Hafta
|
Konular
|
Ön Hazırlık
|
1
|
Likenolojiye giriş; liken tanımı; likenolojinin tarihçesi ve gelişimi
Likenlerin sınıflandırılması, kesitlerin mikroskopta incelenmesi
|
K1, K2, K3, YK1
|
2
|
Simbiyozis ve likenler; likenlerin anatomik ve morfolojik özellikleri; korteks; medulla, algli tabaka; liken tallusunda fotobiyontlar ve mikobiyontlar . Homomerik ? heteromerik talluslu likenler
|
K1, K2, K3, YK1
|
3
|
Likenlerde üreme; eşeyli üreme; üreme organı tipleri; vejetatif üreme; izidier; soredler; blastidler. Foliose liken örnekleri
|
K1, K2, K3, YK1, YK2, YK3
|
4
|
Likenlerin fizyolojik özellikleri; fotosentez, solunum, büyüme, su ve mineral alımı. Fruticose liken örnekleri
|
K1, K2, K3, YK1, YK2, YK3
|
5
|
Liken biyokimyası ve sekonder bileşikler: üretimleri ve likenlerdeki işlevleri. Crustose liken örnekleri
|
K1, K2, K3, YK1, YK2, YK3
|
6
|
Likenlerin ekolojik özellikleri ve önemi, yaşama ortamları, biyocoğrafik özellikleri. Likenlerin süksesyondaki önemi
|
K1, K2, K3, YK1
|
7
|
Likenlerin ekonomik
kullanım alanları
|
K1, K2, K3, YK1
|
8
|
Likenlerin araziden toplanması
|
K1, K2, K3, YK1
|
9
|
Likenikol likenler ve mantarlar. Türkiye`den örnekler
|
K1, K2, K3, YK1, YK2, YK3
|
10
|
Hava kirliliği indikatörü olarak likenlerin kullanımı: yerinde kullanım, taşınarak kullanım. Arazi uygulama çalışması
|
K1, K2, K3, YK2
|
11
|
Likenlerin araziden toplanması, korunması . Liken örneklerinin teşhisi
|
K1, K2, K3, YK1
|
12
|
Likenlerin sınıflandırılması; Türkiye?de likenoloji araştırmaları. Türkiye?den liken örnekleri
|
K1, K2, K3, YK1, YK2, YK3
|
13
|
Likenometri, Türkiye?den crustose liken örnekleri
|
K1, K2, K3, YK1, YK2, YK3
|
14
|
Türkiye?den fruticose ve foliose liken örnekleri
|
K1, K2, K3, YK1, YK2, YK3
|
Ön Koşul
|
-
|
Ders Dili
|
Türkçe
|
Dersin Sorumlusu
|
Prof. Dr. Tamer KEÇELİ
|
Dersi Verenler
|
-
|
Ders Yardımcıları
|
-
|
Kaynaklar
|
K1. Nash III, T.H. (ed.). (2008) Lichen Biology, Second Edition. Cambridge University Press, UK, 486 pp.
K2. Güner, H., Aysel, V. & Sukatar, A. (1992). Tohumsuz Bitkiler Sistematiği II. Cilt (Mantar ve Likenler), Ege Üniversitesi Basımevi, Bornava/İzmir.
K3. Güner, H. (1986). Likenlerin Biyolojisi ve Ege Bölgesinde Bulunan Bazı Liken Türleri. Ege Ü. Fen Fak. Kitapları Serisi No 92, İzmir.
|
Yardımcı Kitap
|
YK1. Altuner, Z. (2012). Sistematik Botanik-2, Aktif Yayınevi, İstanbul.
YK2. Van Herk, K., Aptroot, A. & Sparrius, L.B. (2017). Veldgids Korstmossen. Tweede herziene druk. KNNV Uitgeverij: Zeist. ISBN 9789050116428., 371 pp.
YK3. Asta, J., Van Haluwyn, C. & Bertrand, M. (2016). Guide des lichens de France: Lichens des roches, Belin, 384 pp.
|
Dersin Amacı
|
Likenlerin yapısal özellikleri, işlevleri, çeşitliliği, ekolojik ve ekonomik öneminin Türkiye?den örneklerle birlikte öğretilmesidir.
|
Dersin İçeriği
|
Likenolojiye giriş; liken tanımı; likenolojinin tarihçesi ve gelişimi. Likenlerin sınıflandırılması. Simbiyozis ve likenler; likenlerin anatomik ve morfolojik özellikleri; korteks; medulla, gonidia. Likenlerde üreme; eşeyli üreme; üreme organı tipleri; vejetatif üreme; izidier; soredler; blastidler. Foliose, fruticose ve crustose liken örnekleri. Likenlerin fizyolojik özellikleri. Liken biyokimyası, likenlerin ekolojik özellikleri ve ekonomik önemi, yaşama ortamları, biyocoğrafik özellikleri. Likenlerin süksesyondaki önemi. Likenlerin araziden toplanması ve teşhisi. Hava kirliliği indikatörü olarak likenlerin kullanımı. Likenlerin sınıflandırılması; Türkiye`de likenoloji araştırmaları, Türkiye likenleri.
|
|
Program Yeterlilik Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
1
|
Biyolojinin temel prensip ve teorilerini kavrar ve uygular.
|
2
|
2
|
Bitki, hayvan, mantar ve mikroorganizma çeşitliliğimizin tanınması, sistematiği, korunması ve izlenmesi ile ilgili teknikleri uygular.
|
5
|
3
|
Organizmaların hücre, doku ve sistemlerini kavrar.
|
2
|
4
|
Organizmaların yapı, fonksiyonlarını ve fizyolojik ilişkilerini kavrar.
|
4
|
5
|
Deney tasarlayıp yürütür ve sonuçlarını analiz edip yorumlar.
|
-
|
6
|
Organizmaların birbirleriyle ve çevreleriyle ilişkilerini inceler ve gözlemleme tekniklerini kullanır.
|
5
|
7
|
Biyoloji alanındaki son gelişmeleri içeren teknolojileri kavrar.
|
1
|
8
|
Biyoloji alanında edindiği bilgileri sağlık, çevre, teknoloji, endüstri ve sanayi kuruluşlarında kullanabilir.
|
-
|
9
|
Disiplinlerarası bireysel ve takım halinde çalışabilme becerisi.
|
1
|
10
|
Bilgi birikimini sözlü ve yazılı olarak ifade edebilme becerisi.
|
-
|
11
|
Mesleki, bilimsel ve etik sorumlulukları kavrar.
|
-
|
12
|
Biyolojik problemleri tanımlayabilme becerisi kazanır.
|
2
|
13
|
Biyolojik uygulamalar için modern teknikleri, araçları kullanabilme ve gelişmeleri takip etme becerisi kazanır.
|
1
|
14
|
Kazanımların ülke ekonomisine katkı yapabilecek ürüne dönüştürebilme becerisi kazanır.
|
1
|