Hafta
|
Konular
|
Ön Hazırlık
|
1
|
Etik nedir? Kişisel etik nedir? Mesleki etik nedir
|
|
2
|
Etik, kişisel etik ve mesleki etiğin bireyin hayatında bütünleşmesi.
|
|
3
|
Etik, kişisel etik ve mesleki etiğin toplumsal hayattaki etkileri
|
|
4
|
Kişisel ve mesleki etik nasıl oluşur, oluşmasında eğitim sisteminin yeri nedir?
|
|
5
|
Kişisel ve mesleki etik nasıl oluşur, oluşmasında eğitim sisteminin yeri nedir?
|
|
6
|
Uygunsuz içerik kullanımının belirlenmesi
|
|
7
|
Uygunsuz içerik kullanımının belirlenmesinin zaman içindeki gelişmesi
|
|
8
|
Teknolojik gelişmenin etik değerler üzerine etkisi
|
|
9
|
Uygunsuz içerik kullanımını engelleyici ve ortaya çıkarıcı programlar
|
|
10
|
Program çalıştırma uygulaması(Turnitin)
|
|
11
|
Kütüphanecilik etiği
|
|
12
|
Bilgi merkezlerinin etik konusundaki görevleri ve hassasiyetleri
|
|
13
|
Bilgi merkezlerinde etik ilkeleri
|
|
14
|
Bilgi profesyonellerinin etik ilkeleri
|
|
Ön Koşul
|
-
|
Ders Dili
|
Türkçe
|
Dersin Sorumlusu
|
Doç. Dr. Mehmet Ali AKKAYA
|
Dersi Verenler
|
-
|
Ders Yardımcıları
|
-
|
Kaynaklar
|
Harun Tepe. Etik ve meslek etikleri. Ankara: Türkiye Felsefe Kurumu, 2000. (ss. 17-32, 121-136) Bülent Yılmaz. ?Bilgi ve Belge Yönetiminde (Kütüphanecilikte) Etik: Kuramsal Bir Yaklaşım?, Kamu Etiği Sempozyumu 25-26 Mayıs 2009 TODAİE/Ankara içinde (ss.395-404). Ankara: TODAİE.
|
Yardımcı Kitap
|
Takiyettin Mengüşoğlu. Felsefeye giriş. İstanbul: Remzi, 1992. (262-275 ss.). Ioanna Kuçuradi. ?İnsan hakları ve özgürlük sorunu? , Çağın olayları arasında içinde (57-68 ss.) Ankara: Türkiye Felsefe Kurumu, 2009. Takiyettin Mengüşoğlu. İnsan felsefesi. İstanbul: Remzi,1988. (61-172 ss.) Harun Tepe. Etik ve meslek etikleri. Ankara: Türkiye Felsefe Kurumu, 2000. (ss. 17-32, 121-136). Hülya Yetişken. ?Meslek normlarının etik imkan ve sınırları? , Hacettepe Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Dergisi 2005, 22 (1): 73-78 ss. (www.kutuphaneci.org.tr) Subaşıoğlu, F. ?Kütüphanecilik Mesleğine Etiksel Bir Yaklaşım?, Türk Kütüphaneciliği 1997 1, (1-2) 96-112 ss. Harun Tepe. (1997). ?Ahlak, meslek ahlakı ve etik? , B. Yılmaz (Ed). 33. Kütüphane Haftası Bildirileri (31 Mart -6 Nisan 1997) Ankara: TKD, 1997. (ss. 126-133) TKD (1996). ?Mesleki Ahlak İlkeleri?, (www.kutuphaneci.org.tr) TKD (2008) ?Düşünce Özgürlüğü Bildirgesi? , (www.kutuphaneci.org.tr) Yaşar Tonta ? Ahmet Çelik. (Ed.) Bilgi Edinme Özgürlüğü. Ankara: Türk Kütüphaneciler Derneği, 1996. Mehmet Toplu. ?Kütüphaneciliğin Etik Sorunu ve Türkiye Yaklaşımı? , Türk Kütüphaneciliği 2007, 21 (2) 186-217 ss. (www.kutuphaneci.org.tr) Hasan S. Keseroğlu. ?Bilgi ve Belge Yönetimi etiği ve Türkiye`de durum?, 1. Uluslararası Bilgi Hizmetleri Sempozyumu Yay. Haz. Ayşe Üstün, Ümit Konya. İstanbul: TKD İst. Şubesi, 2007 (171-183 ss.)..
|
Dersin Amacı
|
Dersin amacı bilgi profesyonellerinin mesleki etik ilkelerini ve davranışlarını içselleştirmesini sağlamaktır.
|
Dersin İçeriği
|
Bu derste, etik, mesleki etik ve Kütüphanecilik etiği ile ilgili temel kavramlar ve ilkeler, Kütüphanecilik etiği ve düşünce özgürlüğü, telif hakları, ALA, IFLA ve TKD`nin mesleki etik ilkeleri ve bilgi hizmetlerinde etik ilkeler konuları işlenmektedir.
|
|
Program Yeterlilik Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
1
|
Bilgi-belge yönetimine ilişkin terim ve kavramları (yabancı-Türkçe) kullanır
|
3
|
2
|
Toplumsal, ekonomik ve kültürel değişimlere duyarlı olmayı sağlayarak sorunları doğru analiz eder ve bu doğrultuda mesleki perspektif geliştirir
|
-
|
3
|
Disipline ilişkin sorunları görür, eleştirel bakış açısıyla değerlendirir ve çözüm üretir
|
5
|
4
|
Sistematik düşünme yetenek ve kapasitesini geliştirir
|
5
|
5
|
Disiplinler arası bakış açısı ve değerlendirme yapar
|
3
|
6
|
Bilgiye gereksinim duyan, gereksindiği bilgiyi tanımlayabilen, bilgiyi arama, bulma ve değerlendirme becerisine sahip olan bilgi toplumu bireylerini kazanmada gerekli olan programları oluşturur
|
-
|
7
|
Bilgiye seçici biçimde erişim için gerekli olan alt yapıyı oluşturur ve ilgili yöntem ve teknikleri kavrar
|
-
|
8
|
Ulusal ve evrensel düzeyde bilgi erişim sistemlerindeki bilgi erişim süreçlerini değerlendirir,
|
-
|
9
|
Her alana ilişkin genel ve özel konulu bilgi kaynaklarını tür ve içerik olarak tanır,
|
4
|
10
|
Osmanlıca kaynakları ve metinleri okur ve değerlendirir,
|
-
|
11
|
Mevcut ve potansiyel kullanıcılarla iletişim kurar,
|
-
|
12
|
Bilgi merkezi türlerine göre kullanıcı gruplarına yönelik hizmetler konusunda kuramsal bilgi alt yapısını oluşturur,
|
-
|
13
|
Bilginin düzenlemesi için gerekli bilgi ve teknikleri kullanır
|
-
|
14
|
İletişim ve bilgi teknolojilerine yönelik ürün, sistem ve modellerini tanıyarak, doğru ve yerinde kullanır,
|
-
|
15
|
Farklı disiplinlerde üretilen bilginin sayısal niteliğini ölçebilir ve bilgi hizmetlerini değerlendirir.
|
-
|