Hafta
|
Konular
|
Ön Hazırlık
|
1
|
Gıda kimyası giriş; gıda nedir? Gıdanın başlıca bileşenleri; gıda kimyasının tarihsel gelişimi ve gıda işleme ile kimyasal değişimler arasındaki ilişki
|
|
2
|
Gıda kimyası giriş; gıda nedir? Gıdanın başlıca bileşenleri; gıda kimyasının tarihsel gelişimi ve gıda işleme ile kimyasal değişimler arasındaki ilişki
|
|
3
|
Su; gıdalardaki suyun fonksiyonları; hidrojen bağları, kalıcı dipol momenti, dielektirik sabiti, çözgen etkisi ile ilgili teoriler; su aktivitesi ve gıda stabilitesi; sorpsiyon izoterm eğrisi, gıdalardaki fiziksel ve kimyasal reaksiyonlarda suyun rolü
|
|
4
|
Su; gıdalardaki suyun fonksiyonları; hidrojen bağları, kalıcı dipol momenti, dielektirik sabiti, çözgen etkisi ile ilgili teoriler; su aktivitesi ve gıda stabilitesi; sorpsiyon izoterm eğrisi, gıdalardaki fiziksel ve kimyasal reaksiyonlarda suyun rolü
|
|
5
|
Karbonhidratlar; karbonhidratların sınıflandırılması, adlandırılması ve yapıları; karbonhidratların izomerleri ve mutlak konfigürasyonları, karbonhidratların fiziksel-kimyasal özellikleri; karbonhidratların tatlılık dereceleri
|
|
6
|
Karbonhidratlar; karbonhidratların sınıflandırılması, adlandırılması ve yapıları; karbonhidratların izomerleri ve mutlak konfigürasyonları, karbonhidratların fiziksel-kimyasal özellikleri; karbonhidratların tatlılık dereceleri
|
|
7
|
Karbonhidratlar; gıdalarda karbonhidratların fonksiyonları, karbonhidratların kimyasal reaksiyonları; karbonhidratların analizinde kullanılan analitik yöntemler
|
|
8
|
Karbonhidratlar; gıdalarda karbonhidratların fonksiyonları, karbonhidratların kimyasal reaksiyonları; karbonhidratların analizinde kullanılan analitik yöntemler
|
|
9
|
Karbonhidratlar; polisakkaritler ve diyet lifler
|
|
10
|
Karbonhidratlar; polisakkaritler ve besinsel lifler
|
|
11
|
Proteinler; aminoasitlerin sınıflandırılması, adlandırılması ve yapıları
|
|
12
|
Proteinler; aminoasitlerin sınıflandırılması, adlandırılması ve yapıları
|
|
13
|
Proteinler; proteinlerin sınıflandırılması, proteinlerin başlıca özellikleri; proteinlerin yapısı;
|
|
14
|
Proteinler; proteinlerin sınıflandırılması, proteinlerin başlıca özellikleri; proteinlerin yapısı; proteinlerin fonksiyonel grupları ve bu grupların kimyasal yapıları, hidrofobik özellikleri
|
|
15
|
Proteinler; izoelektrik nokta ve çözünürlükleri, gıda sistemlerinde protein denatürasyonu ve etkileri
|
|
16
|
proteinlerin fonksiyonel grupları ve bu grupların kimyasal yapıları, hidrofobik özellikleri
|
|
17
|
Proteinler;proteinlerin besinsel kalitesi; protein ve aminoasit analizinde kullanılan analitik yöntemlerin ilkeleri ve uygulamaları ile proteinlerin işlevsel özellikleri
|
|
18
|
Proteinler; izoelektrik nokta ve çözünürlükleri, gıda sistemlerinde protein denatürasyonu ve etkileri
|
|
19
|
Proteinler;proteinlerin besinsel kalitesi; protein ve aminoasit analizinde kullanılan analitik yöntemlerin ilkeleri ve uygulamaları ile proteinlerin işlevsel özellikleri
|
|
20
|
Yağların yapıtaşları ve sınıflandırılması: yağ asitleri
|
|
21
|
Yağların yapıtaşları ve sınıflandırılması: yağ asitleri (devam)
|
|
22
|
Yağların yapıtaşları ve sınıflandırılması: yağ asitleri
|
|
23
|
Yağların yapıtaşları ve sınıflandırılması: yağ asitleri (devam)
|
|
24
|
Yağların yağ asitleri dışındaki diğer yapıtaşları ile lipidlerde oluşan bozulma tepkimeleri ve diğer başlıca tepkimeler
|
|
25
|
Enzim yapısı ve özellikleri ile enzim kinetiği
|
|
26
|
Yağların yağ asitleri dışındaki diğer yapıtaşları ile lipidlerde oluşan bozulma tepkimeleri ve diğer başlıca tepkimeler
|
|
27
|
Enzim yapısı ve özellikleri ile enzim kinetiği
|
|
28
|
Gıdalarda bulunan ve gıda üretiminde kullanılan enzimler
|
|
Ön Koşul
|
-
|
Ders Dili
|
Türkçe
|
Dersin Sorumlusu
|
Doç.Dr. Hüdayi ERCOŞKUN
|
Dersi Verenler
|
-
|
Ders Yardımcıları
|
-
|
Kaynaklar
|
Saldamlı,İ (editör), Gıda Kimyası, Hacettepe Üniversitesi Yayınları, 1998. 2. Fennema, O. R. (editor), Food Chemistry, , Marcel Dekker Inc., New York, 3rd edition 1996. 3. Rahman, M. S. (editor), Handbook of food preservation, Marcel Dekker Inc., New York, 1999.
