ÇANKIRI KARATEKİN ÜNİVERSİTESİ - Bologna Bilgi Sistemi


  • Ders Tanımı
  • Ders Adı Kodu Yarıyıl Teori+Uygulama (Saat) Havuz Statü AKTS
    Ayırma İşlemleri KMÜ403 GÜZ 4+0 Z 6
    Öğrenme Çıktıları
    1-Ayırma için uygun işlemi seçer.
    2-Seçilen ayırma işlemi için temel parametreleri hesaplar.
    3-İki bileşenli sisitemde kesikli ve sürekli distilasyon için kullanılan kolonda raf sayısı hesaplar.
    4-Absorbsiyon/desorbsiyon kolonu raf sayısı ve yükseklik hesaplar.
    5-Ekstraktör ve evaporatör üniteleri için ihityaç duyulan parametreleri hesaplar.
  • AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU
  • EtkinlikKatkı Yüzdesi

    (100)

    SayısıSüresi (Saat)Toplam İş Yükü (Saat)
    Ders Süresi (Hafta x Ders Saati)14456
    Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, pekiştirme)14570
    Ödevler0000
    Kısa Süreli Sınavlar (sınav + hazırlık) 304832
    Ara Sınavlar (sınav + hazırlık)3011515
    Proje0000
    Laboratuar 0000
    Yarıyıl Sonu Sınavı (sınav + hazırlık) 4011515
    Diğer 0000
    Toplam İş Yükü(Saat)   188
    Toplam İş Yükü(Saat)/ 30 (s)     6,27 ---- (6)
    Dersin AKTS Kredisi   6
  • Ders Akışı
  • Hafta Konular Ön Hazırlık
    1 Giriş: Ayırma işlemlerinin genel sınıflandırılması, Fazlar arası kütle transferi K1 - K2 - K3 - YK1 - YK2 - YK3 - YK4
    2 Fazlar arası denge bağıntıları, tek ve çoklu denge teması aşamaları ve bu aşamalara ait hesaplamalar K1: Bölüm 11 - K2 - K3 - YK 1 - YK2 - YK3 - YK4
    3 İdeal ve ideal olmayan karışımların sıvı-buhar denge diagramları, kaynama noktası, buhar-sıvı sistemi için tek aşamalı denge teması, ani ve diferansiyel distilasyon gibi basit damıtma uygulamaları K1: Bölüm 11 - K2 - K3 - YK1 - YK2 - YK3 - YK4
    4 Damıtma: Mc. Cabe- Thiele geri akışlı damıtma metodu ile ikili karışımların sürekli çalışan raflı kolonlarda ayrılmasına ait hesaplamalar. K1: Bölüm 11 - K2 - K3 - YK1 - YK2 - YK3 - YK4
    5 Damıtma: Mc. Cabe- Thiele geri akışlı damıtma metodu ile ikili karışımların sürekli çalışan raflı kolonlarda ayrılmasına ait hesaplamalar. K1: Bölüm 11 - K2 - K3 - YK1 - YK2 - YK3 - YK4
    6 Damıtma: Entalpi-konsantrasyon diagramı, Ponchson-Savarit metoduyla ikili karışımların sürekli çalışan raflı kolonlarda ayrımsal damıtma yoluyla ayrılmasına ait hesaplamalar K1: Bölüm 11 - K2 - K3 - YK1 - YK2 - Y K3 - YK4
    7 Damıtma: Entalpi-konsantrasyon diagramı, Ponchson-Savarit metoduyla ikili karışımların sürekli çalışan raflı kolonlarda ayrımsal damıtma yoluyla ayrılmasına ait hesaplamalar. K1: Bölüm 11 - K2 - K3 - YK1 - YK2 - YK3 - YK4
    8 Çok bileşenli karışımların damıtılması K1: Bölüm 11 - K2 - K3 - YK1 - YK2 - YK3 - YK4
    9 Absorbsiyon/desorbsiyon:Dolgulu kolon tasarımında kullanılan temel kütle aktarım eşitlikleri ve katsayılarının kısa bir tekrarla hatırlatılması, seyreltik ve derişik karışımların adsorbsiyonla ayrılması K1: Bölüm 10 - K2 - K3 - YK1 - YK2 - YK3 - YK4
    10 Absorbsiyon/desorbsiyon: Dolgulu absorbsiyon kolonlarında dolgu yüksekliğinin ve kolon çapının hesaplanması K1: Bölüm 10 - K2 - K3 - YK1 - YK2 - YK3 - YK4
    11 Sıvı-Sıvı Ekstraksiyon: Dolgulu sıvı-sıvı ekstraksiyon kolonu hesaplamaları, tek ve çok kademeli sıvı-sıvı ekstraksiyonu K1: Bölüm 12 - K2 - K3 - YK1 - YK2 - YK3 - YK4
