|
Hafta
|
Konular
|
Ön Hazırlık
|
|
1
|
Giriş ve Temel Kavramlar: Termodinamik ve enerji, boyutlar ve birimlerin önemi, sistemler ve
kontrol hacimleri, bir sistemin özellikleri, yoğunluk, özgül ağırlık, hal ve denge, işlemler ve
çevrimler, sıcaklık ve termodinamiğin sıfırıncı yasası
|
|
|
2
|
Enerji, Enerji transferi ve genel enerji analizleri: Enerji şekilleri, ısı ile enerji transferi, iş ile
enerji transferi, işin mekanik formları, termodinamiğin birinci yasası, enerji dönüşüm etkinliği,
enerji ve çevre
|
|
|
3
|
Saf Maddelerin Özellikleri: Saf maddeler, bir saf maddenin fazları, saf maddelerin faz‐değişim
işlemleri, faz‐değişim işlemleri için özelik diyagramları, özelik tabloları, hal eşitlikleri
|
|
|
4
|
Kapalı Sistemlerin Enerji Analizi: Hareketli sınır işi, kapalı sistemlerin enerji dengeleri
|
|
|
5
|
Özgül ısılar, ideal gazların iç enerji, entalpi ve özgül ısıları, katıların iç enerji, entalpi ve özgül
ısıları
|
|
|
6
|
Kontrol hacimlerinin kütle ve enerji analizleri: kütlenin korunumu, akış işi ve akan bir akışkanın enerjisi, sürekli akışlı açık sistemlerin enerji analizi
|
|
|
7
|
Bazı sürekli akışlı mühendislik cihazları, kararsız hal akış işlemlerinin enerji analizi
|
|
|
8
|
Termodinamiğin İkinci Kanunu: ikinci kanuna giriş, ısıl enerji kaynakları, ısı makinaları,
soğutma ve ısı pompaları, devir daim makinaları
|
|
|
9
|
Tersinir ve tersinmez işlemler, Carnot çevrimi, Carnot prensipleri, termodinamik sıcaklık
ölçeği, Carnot ısı makinası, Carnot soğutma ve ısı pompası
|
|
|
10
|
Entropi: Entropi, Entropinin artışı ilkesi, saf maddelerin entropi değişimi, izantropik işlemler,
entropi içeren özelik diyagramları, entropi nedir
|
|
|
11
|
T-ds bağıntıları, sıvı ve katıların entropi değişimi, ideal gazların entropi değişimi, tersinir
sürekli akış işi, kompresör işini minimum yapmak, sürekli akışlı cihazların izantropik verimi,
entropi dengesi
|
|
|
12
|
Gaz Akışkanlı Güç Çevrimleri
|
|
|
13
|
Buharlı ve Birleşik Güç Çevrimleri
|
|
|
14
|
Mühendislikte kimyasal tepkimeleri göstererek örnek çözümleri
|
|
|
Ön Koşul
|
-
|
|
Ders Dili
|
Türkçe
|
|
Dersin Sorumlusu
|
Dr. Öğr. Üyesi Zehra Gülten Yalçın
|
|
Dersi Verenler
|
-
|
|
Ders Yardımcıları
|
Arş. Gör. Mustafa Dağ
|
|
Kaynaklar
|
1. Çengel, Y. A. , Boles, M. A. , (Tercümesi: Pınarbaşı, A. ) Termodinamik: Mühendislik Yaklaşımıyla , 5. baskı, Güven Bilimsel, 2008, 2. Mühendislik Termodinamiği, Hayri Yalçın, Metin Gürü, 2012, 3. Moran, M. J. ve Shapiro, H. N. : Fundamentals of engineering thermodyanamics, John Wiley and Sons, Chichester 1998.
|
|
Yardımcı Kitap
|
1. Termodinamik Çözümlü Sorular, Prof. Dr. Hüsamettin Bulut, 2017
|
|
Dersin Amacı
|
Termodinamik ilkelerin kavratılması, enerji ve denge problemlerine bu ilkelerin
uygulanması, temel termodinamik özellikler arasındaki ilişkileri öğretilmesi,
sistemlerde denge ilişkilerini öğretilmesi, termodinamik tabloları, grafikleri
kullanarak termodinamik problemlerin analizinin ve çözümünün yapılmasının
kavratılması.
|
|
Dersin İçeriği
|
Enerji, Energi tranferi ve genel enerji analizleri, Saf Maddelerin Özellikleri, Termodinamiğin İkinci Kanunu, Tersinir ve tersinmez işlemler, Entropi, Buharlı ve Birleşik Güç Çevrimleri
|
|
Program Yeterlilik Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
|
1
|
Matematik, Fen bilimleri ve Mühendislik alanında edinilen bilgilerin kimya mühendisliği problemlerinin çözümü ve modellenmesine yönelik kullanımı becerisi
|
4
|
|
2
|
Mühendislik problemlerini tanımlama, modelleme ve uygun analiz yöntemlerini seçip uygulayarak çözme becerisi
|
4
|
|
3
|
Mühendislik araştırmaları kapsamında deney tasarlama, uygulama ve elde edilen verileri analiz ederek yorumlayabilme becerisi
|
-
|
|
4
|
Belirli bir amaca yönelik bir sistem, sistem parçası ya da prosesi, mevcut ekonomik ve teknik imkanlar dahilinde tasarlayabilme becerisi
|
4
|
|
5
|
Modern mühendislik tekniklerinden ve bilişim teknolojilerinden etkin şekilde faydalanabilme becerisi
|
-
|
|
6
|
Mesleki ve etik sorumluluk bilinci edinme
|
-
|
|
7
|
Bireysel veya disiplin içi/disiplinler arası takımlarda çalışabilme yeteneği
|
2
|
|
8
|
Etkin sözlü ve yazılı iletişim kurma becerisi
|
-
|
|
9
|
Yaşam boyu öğrenme bilinci edinme ve bu kapsamda bilim ve teknolojideki gelişmeleri takip ederek kendini sürekli yenileme becerisi
|
2
|
|
10
|
İş hayatı, sağlık, güvenlik ve çevre bilinci edinme
|
-
|
|
11
|
Girişimcilik, yenilikçilik ve çağın sorunları hakkında bilgi sahibi olmak
|
2
|