Hafta
|
Konular
|
Ön Hazırlık
|
1
|
Organik kimyanın tanımı ve önemi.
Kimyasal bağlar, okted kuralı, Lewis yapılarının yazılması, formal yük, kimyasal formüller, fonksiyonel gruplar.
|
K1 Bölüm 1 ve 2
K2 Bölüm 1 ve 2
|
2
|
Atomik moleküler orbitaller, Karbonun melez orbitalleri (SP, SP2,SP3), moleküler geometri (VSEPR modeli), asitler ve bazlar (Lowry-Bronsted / Lewis asit-baz kavramları ), organik asit baz tepkimeleri, Moleküller arası çekimler (Dipol-Dipol, Hidrojen Bağı).
|
K1 Bölüm 1 ve 3
K2 Bölüm 1 ve 2
|
3
|
Organik kimyada temel reaksiyon tipleri;
Yerdeğiştirme, katılma, ayrılma, çevrilme, indirgenme-yükseltgenme tepkimeleri.
kovalent bağların homoliz ve heterolizi, karbokatyonlar ve karbanyonlar, tepkimelerin gösteriminde eğri okların kullanımı. Rezonans kavramı.
|
K1 Bölüm 3, 6,7,8,11, 12, 16
K2 Bölüm 2, 5,10, 13
|
4
|
Alkan ve Sikloalkanlar;
Alkan, sikloalkan ve bisiklik alkanların adlandırılması, yapı formülleri, fiziksel özellikleri, kullanım alanları. Alkanların sentezi ve tepkimeleri
|
K1 Bölüm 4
K2 Bölüm 3
|
5
|
Alkenler ;
Alkenlerin adlandırılması, fiziksel özellikleri, kararlılıkları ve eldesi.
|
K1 Bölüm 7
K2 Bölüm 10
|
6
|
Alkenlere katılma tepkimeleri.
Alkenlere su ve sülfürik asit katılması, civa (II)asetat yardımıyla su katılması, bunun dışında alkenlere boran, halojen, HX, hidrojen, karben, katılması. Aklenlerin epoksidasyon, aklenlerin yükseltgenmesi (sin hidroksilleme)
|
K1 Bölüm 8
K2 Bölüm 10
|
7
|
Alkinler;
Alkinlerin adlandırılması, eldesi, asitliği.
Alkinlerin tepkimeleri; hidrojen, halojen, HX, su katılmaları. Alkinlerin yükseltgenmesi
|
K1 Bölüm 7 ve 8
K2 Bölüm 10
|
8
|
Stereokimya: İzomer çeşitleri (yapı ve stereoizomerler), Alkan ve sikloalkanlarda konformasyon izomeri, sikloalkanların bağıl kararlılıkları, sikloalkanlarda cis/Trans izomeri, alken ve halkalı bileşiklerde geometrik izomeri, E/Z sistemi
|
K1 Bölüm 4
K2 Bölüm 4
|
9
|
Stereokimya: İzomer çeşitleri (yapı ve stereoizomerler), Alkan ve sikloalkanlarda konformasyon izomeri, sikloalkanların bağıl kararlılıkları, sikloalkanlarda cis/Trans izomeri, alken ve halkalı bileşiklerde geometrik izomeri, E/Z sistemi
|
K1 Bölüm 4
K2 Bölüm 4
|
10
|
Stereokimya;
Kiralliğin biyolojik önemi, Kirallık tespiti, Enantiyomerin adlandırılması : R/S sistemi, optikçe aktiflik ve rasemik karışımlar, D,L sistemi, kiral ilaçlar.
|
K1 Bölüm 5
K2 Bölüm 4
|
11
|
Stereokimya - devam:
Birden fazla stereomerkeze sahip moleküller, enantiyomer, diasteromerler ve meso bileşikleri, Fischer izdüşüm formülleri, halkalı bileşiklerde stereoizomerlik, rasemik karışımın yarılması, asimetrik diğer kiral moleküller.
|
K1 Bölüm 5
K2 Bölüm 4
|
12
|
Alkil Halojenürler;
Yapıları ve önemi, Fiziksel Özellikleri, Adlandırma ve sınıflandırılmaları, nükleofilik yerdeğiştirme tepkimeleri (SN1, SN2), SN1 tepkimelerinde çevrilme reaksiyonları.
