Hafta
|
Konular
|
Ön Hazırlık
|
1
|
Giriş: Dersin ve amacının tanıtılması, akışkan kavramının tanımlanması, birim sistemleri ve boyut analizi hakkında kısa bilgiler verilmesi
|
|
2
|
Akışkan statiği: basınç, basınç gradyenti, hidrostatik basınç ve basınç kuvveti, bir akışkan elemanının dengesi, kaldırma kuvveti , dekantör, santrifüj ve manometre gibi uygulamalar
|
|
3
|
Viskozite, kesme gerilmesi, Newton viskozite yasası, Newtonian ve Non-Newtonian akışkanlar, viskozite ölçme teknikleri hakkında bilgiler verilmesi
|
|
4
|
Akışkan akımı: Hız gradyeni, moleküler seviyede momentum aktarımı, sınır tabaka, akış rejiminin tespit edilmesi, Re sayısı
|
|
5
|
Kütle, momentum ve mekanik enerji denklikleri, süreklilik denklemi
|
|
6
|
Sıkıştırılamayan akışkanlar için Bernouilli Denkleminin çıkarılışı ve uygulamaları, sürtünmesiz ve sürtünmeli akış
|
|
7
|
Sıkıştırılamayan akışkanlar için Bernouilli Denkleminin çıkarılışı ve uygulamaları, sürtünmesiz ve sürtünmeli akış
|
|
8
|
Sıkıştırılamayan akışkanların boru ve kanallarda akımı, Borularda laminer akış, ortalama hız; Hagen-poiseuilie eşitliği; Pürüzlülük etkisi, sürtünme faktörü diyagramı (Moody diagramı)
|
|
9
|
Boyut Analizi ve Modelleme
|
|
10
|
Sıkıştırılamayan akışkanların boru ve kanallarda türbülent akımı
|
|
11
|
Sıkıştırılamayan akışkanların boru ve kanallarda akımı, Borularda laminer akış, ortalama hız; Hagen-poiseuilie eşitliği; Pürüzlülük etkisi, sürtünme faktörü diyagramı (Moody diagramı)
|
|
12
|
Akış ölçerler, pitot tüpü, orifismetre, rotametre, ventürimetre
|
|
13
|
Sıkıştırılabilen akışkanların akımı, Mach sayısı
|
|
14
|
Pompa, kompresör ve karıştırıcılar, karıştırıcı tipleri ve geometrik faktörler
|
|
Ön Koşul
|
-
|
Ders Dili
|
Türkçe
|
Dersin Sorumlusu
|
Yrd. Doç. Dr. Nesibe DİLMAÇ
|
Dersi Verenler
|
-
|
Ders Yardımcıları
|
Arş.Gör. Gözde ULTAV
|
Kaynaklar
|
1- Çengel, Y., Akışkanlar Mekaniği, Güven Yayınları, 2009.
2- Uysal, B., Z., Akışkanlar Mekaniği, Alp Yayınevi, 2006.
|
Yardımcı Kitap
|
1- McCabe J.H, Smith C.J., Harriot H, ?Unit Operations of Chemical Engineering?, McGraw Hill Book Co., 7th Edition, Boston, 2005.
2- Geankoplis C.J., Transport Processes and Unit Operations, Prentice Hall International Editions, 3rd Edition, 1993.
3- Peker S., Helvacı Ş.Ş., Akışkanlar Mekaniği, Literatür Yayıncılık, 2. Baskı, 2006.
|
Dersin Amacı
|
Akışkanların genel özellikleri ve akışkan statiği hakkında bilgi vermek
Akışkanlarla ilgili bir problemin çözümünde süreklilik ve enerji denkliklerinin nasıl kullanılacağını öğretmek
Momentum aktarımı, akış çeşitleri ve akış dinamiği konularında temel kavramları vermek
Sürtünmenin tanımlanması, akış hatlarında kullanılan ekipmanların tanıtılması
Örnek problem çözümü yapılarak teoride edinilen bilgilerin kimya mühendisliğindeki uygulamalarını pekiştirmek
|
Dersin İçeriği
|
Birimler, boyutlar, vizkozite, kayma gerilmesi, Newton viskozite Yasası, akışkan statiği, basınç, akışkan dinamiği, kütle korunumu, momentum korunumu, enerji korunumu, Bernouilli denklemi, borulardan akış, Re sayısı, laminar akış, türbülant akış, Mach sayısı, sürtünme faktörü, Moody diagramları, akış ölçerler
|
|
Program Yeterlilik Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
1
|
Matematik, Fen bilimleri ve Mühendislik alanında edinilen bilgilerin kimya mühendisliği problemlerinin çözümü ve modellenmesine yönelik kullanımı becerisi
|
4
|
2
|
Mühendislik problemlerini tanımlama, modelleme ve uygun analiz yöntemlerini seçip uygulayarak çözme becerisi
|
4
|
3
|
Mühendislik araştırmaları kapsamında deney tasarlama, uygulama ve elde edilen verileri analiz ederek yorumlayabilme becerisi
|
-
|
4
|
Belirli bir amaca yönelik bir sistem, sistem parçası ya da prosesi, mevcut ekonomik ve teknik imkanlar dahilinde tasarlayabilme becerisi
|
4
|
5
|
Modern mühendislik tekniklerinden ve bilişim teknolojilerinden etkin şekilde faydalanabilme becerisi
|
3
|
6
|
Mesleki ve etik sorumluluk bilinci edinme
|
-
|
7
|
Bireysel veya disiplin içi/disiplinler arası takımlarda çalışabilme yeteneği
|
2
|
8
|
Etkin sözlü ve yazılı iletişim kurma becerisi
|
3
|
9
|
Yaşam boyu öğrenme bilinci edinme ve bu kapsamda bilim ve teknolojideki gelişmeleri takip ederek kendini sürekli yenileme becerisi
|
3
|
10
|
İş hayatı, sağlık, güvenlik ve çevre bilinci edinme
|
-
|
11
|
Girişimcilik, yenilikçilik ve çağın sorunları hakkında bilgi sahibi olmak
|
-
|