Hafta
|
Konular
|
Ön Hazırlık
|
1
|
Dersin tanıtımı: Kapsam ve beklentilerin paylaşılması
|
-
|
2
|
Klinik çocuk ve ergen psikolojisi (APA- Bölüm 53)
|
K1 Bölüm 15, K2 Bölüm 11
|
3
|
Pozitif psikoloji (APA- Bölüm 17)
|
K1 Bölüm 19, K2 Bölüm 9
|
4
|
Travma psikolojisi (APA- Bölüm 56)
|
YK1
|
5
|
Medya psikolojisi ve teknoloji (APA- Bölüm 46)
|
YK2
|
6
|
Klinik nöropsikoloji (APA- Bölüm 40)
|
K1 Bölüm 8, K2 Bölüm 13
|
7
|
Askeri psikoloji (APA- Bölüm 19)
|
K1 Bölüm 16, K2 Bölüm 14
|
8
|
Bağımlılık psikolojisi (APA- Bölüm 50)
|
YK3, YK4
|
9
|
Pediatrik psikoloji (APA- Bölüm 54)
|
K1 Bölüm 15 & 17, K2 Bölüm 9, 11 & 13
|
10
|
Din ve maneviyat psikolojisi (APA- Bölüm 36)
|
K1 Bölüm 19, YK5
|
11
|
Barış, çatışma ve şiddet çalışmaları: Barış psikolojisi (APA- Bölüm 48)
|
K1 Bölüm 16, K2 Bölüm 9, YK6
|
12
|
Klinik geropsikoloji (APA- Bölüm 12-II)
|
K2 Bölüm 9, YK7
|
13
|
Çevre, nüfus ve doğayı koruma psikolojisi (APA- Bölüm 34)
|
YK8
|
14
|
Çocuk ve aile politikaları ve uygulamaları (APA- Bölüm 37)
|
K1 Bölüm 15, K2 Bölüm 9 & 11
|
Ön Koşul
|
-
|
Ders Dili
|
Türkçe
|
Dersin Sorumlusu
|
Dr. Öğr. Üyesi Ozan Kayar
|
Dersi Verenler
|
-
|
Ders Yardımcıları
|
-
|
Kaynaklar
|
K1. Linden, W., & Hewitt, P. L. (2017). Klinik Psikoloji: Bir Modern Sağlık Uzmanlık Alanı. (M. Şahin Çev. Ed.). Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.
K2. Kramer, G. P., Bernstein, D.A., & Phares, V. (2014). Klinik Psikolojiye Giriş. (İ. Dağ Çev. Ed.). İstanbul: Kolektif Yayınları.
|
Yardımcı Kitap
|
YK1. Öztürk, E., & Derin, G. (2020). Psikotravmatoloji. Aydın insan ve toplum dergisi, 6(2), 181-214.
YK2. Geçer, E. (2019). Medya içeriğinin psikolojisi: Kuramsal bir altyapı. TRT Akademi, 4(8), 410-427.
YK3. Sümer, N., Oruçlular, Y., & Çapar, T. (2015). Bağlanma ve bağımlılık: Kuramsal çerçeve ve derleme çalışması. Bağımlılık dergisi, 16(4), 192-209.
YK4. Dinç, M. (2015). Teknoloji bağımlılığı ve gençlik. Gençlik araştırmaları dergisi, 3(3), 31-65.
YK5. Peterson, C., Mustafa, U. L. U., & Park, N. (2014). Din psikolojisi. Bilimname, 2014(1), 157-165.
YK6. Karasu, M., & Karlıdağ, S. (2017). Barış psikolojisinin panoraması. Onto online psikoloji dergisi, 13, 7-14.
YK7. Selçuk, Ş. (2019). İleri yetişkinlerle çalışan ve araştırma yapan psikologların dikkat etmesi gereken etik konular. Türk psikoloji yazıları, 22(44), 1-11.
