Hafta
|
Konular
|
Ön Hazırlık
|
1
|
Doğa korumanın tanımı, amacı ve önemi, korunan alan kavramı
|
K1, K4, YK3, YK4
|
2
|
Biyolojik çeşitlilik, ekosistem çeşitliliği ve önemi, doğa koruma ve sürdürülebilir kalkınma ile ilişkisi
|
K1, YK3, YK4
|
3
|
Korunan alanlar ile ilgili Uluslararası sözleşmeler
|
K1, K4, YK3
|
4
|
Korunan alanlar ile ilgili Ulusal sözleşmeler, mevzuat ve yönetmelikler
|
K1, K4, YK4
|
5
|
Milli parklar 1
|
K1, K4, YK1
|
6
|
Milli parklar 2
|
K1, K4, YK1
|
7
|
Tabiat parkları
|
K1, K4, YK1
|
8
|
Tabiatı koruma alanları
|
K1, K4, YK1
|
9
|
Tabiat anıtları, Yaban hayatı geliştirme sahaları
|
K1, K4, YK1
|
10
|
Sulak alanlar, Ramsar alanları
|
K1, K4, YK1
|
11
|
Biyogenetik rezerv alanları, ÖBA, ÖDA
|
K2, K3
|
12
|
Doğal sit alanları, ÖKA
|
K4, YK2
|
13
|
Özel çevre koruma bölgeleri, IUCN tehlike kategorileri, EUNIS habitat sınıflandırılması
|
K1, K4, YK1
|
14
|
Korunan alanlarla ilgili yönetim planları, uygulamalar, tartışmalar
|
K1, K4, YK1
|
Ön Koşul
|
-
|
Ders Dili
|
Türkçe
|
Dersin Sorumlusu
|
Prof. Dr. Tamer KEÇELİ
|
Dersi Verenler
|
-
|
Ders Yardımcıları
|
-
|
Kaynaklar
|
K1. Primack, R. B. (2012). Koruma Biyolojisi (Çev. Ed.leri: A.Ali Dönmez, E.O. Dönmez). Hacettepe Ü. Yayınları, Ankara.
K2. Doğa Derneği, (2006). Türkiye?nin Önemli Doğa Alanları, Doğa Derneği Yayınları, Ankara.
K3. Özhatay, N., Byfield, A., Atay. S. (2008). Türkiye?nin 122 Önemli Bitki Alanı, WWF Türkiye.
K4. Tektaş A., Aydın B., Yurtgezer, T. (2008). Doğa Koruma ve Planlama, TMMOB Şehir Plancıları Odası, Ankara.
|
Yardımcı Kitap
|
YK1. Yücel, M., (1999). Doğa Koruma Alanları ve Planlanması, Ç.Ü. Ziraat Fakültesi Genel Yayın No: 104, Adana-Türkiye.
YK2. Yarar, M., Magnin, G. (1997). Türkiye?nin Önemli Kuş Alanları. Doğal Hayatı Koruma Derneği, 317 s., İstanbul.
YK3. Biyoçeşitlilik ve korunan alanlar ile ilgili Uluslararası Sözleşmeler, Anonim.
YK4. Biyoçeşitlilik, doğa koruma ve korunan alanlarla ilgili Ulusal mevzuat ve yönetmelikler, Anonim.
|
Dersin Amacı
|
Doğa koruma kavramının tanımı, önemi ve gerekliliğinin anlatılması biyoloji öğrencileri için önemlidir. Biyolojik çeşitlilik ve ekosistem çeşitliliği kavramları ve öneminin vurgulanması, doğa koruma bilincinin geliştirilmesi yönünde etkin rol oynayacaktır. Korunan alanlar, uluslararası ve ulusal sözleşmeler, mevzuat ve yönetmelikler ile birlikte doğa korumanın temel ilke ve prensiplerinin konu olarak işleneceği ve tartışılacağı ders, örneklerle zenginleştirilmiştir.
|
Dersin İçeriği
|
Doğa korumanın tanımı, amacı, önemi ve gerekliliği, biyolojik çeşitlilik ve ekosistem çeşitliliği kavramları, doğa korumanın sürdürülebilir kalkınma ile ilişkisi, korunan alan tanımları ve ilgili uluslararası-ulusal sözleşme ve yönetmelikler, milli parklar, tabiatı koruma alanları, tabiat parkları, tabiat anıtları, doğal sit alanları, yaban hayatı geliştirme sahaları, özel çevre koruma bölgeleri, sulak alanlar, biyogenetik rezerv alanları, tür koruma, gelişme planları, önemli doğa alanları, önemli bitki alanları, önemli kuş alanları, koruma zonları, koruma-kullanım dengesi, IUCN tehlike kategorileri, EUNIS habitat tipleri ve önemi, tehditler, öneriler.
|
|
Program Yeterlilik Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
1
|
Biyolojinin temel prensip ve teorilerini kavrar ve uygular.
|
3
|
2
|
Bitki, hayvan, mantar ve mikroorganizma çeşitliliğimizin tanınması, sistematiği, korunması ve izlenmesi ile ilgili teknikleri uygular.
|
4
|
3
|
Organizmaların hücre, doku ve sistemlerini kavrar.
|
-
|
4
|
Organizmaların yapı, fonksiyonlarını ve fizyolojik ilişkilerini kavrar.
|
-
|
5
|
Deney tasarlayıp yürütür ve sonuçlarını analiz edip yorumlar.
|
-
|
6
|
Organizmaların birbirleriyle ve çevreleriyle ilişkilerini inceler ve gözlemleme tekniklerini kullanır.
|
4
|
7
|
Biyoloji alanındaki son gelişmeleri içeren teknolojileri kavrar.
|
3
|
8
|
Biyoloji alanında edindiği bilgileri sağlık, çevre, teknoloji, endüstri ve sanayi kuruluşlarında kullanabilir.
|
-
|
9
|
Disiplinlerarası bireysel ve takım halinde çalışabilme becerisi.
|
3
|
10
|
Bilgi birikimini sözlü ve yazılı olarak ifade edebilme becerisi.
|
3
|
11
|
Mesleki, bilimsel ve etik sorumlulukları kavrar.
|
4
|
12
|
Biyolojik problemleri tanımlayabilme becerisi kazanır.
|
3
|
13
|
Biyolojik uygulamalar için modern teknikleri, araçları kullanabilme ve gelişmeleri takip etme becerisi kazanır.
|
-
|
14
|
Kazanımların ülke ekonomisine katkı yapabilecek ürüne dönüştürebilme becerisi kazanır.
|
-
|