of Library and Information Science, 2002. Ed. Joan M. Reitz. 22 Sep. 2004-2010. http://www.abc-clio.com/ODLIS/odlis_A.aspx (25.06.2016) Polat, C. Üniversitelerde kütüphane merkezli bilgi okuryazarlığı programlarının geliştirilmesi: Hacettepe Üniversitesi örneği. Yayımlanmamış dokotra tezi. Ankara, H.ü. Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2005. Ryder, Martin (2003), ?The Digital Divide?, Erişim: http://carbon.ucdenver.edu/~mryder/dig_div_este.html (13.09.2011) Seamans, Nancy H. ?Information Literacy: A Study of Freshman Students?s Perceptions, with Recommendations?. (Yayımlanmamış Doktora Tezi). Blacksburg,Viginia: Virginia Polytechnic Institute and State University, 2001. Seferoğlu, S. S., Avcı, Ü. Ve Kalaycı, E. (2008). Sayısal uçurum: Türkiye?deki durum ve mücadelede uygulanabilecek politikalar. 25. Ulusal Bilişim Kurultayı, Bilişim?08 Bildiriler Kitabı (BTIE-2008), 17-21, Ankara: Türkiye Bilişim Derneği. http://yunus.hacettepe.edu.tr/~sadi/yayin/BTIE08_Seferoglu-Avci-Kalayci_SayUcurum.pdf (E.T.:13.09.2011) Tiefel, Virginia M. ?Library User Education: Examining its Past, Projecting its Future?. Library Trends, 44(2), Fall 1995: 318-329. Tucker, John Mark. ?User Education in Academic Libraries: A Century in Retrospect?. Libray Trends, 29. 1980: 9-27. Uçkan, Özgür. ?Dijital Bölünme ve Bilgi Uçurumu?. Ulusal E-Devlet Konferansı, 4-5 Kasım 2008, Ankara. http://www.tubisad.org.tr/Tr/Library/Sunumlar/Dijital%20B%C3%B6l% C3%Bcnme%20ve%20Bilgi%20U%C3%A7urumu%20Dr.%C3%96zg%C3%BCr%20U%C3%A7kan.pdf (13.09.2011). Wilson, Lizabeth A. ?Instruction as a Reference Service?. Reference and Information Services: An Introduction. General. Ed. Richard E. Bopp ve Linda C. Smith. Englewood, Libraries Unlimited, 1995: 152-184.
    Dersin Amacı Bu dersin amacı, öğrencileri kullanıcıların gereksinimlerine uygun bilgi okuryazarlığı eğitim programı geliştirecek bilgi ve becerilerle donatmaktır.
    Dersin İçeriği Bilgi okuryazarlığı eğitimi, uygulama örnekleri, bilgi okuryazarlığı eğitim programlarının özellikleri, bilgi okuryazarlığı eğitiminin içeriği, ihtiyaca göre eğitim planlama, program geliştirme ve ilgili pedagojik konular.
  • Program Yeterlilik Çıktıları
  • Program Yeterlilik Çıktıları Katkı Düzeyi
    1 Bilgi-belge yönetimine ilişkin terim ve kavramları (yabancı-Türkçe) kullanır 3
    2 Toplumsal, ekonomik ve kültürel değişimlere duyarlı olmayı sağlayarak sorunları doğru analiz eder ve bu doğrultuda mesleki perspektif geliştirir -
    3 Disipline ilişkin sorunları görür, eleştirel bakış açısıyla değerlendirir ve çözüm üretir 4
    4 Sistematik düşünme yetenek ve kapasitesini geliştirir 3
    5 Disiplinler arası bakış açısı ve değerlendirme yapar 4
    6 Bilgiye gereksinim duyan, gereksindiği bilgiyi tanımlayabilen, bilgiyi arama, bulma ve değerlendirme becerisine sahip olan bilgi toplumu bireylerini kazanmada gerekli olan programları oluşturur 5
    7 Bilgiye seçici biçimde erişim için gerekli olan alt yapıyı oluşturur ve ilgili yöntem ve teknikleri kavrar -
    8 Ulusal ve evrensel düzeyde bilgi erişim sistemlerindeki bilgi erişim süreçlerini değerlendirir, -
    9 Her alana ilişkin genel ve özel konulu bilgi kaynaklarını tür ve içerik olarak tanır, -
    10 Osmanlıca kaynakları ve metinleri okur ve değerlendirir, -
    11 Mevcut ve potansiyel kullanıcılarla iletişim kurar, -
    12 Bilgi merkezi türlerine göre kullanıcı gruplarına yönelik hizmetler konusunda kuramsal bilgi alt yapısını oluşturur, 3
    13 Bilginin düzenlemesi için gerekli bilgi ve teknikleri kullanır 2
    14 İletişim ve bilgi teknolojilerine yönelik ürün, sistem ve modellerini tanıyarak, doğru ve yerinde kullanır, 4
    15 Farklı disiplinlerde üretilen bilginin sayısal niteliğini ölçebilir ve bilgi hizmetlerini değerlendirir. 4
    Çankırı Karatekin Üniversitesi  Bilgi İşlem Daire Başkanlığı  @   2017 - Webmaster