Hafta
|
Konular
|
Ön Hazırlık
|
1
|
Etik nedir? Kişisel etik nedir? Mesleki etik nedir
|
K1, bölüm 1, 2, 3
|
2
|
Etik, kişisel etik ve mesleki etiğin bireyin hayatında bütünleşmesi.
|
K1, bölüm 2
|
3
|
Etik, kişisel etik ve mesleki etiğin toplumsal hayattaki etkileri
|
K1, bölüm 2, 3
|
4
|
Kişisel ve mesleki etik nasıl oluşur, oluşmasında eğitim sisteminin yeri nedir?
|
K1, bölüm 3
|
5
|
Kişisel ve mesleki etik nasıl oluşur, oluşmasında eğitim sisteminin yeri nedir?
|
K1, bölüm 3
|
6
|
Uygunsuz içerik kullanımının belirlenmesi
|
K1, bölüm 4
|
7
|
Uygunsuz içerik kullanımının belirlenmesinin zaman içindeki gelişmesi
|
K1, bölüm 4
|
8
|
Teknolojik gelişmenin etik değerler üzerine etkisi
|
K1, bölüm 4, 5
|
9
|
Uygunsuz içerik kullanımını engelleyici ve ortaya çıkarıcı programlar
|
K1, bölüm 6, 7
|
10
|
Uygunsuz içerik kullanımını engelleyici ve ortaya çıkarıcı programlar
|
K1, bölüm 6, 7
|
11
|
Kütüphanecilik etiği
|
K2, s. 395-405
|
12
|
Bilgi merkezlerinin etik konusundaki görevleri ve hassasiyetleri
|
K2, s. 395-405
|
13
|
Bilgi merkezlerinde etik ilkeleri
|
K2, s. 395-405
|
14
|
Bilgi profesyonellerinin etik ilkeleri
|
K2, s. 395-405
|
Ön Koşul
|
-
|
Ders Dili
|
Türkçe
|
Dersin Sorumlusu
|
Assistant Prof. Dr. Buket CANDAN
|
Dersi Verenler
|
-
|
Ders Yardımcıları
|
-
|
Kaynaklar
|
K1. Sökmen, A. (2016). Meslek etiği: Örgütsel ve yönetsel etik, kurumsal sosyal sorumluluk. Ankara, Detay Yayıncılık.
K2. Yılmaz, B. (2009). Bilgi ve Belge Yönetiminde (Kütüphanecilikte) Etik: Kuramsal Bir Yaklaşım, Kamu Etiği Sempozyumu 25-26 Mayıs 2009 TODAİE/Ankara içinde (ss.395-404). Ankara, TODAİE. Erişim adresi: http://openaccess.hacettepe.edu.tr:8080/xmlui/bitstream/handle/11655/11575/etiksempozyum.pdf?sequence=1&isAllowed=y
|
Yardımcı Kitap
|
YK1. Kuçuradi, I.(2009). "İnsan hakları ve özgürlük sorunu" , Çağın olayları arasında içinde (57-68 ss.) Ankara, Türkiye Felsefe Kurumu.
YK2. Mengüşoğlu, T. (2000). İnsan felsefesi. İstanbul, Remzi. (61-172 ss.)
YK3. Tepe, H. (2000). Etik ve meslek etikleri. Ankara, Türkiye Felsefe Kurum. (ss. 17-32, 121-136).
YK4. Yetişken, H. (2005). Meslek normlarının etik imkan ve sınırları. Hacettepe Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Dergisi, 22 (1): 73-78 ss.
YK5. Subaşıoğlu, F. (1997). Kütüphanecilik Mesleğine Etiksel Bir Yaklaşım, Türk Kütüphaneciliği 1, (1-2) 96-112 ss.
YK6. Toplu, M. (2007). Kütüphaneciliğin Etik Sorunu ve Türkiye Yaklaşımı, Türk Kütüphaneciliği, 21 (2) 186-217 ss.
|
Dersin Amacı
|
Bu derste, etik, mesleki etik ve Kütüphanecilik etiği ile ilgili temel kavramlar ve ilkeler, Kütüphanecilik etiği ve düşünce özgürlüğü, telif hakları, ALA, IFLA ve TKD`nin mesleki etik ilkeleri ve bilgi hizmetlerinde etik ilkeler konuları işlenmektedir.
|
Dersin İçeriği
|
Etik: Anlamı, tanımı, temel kavramlar ve ilgili konular; Mesleki etik: Tanımı, temel kavramlar ve ilgili konular; Bilgi ve Belge Yönetimi etiği: tanım, temel kavramlar ve ilgili konular; ulusal ve uluslararası mesleki bildirgelerde Bilgi ve Belge Yönetimi etiği; düşünce özgürlüğü, telif hakları ve Bilgi ve Belge Yönetimi etiği; bilgi hizmetlerinde Bilgi ve Belge Yönetimi etiğine ilişkin durum çalışmaları.
|
|
Program Yeterlilik Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
1
|
Bilgi-belge yönetimine ilişkin terim ve kavramları (yabancı-Türkçe) kullanır
|
3
|
2
|
Toplumsal, ekonomik ve kültürel değişimlere duyarlı olmayı sağlayarak sorunları doğru analiz eder ve bu doğrultuda mesleki perspektif geliştirir
|
2
|
3
|
Disipline ilişkin sorunları görür, eleştirel bakış açısıyla değerlendirir ve çözüm üretir
|
3
|
4
|
Sistematik düşünme yetenek ve kapasitesini geliştirir
|
5
|
5
|
Disiplinler arası bakış açısı ve değerlendirme yapar
|
2
|
6
|
Bilgiye gereksinim duyan, gereksindiği bilgiyi tanımlayabilen, bilgiyi arama, bulma ve değerlendirme becerisine sahip olan bilgi toplumu bireylerini kazanmada gerekli olan programları oluşturur
|
2
|
7
|
Bilgiye seçici biçimde erişim için gerekli olan alt yapıyı oluşturur ve ilgili yöntem ve teknikleri kavrar
|
-
|
8
|
Ulusal ve evrensel düzeyde bilgi erişim sistemlerindeki bilgi erişim süreçlerini değerlendirir,
|
-
|
9
|
Her alana ilişkin genel ve özel konulu bilgi kaynaklarını tür ve içerik olarak tanır,
|
-
|
10
|
Osmanlıca kaynakları ve metinleri okur ve değerlendirir,
|
-
|
11
|
Mevcut ve potansiyel kullanıcılarla iletişim kurar,
|
3
|
12
|
Bilgi merkezi türlerine göre kullanıcı gruplarına yönelik hizmetler konusunda kuramsal bilgi alt yapısını oluşturur,
|
-
|
13
|
Bilginin düzenlemesi için gerekli bilgi ve teknikleri kullanır
|
-
|
14
|
İletişim ve bilgi teknolojilerine yönelik ürün, sistem ve modellerini tanıyarak, doğru ve yerinde kullanır,
|
-
|
15
|
Farklı disiplinlerde üretilen bilginin sayısal niteliğini ölçebilir ve bilgi hizmetlerini değerlendirir.
|
-
|