Hafta
|
Konular
|
Ön Hazırlık
|
1
|
Dersin tanıtımı: Kapsam ve beklentilerin paylaşılması; Sağlık psikolojisine giriş: Alanın tarihçesi, tanımı ve amacı
|
K1 Bölüm 1, K2 Bölüm 1
|
2
|
Sağlık inançları ve sağlık davranışları
|
K1 Bölüm 3, K2 Bölüm 2
|
3
|
Bağımlılık ile ilişkili davranışlar- I
|
K1 Bölüm 4
|
4
|
Bağımlılık ile ilişkili davranışlar- II
|
K1 Bölüm 4
|
5
|
Beslenme (yeme) davranışı
|
K1 Bölüm 5
|
6
|
Fiziksel aktivite (egzersiz) davranışı
|
K1 Bölüm 6
|
7
|
Cinsellik davranışı
|
K1 Bölüm 7
|
8
|
Hastalık bilişleri
|
K1 Bölüm 9, K2 Bölüm 3
|
9
|
Stres: Tanımı, türleri ve strese farklı yaklaşımlar
|
K1 Bölüm 11, K2 Bölüm 5
|
10
|
Stres ve hastalık ilişkisi
|
K1 Bölüm 12, K2 Bölüm 5
|
11
|
Stresle ilişkili yaygın rastlanan hastalıklar
|
K1 Bölüm 12 & 14-15, K2 Bölüm 10
|
12
|
Stresle etkin yollarla başa çıkma
|
K1 Bölüm 12, K2 Bölüm 5
|
13
|
Ağrı: Tanımı, türleri ve ağrı kuramları
|
K1 Bölüm 13, K2 Bölüm 7
|
14
|
Ağrıyı değerlendirme yöntemleri; ağrı yönetimi ve tedavisinde farklı yaklaşımlar
|
K1 Bölüm 13, K2 Bölüm 7
|
Ön Koşul
|
-
|
Ders Dili
|
Türkçe
|
Dersin Sorumlusu
|
Dr. Öğr. Üyesi Ozan Kayar
|
Dersi Verenler
|
-
|
Ders Yardımcıları
|
-
|
Kaynaklar
|
K1. Ogden, J. (2020). Sağlık Psikolojisi. (G. Dirik Çev. Ed.). Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.
K2. Okyayuz, Ü. H. (2013). Sağlık Psikolojisi. Ankara: Türk Psikologlar Derneği Yayınları.
|
Yardımcı Kitap
|
-
|
Dersin Amacı
|
Dersin amacı, öğrencilere sağlık psikolojisinin temellerini öğretmek; sağlık-hastalık algısı ve inançları, sağlık davranışları, stres ve hastalık ilişkisi, ağrının psikososyal bileşenleri konularında öğrencileri bilgilendirmektir.
|
Dersin İçeriği
|
Bu dersin içeriğinde sağlık psikolojisi alanının kapsamı, sağlık inançları, bağımlılık, beslenme, egzersiz ve cinsellik gibi sağlıkla ilişkili bazı davranışlar, sağlık davranışlarını değiştirmeye yönelik alternatif müdahaleler, hastalık bilişleri ve davranışları, stres - hastalık ilişkisi ve stresle başa çıkma gibi konular yer almaktadır. Ayrıca ağrı yaşantısını anlamada psiko-sosyal yaklaşımların ve müdahalelerin rolü de bu ders kapsamında ele alınacaktır.
|
|
Program Yeterlilik Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
1
|
Psikoloji alanına özgü güncel kuramsal ve uygulamalı bilgiye sahiptir.
|
3
|
2
|
Psikoloji alanına özgü bilimsel ve güncel bilgiye ulaşabilme, bilginin doğruluğunu, geçerliliğini ve güvenilirliğini değerlendirebilme bilgisine sahiptir.
|
-
|
3
|
İnsanlar ve toplumlar arası ilişkilerin işleyiş kurallarına ait temel bilgilere sahiptir.
|
2
|
4
|
Psikolojik etkinlik alanlarında (eğitim, uygulama, araştırma ve yöntem) bilişim ve analiz teknolojilerini/tekniklerini kullanır.
|
-
|
5
|
Psikolojinin etkinlik alanlarında mevzuat, mesleki değerler ve etik ilkelere uygun davranır.
|
2
|
6
|
Psikolojinin etkinlik alanlarında insan hakları ve onuruna saygı gösterir.
|
4
|
7
|
Psikoloji alanı ile ilgili sorunları belirler, bilimsel problem çözme yaklaşımı ile bilimsel bilgi ve kanıtları kullanarak çözer, sonuçları yorumlar.
|
2
|
8
|
Diğer psikoloji alt dalları ve farklı disiplinlerle işbirliği içinde çalışır.
|
3
|
9
|
Psikolojinin bilimsel yazım formatına ait bilgiye ve bunu uygulama bilgisine sahiptir.
|
-
|
10
|
Psikoloji alanının gelişimine katkı sağlayacak bilimsel çalışmalarda ve toplum yararına olan etkinliklerde sorumluluk alır.
|
2
|
11
|
Kişisel ve mesleki gelişiminde yaşam boyu öğrenme yaklaşımını benimser
|
4
|
12
|
Kişisel ve mesleki etkinlik alanlarında eleştirel düşünme beceresini kullanır.
|
4
|
13
|
Mesleki etkinlik alanlarında kişiler arası ve kültürler arası iletişim becerilerini etkili kullanır.
|
2
|
14
|
Yazılı ve görsel kayıtları kullanarak psikoloji alanında özgün bilgi kaynaklarına ulaşır.
|
-
|
15
|
Psikoloji alanında elde ettiği bilgi birikimini kullanarak araştırma yapar.
|
-
|