Hafta
|
Konular
|
Ön Hazırlık
|
1
|
Giriş ve Temel Kavramlar: Termodinamik ve enerji, boyutlar ve birimlerin önemi, sistemler ve kontrol hacimleri, bir sistemin özellikleri, yoğunluk, özgül ağırlık, hal ve denge, işlemler ve çevrimler, sıcaklık ve termodinamiğin sıfırıncı yasası
|
K1-Bölüm 1, K2-Bölüm 1, YK1-Bölüm Sayfa 1-10
|
2
|
Enerji, Enerji transferi ve genel enerji analizleri: Enerji şekilleri, ısı ile enerji transferi, iş ile
enerji transferi, işin mekanik formları, termodinamiğin birinci yasası, enerji dönüşüm etkinliği, enerji ve çevre
|
K1-Bölüm 2
|
3
|
Saf Maddelerin Özellikleri: Saf maddeler, bir saf maddenin fazları, saf maddelerin faz değişim
işlemleri, faz değişim işlemleri için özelik diyagramları, özelik tabloları, hal eşitlikleri
|
K1-Bölüm 3, YK-1 Sayfa 11-30
|
4
|
Kapalı Sistemlerin Enerji Analizi: Hareketli sınır işi, kapalı sistemlerin enerji dengeleri
|
K1-Bölüm 4
|
5
|
Özgül ısılar, ideal gazların iç enerji, entalpi ve özgül ısıları, katıların iç enerji, entalpi ve özgül
ısıları
|
K1-Bölüm 3
|
6
|
Kontrol hacimlerinin kütle ve enerji analizleri: kütlenin korunumu, akış işi ve akan bir akışkanın enerjisi, sürekli akışlı açık sistemlerin enerji analizi
|
K1-Bölüm 5
|
7
|
Bazı sürekli akışlı mühendislik cihazları, kararsız hal akış işlemlerinin enerji analizi
|
K1-Bölüm 7
|
8
|
Termodinamiğin İkinci Kanunu: ikinci kanuna giriş, ısıl enerji kaynakları, ısı makinaları,
soğutma ve ısı pompaları, devir daim makinaları
|
K1-Bölüm 6, YK-1 Bölüm 5 Sayfa 74-81, K2-Bölüm 5
|
9
|
Tersinir ve tersinmez işlemler, Carnot çevrimi, Carnot prensipleri, termodinamik sıcaklık
ölçeği, Carnot ısı makinası, Carnot soğutma ve ısı pompası
|
K1-Bölüm 6
|
10
|
Entropi: Entropi, Entropinin artışı ilkesi, saf maddelerin entropi değişimi, izantropik işlemler,
entropi içeren özelik diyagramları, entropi nedir
|
K1-Bölüm 7, YK-1 Bölüm 6 Sayfa 82-99
|
11
|
T-ds bağıntıları, sıvı ve katıların entropi değişimi, ideal gazların entropi değişimi, tersinir
sürekli akış işi, kompresör işini minimum yapmak, sürekli akışlı cihazların izantropik verimi, entropi dengesi
|
K1-Bölüm 7
|
12
|
Gaz Akışkanlı Güç Çevrimleri
|
K1-Bölüm 9, K2-Bölüm 8
|
13
|
Buharlı ve Birleşik Güç Çevrimleri
|
K1-Bölüm 10, K2-Bölüm 9
|
14
|
Soğutma çevrimleri
|
K1-Bölüm 15, K2-Bölüm 10
|
Ön Koşul
|
-
|
Ders Dili
|
Türkçe
|
Dersin Sorumlusu
|
Doç. Dr. Zehra Özbaş
|
Dersi Verenler
|
-
|
Ders Yardımcıları
|
-
|
Kaynaklar
|
K1. Çengel, Y. A. , Boles, M. A. (Tercümesi: Pınarbaşı, A.) (2008). Termodinamik: Mühendislik Yaklaşımıyla, 5. baskı, Güven Bilimsel Yayınları, Ankara.
K2. Potter, M.C., Somerton, C.W. (Tercümesi: Bulut, H.) (2013). Mühendisler İçin Termodinamik, Nobel Akademik Yayıncılık, Ankara.
|
Yardımcı Kitap
|
YK1.Bulut, H. (2015). Termodinamik Çözümlü Sorular, Urfa.
|
Dersin Amacı
|
Termodinamik ilkelerin kavratılması, enerji ve denge problemlerine bu ilkelerin uygulanması, temel termodinamik özellikler arasındaki ilişkileri öğretilmesi, sistemlerde denge ilişkilerini öğretilmesi, termodinamik tabloları, grafikleri kullanarak termodinamik problemlerin analizinin ve çözümünün yapılmasının kavratılması.
|
Dersin İçeriği
|
Enerji, enerji transferi ve analizi, saf maddelerin özellikleri, termodinamiğin ikinci yasası, tersinir ve tersinmez prosesler, entropi, buhar çevrimleri
|
|
Program Yeterlilik Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
1
|
Matematik, Fen bilimleri ve Mühendislik alanında edinilen bilgilerin kimya mühendisliği problemlerini çözme ve modellenmeye yönelik kullanma
|
4
|
2
|
Mühendislik problemlerini tanımlama, modelleme ve uygun analiz yöntemlerini seçip uygulayarak çözme
|
4
|
3
|
Mühendislik araştırmaları kapsamında deney tasarlama, uygulama ve elde edilen verileri analiz ederek yorumlayabilme
|
-
|
4
|
Belirli bir amaca yönelik bir sistem, sistem parçası ya da prosesi, mevcut ekonomik ve teknik imkanlar dahilinde tasarlayabilme
|
4
|
5
|
Modern mühendislik tekniklerinden ve bilişim teknolojilerinden etkin şekilde faydalanabilme
|
-
|
6
|
Mesleki ve etik sorumluluk bilinci edinme
|
-
|
7
|
Bireysel veya disiplin içi/disiplinler arası takımlarda çalışabilme
|
2
|
8
|
Etkin sözlü ve yazılı iletişim kurma
|
-
|
9
|
Yaşam boyu öğrenme bilinci edinme ve bu kapsamda bilim ve teknolojideki gelişmeleri takip ederek kendini sürekli yenileme
|
2
|
10
|
İş hayatı, sağlık, güvenlik ve çevre bilinci edinme
|
-
|
11
|
Girişimcilik, yenilikçilik ve çağın sorunları hakkında bilgi sahibi olma
|
2
|