|
K1 Bölüm 6
K2 Bölüm 5
|
13
|
Alkil Halojenürler;
Alkil halojenürlerde ayrılma (E1, E2) reaksiyonları. Yerdeğiştirme ve Ayrılma Tepkimelerine etkiyen etkenler, alkil halojenürlerden diğer bileşiklerin sentezi. Alkil halojenürlerin eldesi.
|
K1 Bölüm 6
K2 Bölüm 5
|
14
|
Alkoller;
Yapıları, adlandırmaları , sınıflandırması, alkollerin bazlığı ve asitliği, alkollerin eldesi ve reaksiyonları.
|
K1 Bölüm 11
K2 Bölüm 7
|
Ön Koşul
|
-
|
Ders Dili
|
Türkçe
|
Dersin Sorumlusu
|
Prof. Dr. Zeynep GÜLTEKİN
|
Dersi Verenler
|
-
|
Ders Yardımcıları
|
Arş. Gör. Dr. Serkan KOLDAŞ
|
Kaynaklar
|
K1. Solomons, T.W.G.; Fryhle C. B. (2002). Organik Kimya (Yedinci basımdan çeviri,
Literatür yayıncılık. (Çeviri: Okay, G.; Yıldırır, Y),
ISBN 975-8431-87-0
K2. Fessenden, R. J.; Fessenden, J. S.; Marshall, W. Logue, (2001). Organik Kimya,
(Çeviri Editörü: Uyar, T). ISBN: 975-8531-01-8
|
Yardımcı Kitap
|
-
|
Dersin Amacı
|
Bu dersin amacı organik moleküllerin Lewis yapıları ve geometrik şekillerinin çizimi, organik molekülde bulunan önemli fonksiyonel grupların açık yapılarının çizimi, alkan, alken, alkin, alkol ve alkil halojenürlerin adlandırılmaları, fiziksel özellikleri eldesi ve reaksiyonlarını, organik moleküllerin üç boyutlu yapılarını, kirallik ve optikçe aktifliğin ilaç kimyasındaki önemini anlatmakdır.
|
Dersin İçeriği
|
Organik kimyanın tanımı ve önemi, organik moleküllerin Lewis yapıları, melezleşme ve geometrik şekilleri, kimyasal bağlar, temel reaksiyon tipleri, alkan, alken, alkin, alkil halojenür ve alkollerin adlandırılması, reaksiyonları ve elde ediliş yöntemleri, fonksiyonel gruplar ve stereokimya
|
|
Program Yeterlilik Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
1
|
Kimya alanındaki güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç-gereçleri ve diğer kaynaklarla desteklenen bilimsel yaklaşımı ön plana alacak şekilde ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir.
|
-
|
2
|
Kimya Alanında edindiği ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanır.
|
-
|
3
|
Günün koşullarına bağlı olarak bu bilgileri yeniler.
|
2
|
4
|
Kimya Alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak verileri yorumlar ve değerlendirir, güncel teknolojik gelişmelere paralel sorunları tanımlar, analiz eder, araştırmalara ve kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirir.
|
-
|
5
|
Kimya Alanıyla ilgili olay ve olguları kavramsallaştırma becerisine sahip olur; bilimsel yöntem ve tekniklerle inceler.
|
-
|
6
|
Problemlerin incelenmesi için deney tasarlayıp gerçekleştirir, veri toplar, sonuçları analiz eder ve yorumlar.
|
-
|
7
|
Kimya alanı ile ilgili ileri düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür.
|
3
|
8
|
Kimya alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır.
|
4
|
9
|
Sorumluluğu altında çalışanların bir proje çerçevesinde gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlar ve yönetir.
|
-
|
10
|
Farklı disiplin alanlarıyla ilgili karşılaşılan sorunlarda karar verme sürecinde rol oynar.
|
-
|
11
|
Analitik düşünme yeteneği ile sonuç çıkarma sürecinde zamanı etkin kullanır.
|
-
|
12
|
Kimya alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir.
|
-
|
13
|
Öğrenme gereksinimlerini belirler ve öğrenmesini yönlendirir.
|
3
|
14
|
Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir.
|
-
|
15
|
Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliğinin bilincine sahip olur ve mesleki bilgi ve becerilerini sürekli olarak geliştirir.
|
-
|