Hafta
|
Konular
|
Ön Hazırlık
|
1
|
Laboratuarda uyulması gereken kurallar ve Genel Bilgiler (Laboratuar malzemelerinin tanıtımı, kimyasal maddelerin güvenliği, rapor hazırlama)
|
K1 Bölüm 1
K2 Bölüm 1
K3 A Bölümü 1.2 ve 1.3
YK1 Bölüm1 ve 2
|
2
|
Damıtma çeşitlerinin tanıtımı ve basit ve ayrımsal damıtma yoluyla sıvı bileşenlerin ayrılması.
|
K1 Bölüm 1
K2 Bölüm 2 ve 3
K3 A Bölümü 1.2 ve 1.3
|
3
|
Ekstraksiyon ve Yeniden Kristallendirme
|
K1 Bölüm 1
K2 Bölüm 2
K3 A Bölümü 2.1 ve 2.5
|
4
|
Çaydan Kafein Eldesi/Erime Noktasının Belirlenmesi
|
K1 Bölüm 1
K3 A Bölümü 3.1 ve 6.11
|
5
|
o,p-Nitrofenolün Sentezi
|
K2 Bölüm 2
K3 Bölüm 1.7
|
6
|
Kromatografi (Kolon kromotografisi ve TLC nin tanıtımı ve o,p-nitro fenol?ün kolon kromotografisi yoluyla saflaştırılması)
|
K1 Bölüm 1
K3 A Bölümü 2.7 ve 2.9
|
7
|
Siklohegzen eldesi ve doymamışlık testi.
|
K1 Bölüm 2
K3 B Bölümü 1.2.1
|
8
|
Süblimleşme
|
K1 Bölüm 1
K3 A Bölümü 2.4
|
9
|
Fenil Azo-beta-Naftol Sentezi
|
K1 Bölüm 2
K3 B Bölümü 1.22.3 ve 4.1
|
10
|
Asetilsalisilik Asitin (Aspirin) Sentezi
|
K1 Bölüm 2
K2 Bölüm 3
K3 B Bölümü 1.13 ve 3.1
|
11
|
Kondensasyon Tepkimesi (Benzalaseton?un Sentezi) ve
iyodoform testi.
|
K1 Bölüm 2
K3 B Bölümü 1.11.27
|
12
|
FTIR Spektroskopisi (Aspirin, Benzalaseton, Fenil Azo-beta-Naftol ün IR spektrumu alınarak yorumlanması)
|
K3 D Bölümü 3
|
13
|
NMR Spektroskopisi (Aspirin ?in 1-H ve 13-C alınarak yorumlanması)
|
K3 D Bölümü 4
|
14
|
Kütle (GC-MS) Tanıtımı ve sentezlenen bileşiklerin GC-MS ile analizi.
|
K3 D Bölümü 5
|
Ön Koşul
|
-
|
Ders Dili
|
Türkçe
|
Dersin Sorumlusu
|
Prof. Dr. Zeynep GÜLTEKİN
|
Dersi Verenler
|
-
|
Ders Yardımcıları
|
Arş. Gör. Dr. Serkan KOLDAŞ, Öğr. Gör. Dr. Ali Rıza TÜFEKÇİ
|
Kaynaklar
|
K1. Hocaoğlu, N.; Uyar T. 1990. Organik Kimya Laboratuarı.
K2. Gülten Ş. 2006. Genel Kimya Laboratuarı ISBN: 975-295-576-2
K3. Erdik, E.; Obalı M.; Yüksekışık,N.; Öktemer, A.; Pekel, T. 2013. Denel Organik
Kimya. (7. Baskı), ISBN: 978-975-6009-93-2
|
Yardımcı Kitap
|
YK1. Güler, K.; Saraydın, D.; Ulusoy U. 2006 (6. Baskı). Genel Kimya Laboratuarı,
ISBN: 975 7527-74-2
|
Dersin Amacı
|
Bu dersin amacı öğrenciye laboratuarda çalışma kuralları ve güvenliğini öğretmenin yanısıra organik moleküllerin sentezi, saflaştırılması ve bu bileşiklerin spektroskopik yolla tanınması konusunda temel laboratuar tekniklerini öğretmekdir.
