Hafta
|
Konular
|
Ön Hazırlık
|
1
|
Türkiye ve Dünya da Kimya Mühendisi ve İş Güvenliği Uzmanı olarak başlıca çalışma sektörlerini belirleme, küreselleşme, standardizasyon kavramları
|
K 3. Bölüm 2
|
2
|
Başlıca endüstriyel kirlilik sebepleri, kimyasal proses riskleri, endüstriyel tehlike endeksleri
|
K 2. Bölüm 1-4, K 1. Bölüm 12
|
3
|
Çevre kirliliği ve önlenmesi, çevre mevzuatı, AB uyum süreci, REACH Direktifi, uluslararası programların uygulamaları
|
K 1. Bölüm 1, K 3. Bölüm 2
|
4
|
Atık yönetimi, Çevre Yönetim Sistemi ISO 14001
|
K 2. Bölüm 3, Sayfa 224-227
|
5
|
Atıkların değerlendirilmesi ve kullanım alanlarını irdeleyerek analiz eder.
|
K 2. Bölüm 3-5
|
6
|
İş sağlığı ve güvenliği konusu, iş kazaları, toksikoloji, tehlikeli kimyasallar, malzeme güvenlik formları (MSDS) içerikleri ve önemi
|
K 1. Bölüm 2, K 3 Bölüm 2
|
7
|
İş sağlığı ve güvenliği ile ilgili kanunlar ve yönetmelikler OHSAS 18001, yangın ve patlama sebepleri ve alınması gerekli önlemler
|
YK 1. Ders 11
|
8
|
Tehlikelerin tespiti, risk yönetimi ve değerlendirme yöntemleri HAZOP, HAZAN
|
K 1. Bölüm 10, YK 1. Ders 12
|
9
|
EFQM mükemmellik modeli, kurumsal bir firmada uygulanması
|
K 1. Bölüm 10
|
10
|
Kurumsal firmalarda kalite yönetim sistemlerini ana hatlarıyla gösterimi
|
K 1
|
11
|
Sürdürülebilirlik, iş ve mühendislik etiği, kurumsal sosyal sorumluluk kavramları
|
K 3. Bölüm 7.5
|
12
|
Yönetim sistemleri entegrasyonu ve endüstriden örnek çalışmalar
|
K1. Bölüm 12
|
13
|
Çevre ve iş sağlığı ve güvenliği çalışmaları
|
K 3
|
14
|
Proses ve çevre güvenliği açısından büyük endüstriyel kazaların örneklendirilmesi ve BEKRA
|
YK 1. Sayfa 36
|
Ön Koşul
|
-
|
Ders Dili
|
Türkçe
|
Dersin Sorumlusu
|
Dr. Öğretim Üyesi Zehra Gülten Yalçın
|
Dersi Verenler
|
-
|
Ders Yardımcıları
|
---
|
Kaynaklar
|
K1. Crowl D.A., Louvar, J.F. (2011). Chemical Process Safety:Fundamentals with Applications, 3rd Edition, Prentice Hall International Series.
K2. Hurst, P., Kirby , P. (2004), Health, Safety and Environment: A Series of Trade Union Education Manuals for Agricultural Workers , International Labour Organization.
K3. Introduction to Process Safety for Undergraduates and Engineers, (2016). Published by John Wiley & Sons, Inc., Hoboken, New Jersey.
|
Yardımcı Kitap
|
YK1. Karaer, Y. (2013). İş Güvenliği Uzmanlığı Temel Eğitimi Tüm Ders Konuları, Cilt 1. Zirve Eğitim Kurumları ; İstanbul.
|
Dersin Amacı
|
Dersin amacı, proses, çevre, sağlık ve güvenlik ile ilgili kanunlar ve yönetmelikler hakkında bilgi sahibi olmak. Kimya Mühendisi olarak çalışma şartlarında potansiyel tehlikeler ve genel riskleri daha büyük bir farkındalık ile görüp, İş Güvenliği Uzmanlığı kapsamında mesleki yeterliliğe sahip bilincin artırılmasıdır.
|
Dersin İçeriği
|
Kimya Mühendisi ve iş Güvenliği Uzman adayı olarak, kimyasal proses kurulumu öncesi ve sonrasında çalışma ortamı ve prosesin çevre kirliliği ve önlenmesi, çevre mevzuatı, AB uyum süreci, REACH Direktifi, uluslararası programlar hakkında bilgi sahibi olur.
|
|
Program Yeterlilik Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
1
|
Matematik, Fen bilimleri ve Mühendislik alanında edinilen bilgilerin kimya mühendisliği problemlerini çözme ve modellenmeye yönelik kullanma
|
3
|
2
|
Mühendislik problemlerini tanımlama, modelleme ve uygun analiz yöntemlerini seçip uygulayarak çözme
|
2
|
3
|
Mühendislik araştırmaları kapsamında deney tasarlama, uygulama ve elde edilen verileri analiz ederek yorumlayabilme
|
3
|
4
|
Belirli bir amaca yönelik bir sistem, sistem parçası ya da prosesi, mevcut ekonomik ve teknik imkanlar dahilinde tasarlayabilme
|
3
|
5
|
Modern mühendislik tekniklerinden ve bilişim teknolojilerinden etkin şekilde faydalanabilme
|
3
|
6
|
Mesleki ve etik sorumluluk bilinci edinme
|
-
|
7
|
Bireysel veya disiplin içi/disiplinler arası takımlarda çalışabilme
|
-
|
8
|
Etkin sözlü ve yazılı iletişim kurma
|
-
|
9
|
Yaşam boyu öğrenme bilinci edinme ve bu kapsamda bilim ve teknolojideki gelişmeleri takip ederek kendini sürekli yenileme
|
-
|
10
|
İş hayatı, sağlık, güvenlik ve çevre bilinci edinme
|
-
|
11
|
Girişimcilik, yenilikçilik ve çağın sorunları hakkında bilgi sahibi olma
|
-
|