Hafta
|
Konular
|
Ön Hazırlık
|
1
|
Momentler, çarpıklık, basıklık ölçüleri
|
K1)Ders notları
|
2
|
Moment çıkaran ve karakteristik fonksiyonlar
|
K1)Ders notları
|
3
|
Kesikli Olasılık dağılımlarına giriş, Bernoulli dağılımı
|
K1)Ders notları
|
4
|
Binom Dağılımı ve karakteristikleri
|
K1)Ders notları
|
5
|
Geometrik Dağılım ve karakteristikleri
|
K1)Ders notları
|
6
|
Çok terimli dağılım ve karakteristikleri
|
K1)Ders notları
|
7
|
Negatif Binom dağılım ve karakteristikleri
|
K1)Ders notları
|
8
|
Poisson dağılımı ve karakteristikleri
|
K1)Ders notları
|
9
|
Sürekli Olasılık dağılımlarına giriş, Düzgün dağılım
|
K1)Ders notları
|
10
|
Normal ve Standart normal dağılım
|
K1)Ders notları
|
11
|
Normal dağılımın Moment Çıkaran ve Karakteristik Fonksiyonları
|
K1)Ders notları
|
12
|
Binom dağılımına normal yaklaşım, Üstel dağılım
|
K1)Ders notları
|
13
|
Binom dağılımına normal yaklaşım, Gamma ve Beta dağılımları
|
K1)Ders notları
|
14
|
Chebyshev eşitsizliği, Merkezi limit teoremi, Büyük sayılar yasası
|
K1)Ders notları
|
Ön Koşul
|
-
|
Ders Dili
|
Türkçe
|
Dersin Sorumlusu
|
Dr. Öğr. Üyesi Tuba Koç
|
Dersi Verenler
|
-
|
Ders Yardımcıları
|
-
|
Kaynaklar
|
K1)Ders notları
K2)Akdeniz, F. (2009). Olasılık ve İstatistik, Nobel Kitabevi.
K3) Shahbazov,A.F.(2005). Olasılık teorisine giriş, Birsen yayıevi
K4)Larson, H. J. (1982). Introduction to Probability Theory and Statistical Inference, John Wiley&Sons.
|
Yardımcı Kitap
|
K5) Öztürk, F. (1993). Matematiksel İstatistik, Ankara Üniversitesi Fen Fakültesi Yayınları, No.10. 5. Lipschutz, S. (1990). Olasılık, Schaum?s outlines, Nobel Yayın dağıtım
|
Dersin Amacı
|
İstatistikte kullanılan sürekli ve kesikli tesadüfi değişkenlerin dağılımlarını tanımak. Olasılık teorisine dayalı diğer dersler için sağlam bir temel oluşturmaktır.
|
Dersin İçeriği
|
Momentler, Bernoulli dağılımı, Binom dağılımı, Poisson dağılımı, Geometrik dağılım, Normal dağılım, Standart normal dağılım, Üstel dağılım, ortak olasılık fonksiyonu, Marjinal dağılımlar.
|
|
Program Yeterlilik Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
1
|
Matematiğin temel alanlarındaki teorik ve uygulamalı bilgilere ileri düzeyde hakim olma
|
-
|
2
|
Soyut düşünebilme yeteneğine sahip olma
|
-
|
3
|
Edindiği matematiksel bilgiyi, karşılaştığı problemi tanımlama, analiz etme ve çözüm aşamalarına ayırma sürecinde kullanabilme
|
-
|
4
|
Matematiksel kazanımlarını farklı disiplinlerle ilişkilendirme ve gerçek yaşamda uygulayabilme
|
-
|
5
|
Matematik bilgisi gerektiren bir problem veya projede bağımsız çalışma yeterliliğine sahip olma
|
-
|
6
|
Ulusal veya uluslar arası ekiplerde uyumlu ve etkin bir şekilde çalışabilme ve sorumluluk alabilme
|
-
|
7
|
Matematiğin farklı alanlarından edindiği bilgileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilme ve ilerletme becerilerine sahip olma
|
4
|
8
|
Karşılaştığı problemin ne tür bilgi öğrenimi gerektirdiğini belirleyebilme ve bu bilgiyi öğrenme sürecini yönlendirebilme
|
-
|
9
|
Bilimsel birikimin zaman içinde geliştiğini gözlemleyerek, sürekli öğrenmenin bir ihtiyaç olduğunu içselleştirme
|
-
|
10
|
Matematik ile ilgili konularda düşüncelerini, problemlere ilişkin çözüm önerilerini, uzman olan veya olmayan paydaşlara yazılı ve sözlü olarak aktarabilme
|
3
|
11
|
Toplumsal sorumluluk bilinci ile proje üretebilme ve etkinlikler düzenleyebilme
|
-
|
12
|
Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyi`nde kullanarak matematik alanındaki yayınları takip edebilme ve meslektaşları ile bilgi alışverişinde bulunabilme
|
-
|
13
|
Matematiksel problemlerin çözümü, fikir ve sonuçların aktarılması için gerekli bilgisayar yazılımlarını (en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzeyinde), bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilme
|
-
|
14
|
Toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket etme bilincine sahip olma
|
3
|