YK8. Işıkpınar, E. M. (2012). Şehirler ve çevresel psikoloji. İstanbul University Journal of Sociology, 3(9), 63-106.
|
Dersin Amacı
|
Bu dersin amacı, özellikle son 30 yılda insanlığın bireysel, psikolojik, sosyal ve politik ihtiyaçlarına binayen APA içerisinde ayrı bir alt birim olarak tanımlanan psikolojideki güncel bazı alt disiplinlerin ortaya çıkış ve gelişim serüvenini, amaç ve kapsamlarını, araştırma ve uygulama alanlarındaki katkılarını öğrencilere tanıtmaktır. Bu kapsamda ise günümüzde ruh sağlığı alanında ayrıca önem arz eden söz konusu alt disiplinlerin teori ve uygulamadaki mevcut durumu hakkında öğrencilerin temel düzeyde bilgi sahibi olmaları hedeflenmektedir.
|
Dersin İçeriği
|
Bu ders, özellikle klinik psikoloji, sosyal psikoloji, gelişim psikolojisi ve sağlık psikolojisi gibi psikoloji alanındaki ana disiplinlerin, içinde bulunduğumuz yüzyılda teori ve uygulamada hızlı bir şekilde büyümelerinin sonucu olarak ortaya çıkan bazı önemli ve güncel nitelikteki alt disiplinlerin tanıtılmasını içermektedir. Bu bağlamda ?Klinik çocuk ve ergen psikolojisi, Klinik nöropsikoloji, Klinik geropsikoloji, Travma psikolojisi, Bağımlılık psikolojisi, Askeri psikoloji, Medya psikolojisi, Din psikolojisi, Barış psikolojisi, Çevre psikolojisi, Pediatrik psikoloji ve Pozitif psikoloji? gibi alt alanlar ders kapsamında ele alınacak konular arasındadır.
|
|
Program Yeterlilik Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
1
|
Psikoloji alanına özgü güncel kuramsal ve uygulamalı bilgiye sahiptir.
|
3
|
2
|
Psikoloji alanına özgü bilimsel ve güncel bilgiye ulaşabilme, bilginin doğruluğunu, geçerliliğini ve güvenilirliğini değerlendirebilme bilgisine sahiptir.
|
3
|
3
|
İnsanlar ve toplumlar arası ilişkilerin işleyiş kurallarına ait temel bilgilere sahiptir.
|
2
|
4
|
Psikolojik etkinlik alanlarında (eğitim, uygulama, araştırma ve yöntem) bilişim ve analiz teknolojilerini/tekniklerini kullanır.
|
-
|
5
|
Psikolojinin etkinlik alanlarında mevzuat, mesleki değerler ve etik ilkelere uygun davranır.
|
5
|
6
|
Psikolojinin etkinlik alanlarında insan hakları ve onuruna saygı gösterir.
|
5
|
7
|
Psikoloji alanı ile ilgili sorunları belirler, bilimsel problem çözme yaklaşımı ile bilimsel bilgi ve kanıtları kullanarak çözer, sonuçları yorumlar.
|
-
|
8
|
Diğer psikoloji alt dalları ve farklı disiplinlerle işbirliği içinde çalışır.
|
4
|
9
|
Psikolojinin bilimsel yazım formatına ait bilgiye ve bunu uygulama bilgisine sahiptir.
|
-
|
10
|
Psikoloji alanının gelişimine katkı sağlayacak bilimsel çalışmalarda ve toplum yararına olan etkinliklerde sorumluluk alır.
|
2
|
11
|
Kişisel ve mesleki gelişiminde yaşam boyu öğrenme yaklaşımını benimser
|
-
|
12
|
Kişisel ve mesleki etkinlik alanlarında eleştirel düşünme beceresini kullanır.
|
4
|
13
|
Mesleki etkinlik alanlarında kişiler arası ve kültürler arası iletişim becerilerini etkili kullanır.
|
-
|
14
|
Yazılı ve görsel kayıtları kullanarak psikoloji alanında özgün bilgi kaynaklarına ulaşır.
|
3
|
15
|
Psikoloji alanında elde ettiği bilgi birikimini kullanarak araştırma yapar.
|
-
|