ÇANKIRI KARATEKİN ÜNİVERSİTESİ - Bologna Bilgi Sistemi


  • Ders Tanımı
  • Ders Adı Kodu Yarıyıl Teori+Uygulama (Saat) Havuz Statü AKTS
    Gıda Kimyası GMÜ301 GÜZ 3+0 Z 5
    Öğrenme Çıktıları
    1-Temel gıda bileşenlerinin kimyası hakkında temel bilgileri, gıdanın fiziksel ve kimyasal özellikleri üzerine etkilerini anlar.
    2-Gıda bileşenlerinin kimyasal özelliklerini bilerek gıda işlemeyi değerlendirir.
    3-Gıda işlemede kimyasal değişiklikleri anlar.
    4- Gıda kimyasıyla ilgili bilimsel literatürleri değerlendirir.
    5-Gıda işleme problemlerini verimli bir şekilde analizler.
  • AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU
  • EtkinlikKatkı Yüzdesi

    (100)

    SayısıSüresi (Saat)Toplam İş Yükü (Saat)
    Ders Süresi (Hafta x Ders Saati)14342
    Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi (Ön çalışma, pekiştirme)14684
    Ödevler0111
    Kısa Süreli Sınavlar (sınav + hazırlık) 0200
    Ara Sınavlar (sınav + hazırlık)40155
    Proje1011010
    Laboratuar 0000
    Yarıyıl Sonu Sınavı (sınav + hazırlık) 50155
    Diğer 0000
    Toplam İş Yükü(Saat)   147
    Toplam İş Yükü(Saat)/ 30 (s)     4,9 ---- (5)
    Dersin AKTS Kredisi   5
  • Ders Akışı
  • Hafta Konular Ön Hazırlık
    1 Giriş: gıda tanımı, gıdanın bileşenleri, gıdaların besin değeri, beslenme, gıda işleme sırasında gıda bileşenindeki değişiklikler, K1, K2, K3 Giriş bölümleri
    2 Su: kimyasal yapısı,fizikokimyasal özellikleri, çözücü özeliği ve iyonlaşması, ozmoz, diffüzyon, yüzey gerilimi, faz diyagramı ve izoterm, su aktivitesi, su aktivitesinin gıda bileşenlerinin reaksiyonlarına etkileri K1, K2, K3 Su bölümleri
    3 Karbonhidratlar: gıdalarda karbonhidratların fonksiyonları, canlılarda karbonhidratların fonksiyonları,, K1, K2, K3 Karbonhidratlar bölümleri
    4 Monosakkaritler, disakkaritler, oligosakkaritler, polisakkaritler, diyet lifler K1, K2, K3 Karbonhidratlar bölümleri
    5 Lipitler: yağ asitleri, gliseritler, fosfolipitler, sfingositler, mumlar, steroller, hidrokarbonlar, lipkromlar, lipovitaminler, oksidasyon, oto- foto- enzimatik termo - oksidasyon, antioksidanlar K1, K2, K3 Lipitler bölümleri
    6 Lipitler: yağ asitleri, gliseritler, fosfolipitler, sfingositler, mumlar, steroller, hidrokarbonlar, lipkromlar, lipovitaminler, oksidasyon, oto- foto- enzimatik termo - oksidasyon, antioksidanlar K1, K2, K3 Lipitler bölümleri
    7 Proteinler; aminoasitlerin sınıflandırılması, adlandırılması ve yapıları, K1, K2, K3 Proteinler bölümleri
    8 Proteinler; proteinlerin sınıflandırılması, proteinlerin başlıca özellikleri; proteinlerin yapısı; proteinlerin fonksiyonel grupları ve bu grupların kimyasal yapıları, hidrofobik özellikleri K1, K2, K3 Proteinler bölümleri
    9 Ders tekrarı K1, K2, K3 Giriş, Su, Karbonhidratlar, Lipitler ve lipitler bölümleri
    10 Vitaminler: yağda çözünen vitaminler, A, D,E, K suda çözünen vitaminler b grubu, vitaminoidler K1, K2, K3 Vitaminler bölümleri
    11 Mineraller: temel mineraller, iz mineraller, eser mineraller, gıdalarda minerallerin kimyasal ve fonksiyonel özellikleri K1, K2, K3 Mineraller bölümleri
    12 Enzimler: adlandırılması, yapıları, etki şekilleri, sınıflandırılması, gıda sanayiinde kullanılan enzimler, gıda işlemede enzimler Enzim kinetiği K1, K2, K3 Enzimler bölümleri