|
Dersin İçeriği
|
Laboratuarda uyulması gereken kurallar, damıtma çeşitlerinin tanıtımı, ekstraksiyon, kristallendirme, erime noktası belirlenmesi. Çaydan kafein eldesi. Siklohekzen, o,p-Nitrofenol , fenil azo-?-naftol, aspirin ve benzalaseton`un sentezi. Kromatografi (Kolon kromotografisi ve TLC nin tanıtımı). FTIR ve NMR Spektroskopisi aletinin tanıtımı ve organik moleküllerin karekterizasyonu.
|
|
Program Yeterlilik Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
1
|
Kimyanın temel alanlarındaki gerekli teorik ve uygulamalı temel bilgilere sahiptir.
|
-
|
2
|
Kimya ile ilgili araştırmalar ve problemler için deney tasarlayıp çözüm yöntemi geliştirir, uygun analitik yöntemler ve teknikler kullanarak problemleri çözer, verileri toplar, sonuçları analiz eder ve yorumlar.
|
4
|
3
|
Kimya ile ilgili kuramsal ve uygulamaya yönelik güncel bilgilere erişebilmek için kütüphane olanaklarını, yazılı ve online bilgi kaynaklarını kullanma yeteneğine sahiptir.
|
3
|
4
|
Bilim ve teknoloji alanındaki güncel gelişmeleri izler, bilgilerini geliştirir, bilimsel yöntem ve teknikler kullanarak inceleme yapabilir, alanı ile ilgili ileri düzeydeki çalışmayı bağımsız olarak yürütebilir.
|
-
|
5
|
Alanı ile ilgili temel bilgilerini ve analitik düşünme yeteneğini kullanarak disiplinler arası çalışmalara katılabilir.
|
3
|
6
|
Alanında sahip olduğu kuramsal ve uygulamaya yönelik bilgileri, içinde bulunduğu koşullara uyarlayarak ortaya çıkan problemlere karşı bilimsel açıdan gerçekçi çözüm önerileri ve stratejiler geliştirir.
|
4
|
7
|
Kimya ile ilgili sektörlerde sorumluluğu altında çalışanların mesleki gelişimine yönelik etkinlikleri planlar ve yönetir.
|
-
|
8
|
Yaşam boyu öğrenme ve öğretme sorumluluğunu üstlenir, kimya ve ilgili alanlardaki güncel gelişmeleri takip eder ve kendini sürekli yeniler.
|
-
|
9
|
Alanı ile ilgili yabancı kaynaklardan ihtiyaç duyduğu bilimsel bilgilere ulaşabilecek, bilgilerini güncelleyebilecek ve meslektaşlarıyla dünya çapında iletişim kurabilecek düzeyde yabancı dil bilgisine sahiptir.
|
-
|
10
|
Moleküler modelleme ve kimyasal hesaplamalar için alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır.
|
-
|
11
|
Kimya ile ilgili konularda ilgili kişi ve kurumları bilgilendirir, düşüncelerini, sorunlara ilişkin çözüm önerilerini, Türkçe yazılı veya sözlü etkin iletişimi kullanarak ifade eder.
|
-
|
12
|
Kimya alanı ile ilgili bilgilerini, toplumsal sorumluluk bilinciyle meslek ve gündelik yaşamında kullanır.
|
-
|
13
|
Alanı ile ilgili çalışmaları yürütürken uyulması gereken teknik kuralların yanı sıra ekip çalışmasının etkin ve güvenli bir şekilde yürütülebilmesi amacıyla, bilimsel ve toplumsal kurallar ile kültürel ve etik değerlerin bilincindedir.
|
-
|
14
|
Kimya ve ilgili olduğu alanlarda sahip olduğu bilgi birikimini insan sağlığı ve çevre bilinci konularında toplum yararına kullanır.
|
4
|