    12 Katı-sıvı ekstraksiyonu: Prensipleri ve hesaplamalar K1: Bölüm 12 - K2 - K3 - YK1 - Y K2 - YK3 - YK4
    13 Evaporasyon ve kurutma: Prensipleri ve hesaplamalar K1: Bölüm 8 - K2 - K3 - YK1 - YK2 - YK3 - YK4
    14 Kristallendirme, iyon değiştirme, membranla ayırma ve diğer ayırma işlemleri K1: Bölüm 12, Bölüm 13, Bölüm 14 - K2 - K3 - YK1 - YK2 - Y K3 - YK4
    Ön Koşul -
    Ders Dili Türkçe
    Dersin Sorumlusu Dr. Öğr. Üyesi Muhammed Bora Akın
    Dersi Verenler -
    Ders Yardımcıları -
    Kaynaklar K1. Geankoplis C.J., (1993 ). Transport Processes and Unit Operations 3rd Edition. Prentice Hall International Editions, K2. McCabe, W. L., Smith, J. C., Harriot, P., (1993). Unit Opertaions of Chemical Enginnering, 5th ed., McGraw-Hill International Inc.,New YorK. K3. Geankoplis, C. J., Çev.: S. Yapıc (2015) Taşınma Süreçleri ve Ayırma Süreci İlkeleri, İzmir Güven Kitapevi, İzmir.
    Yardımcı Kitap YK1. Çataltaş, İ. (1979). Kimya Mühendisliğine Giriş, 2 Cilt, İnkılap ve Aka Kitapevleri Koll. Şti., İstanbul. YK2. Uysal, B. Z., (1996). Kütle Transferi: Esasları ve Uygulamaları, Gazi Üniv. MMF Yayını, Ankara. YK3. Treybal, R.E., (1980). Mass Transfer Operations, Mc-Graw-Hill YK4. Seader, J.D., Henley, E.J. (2011). Separation Processes Principles Wiley.
    Dersin Amacı 1- Endüstride geniş kullanımı olan distilasyon, absorbsiyon, ekstraksiyon, kurutma gibi temel ayırma işlemlerinin prensiplerinin öğretilmesi 2- Kimya mühendisliği öğrencilerinin her bir ayırma işleminin kullanım alanı, kısıtlama ve avantajlarını kavraması, böylece ayırma gerektiren bir süreçte hangisini kullanacağına karar verme yeteneği edinmesi 3- Kimya mühendisliği öğrencilerine ayırma işlemlerine ait hesaplamaların kavratılarak gerektiğinde ayırma ünitesi tasarlayabilecek donanıma sahip olmalarının sağlanması
    Dersin İçeriği Denge, fazlararası kütle transferi, damıtma, absorbsiyon-desorbsiyon, sıvı-sıvı ekstraksiyon, katı-sıvı ekstraksiyon, kristalizasyon, evaporasyon, kurutma
  • Program Yeterlilik Çıktıları
  • Program Yeterlilik Çıktıları Katkı Düzeyi
    1 Matematik, Fen bilimleri ve Mühendislik alanında edinilen bilgilerin kimya mühendisliği problemlerini çözme ve modellenmeye yönelik kullanma 5
    2 Mühendislik problemlerini tanımlama, modelleme ve uygun analiz yöntemlerini seçip uygulayarak çözme 3
    3 Mühendislik araştırmaları kapsamında deney tasarlama, uygulama ve elde edilen verileri analiz ederek yorumlayabilme -
    4 Belirli bir amaca yönelik bir sistem, sistem parçası ya da prosesi, mevcut ekonomik ve teknik imkanlar dahilinde tasarlayabilme 2
    5 Modern mühendislik tekniklerinden ve bilişim teknolojilerinden etkin şekilde faydalanabilme 1
    6 Mesleki ve etik sorumluluk bilinci edinme -
    7 Bireysel veya disiplin içi/disiplinler arası takımlarda çalışabilme -
    8 Etkin sözlü ve yazılı iletişim kurma -
    9 Yaşam boyu öğrenme bilinci edinme ve bu kapsamda bilim ve teknolojideki gelişmeleri takip ederek kendini sürekli yenileme -
    10 İş hayatı, sağlık, güvenlik ve çevre bilinci edinme -
    11 Girişimcilik, yenilikçilik ve çağın sorunları hakkında bilgi sahibi olma -
    Çankırı Karatekin Üniversitesi  Bilgi İşlem Daire Başkanlığı  @   2017 - Webmaster