    13 Fenolikler ve Renk maddeleri: fenolik asitler, flavonoidler, gıdalarda renk maddeleri, klorofil, karotenoid, antosiyanid, betalain, hemoglobin K1, K2, K3 Fenolikler ve Renk Maddeleri bölümleri
    14 Ders tekrarı K1, K2, K3 Vitaminler, Mineraller, Enzimler, Fenolikler ve Renk Maddeleri bölümleri
    Ön Koşul -
    Ders Dili Türkçe
    Dersin Sorumlusu Doç.Dr. Hüdayi ERCOŞKUN
    Dersi Verenler -
    Ders Yardımcıları -
    Kaynaklar K 1 Saldamlı,İ. (1998) Gıda Kimyası, Hacettepe Üniversitesi Yayınları K 2.Caner, C. (2019) Gıda Kimyasının Temelleri, Sidas Yayıncılık K 3. Bilişli, A. (2015) Gıda Kimyası, Sidas Yayıncılık
    Yardımcı Kitap -
    Dersin Amacı Gıda maddelerinin hasat edilmesinde tüketicinin ağzına girene kadar uygulanan öğütme, parçalama, soğutma, dondurma, ısıtma, pastörizasyon, sterilizasyon, kurutma, hamur yapma, depolama, ambalajlama, yıkama gibi tüm gıda işlemeleri sürecinde gıdanın bileşenleri olan proteinler, lipitler, karbonhidratlar, vitaminler, mineraller, enzimler gibi gıdanın bileşenlerinde gerçekleşen değişimleri anlamak, bu değişimleri yönetebilecek düzeyde gıda bileşiminin kimyasını öğrenmek, temel gıda kimyası terimlerini bilmek Gıda bileşenlerinden su, karbonhidratlar, proteinler ve lipidler ile ilgili temel bilgileri ve bunların yapıları, gıdaya kattığı özellikleri ve analiz yöntemlerini öğretmektir.
    Dersin İçeriği Gıda bileşenleri olan; su, proteinler, karbonhidratlar, lipitler, vitaminler, mineraller, enzimler ve fenolik maddelerin kimyasal özellikleri, gıda sistemindeki fonksiyonları, reaksiyonları, besin değerleri, birbirleriyle olan etkileşimleri hakkında bilgiler
  • Program Yeterlilik Çıktıları
  • Program Yeterlilik Çıktıları Katkı Düzeyi
    1 Matematik, fen ve mühendislik bilgilerini uygulama becerisine sahip olma 2
    2 Ürün geliştirme çalışmalarını planlama ve uygulama becerisine sahip olma 4
    3 Deney tasarlama, deney yapma, deney sonuçları analiz etme ve yorumlama 2
    4 Alanında; projelendirme, fizibilite, tasarım, kontrol, süreç yenileme, araştırma geliştirme çalışmalarını kurgulama ve yürütme 4
    5 Alanında geliştirilmiş teknolojileri tanıma ve bu teknolojilerin uygulanma sürecinde karşılaşılan sorunları çözme becerisine sahip olma 4
    6 Teknolojik gelişmeleri takip ederek çağın sorunları hakkında bilgi edinme ve yapacağı uygulamalarda uygun araçları seçme ve kullanma 2
    7 Mühendislik problemlerini tanımlama, formüle etme ve çözme becerisine sahip olma 1
    8 Mühendislik çözümlerinin, evrensel ve toplumsal boyutlarda etkilerini anlamak için gerekli genişlikte eğitim alma 2
    9 Alanında gerekli olan bilgiye, veri tabanları ve diğer bilgi kaynaklarını kullanma 4
    10 Alanındaki ulusal ve uluslararası mevzuatı ve diğer düzenlemeleri takip etme 2
    11 Alanındaki uygulamalarda çevre, iş güvenliği ve insan sağlığı ile ilgili konuları bilme ve uygulama 3
    12 Disiplinler arası takımlarda çalışabilme ve etkin iletişim kurma 3
    13 Mesleki ve etik sorumluluk bilinci bilincine sahip olma 4
    14 Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilincine sahip olma 3
    15 Sosyal, kültürel ve toplumsal sorumlulukları kavrama, benimseme ve uygulayabilme becerisine sahip olma 1
    Çankırı Karatekin Üniversitesi  Bilgi İşlem Daire Başkanlığı  @   2017 - Webmaster