|
Yardımcı Kitap
|
-
|
Dersin Amacı
|
Gıda bileşenlerinden su, karbonhidratlar, proteinler ve lipidler ile ilgili temel bilgileri ve bunların yapıları, gıdaya kattığı özellikleri ve analiz yöntemlerini öğretmektir.
|
Dersin İçeriği
|
Gıda kimyası giriş; gıda nedir? Gıdanın başlıca bileşenleri; gıda kimyasının tarihsel gelişimi ve gıda işleme ile kimyasal değişimler arasındaki ilişki Su; gıdalardaki suyun fonksiyonları; hidrojen bağları, kalıcı dipol momenti, dielektirik sabiti, çözgen etkisi ile ilgili teoriler; su aktivitesi ve gıda stabilitesi; sorpsiyon izoterm eğrisi, gıdalardaki fiziksel ve kimyasal reaksiyonlarda suyun rolü Karbonhidratlar; karbonhidratların sınıflandırılması, adlandırılması ve yapıları; karbonhidratların izomerleri ve mutlak konfigürasyonları, karbonhidratların fiziksel-kimyasal özellikleri; karbonhidratların tatlılık dereceleri Karbonhidratlar; gıdalarda karbonhidratların fonksiyonları, karbonhidratların kimyasal reaksiyonları; karbonhidratların analizinde kullanılan analitik yöntemler Karbonhidratlar; polisakkaritler ve besinsel lifler Proteinler; aminoasitlerin sınıflandırılması, adlandırılması ve yapıları Proteinler; proteinlerin sınıflandırılması, proteinlerin başlıca özellikleri; proteinlerin yapısı; proteinlerin fonksiyonel grupları ve bu grupların kimyasal yapıları, hidrofobik özellikleri Proteinler; izoelektrik nokta ve çözünürlükleri, gıda sistemlerinde protein denatürasyonu ve etkileri Proteinler;proteinlerin besinsel kalitesi; protein ve aminoasit analizinde kullanılan analitik yöntemlerin ilkeleri ve uygulamaları ile proteinlerin işlevsel özellikleri Yağların yapıtaşları ve sınıflandırılması: yağ asitleri Yağların yapıtaşları ve sınıflandırılması: yağ asitleri (devam) Yağların yağ asitleri dışındaki diğer yapıtaşları ile lipidlerde oluşan bozulma tepkimeleri ve diğer başlıca tepkimeler Enzim yapısı ve özellikleri ile enzim kinetiği Gıdalarda bulunan ve gıda üretiminde kullanılan enzimler
|
|
Program Yeterlilik Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
1
|
Matematik, fen ve mühendislik bilgilerini uygulama becerisi
|
4
|
2
|
Ürün geliştirme çalışmalarını planlama ve uygulama becerisi
|
4
|
3
|
Deney tasarlama, deney yapma, deney sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi
|
4
|
4
|
Alanında; projelendirme, fizibilite, tasarım, kontrol, süreç yenileme, araştırma geliştirme çalışmalarını kurgulama ve yürütme becerisi
|
3
|
5
|
Alanında geliştirilmiş teknolojileri tanıma ve bu teknolojilerin uygulanma sürecinde karşılaşılan sorunları çözme becerisi.
|
4
|
6
|
Teknolojik gelişmeleri takip ederek çağın sorunları hakkında bilgi edinme ve yapacağı uygulamalarda uygun araçları seçme ve kullanma becerisi
|
3
|
7
|
Mühendislik problemlerini tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi
|
4
|
8
|
Mühendislik çözümlerinin, evrensel ve toplumsal boyutlarda etkilerini anlamak için gerekli genişlikte eğitim
|
2
|
9
|
Alanında gerekli olan bilgiye, veri tabanları ve diğer bilgi kaynaklarını kullanarak ulaşabilme becerisi
|
3
|
10
|
Alanındaki ulusal ve uluslararası mevzuatı ve diğer düzenlemeleri takip edebilme
|
4
|
11
|
Alanındaki uygulamalarda çevre, iş güvenliği ve insan sağlığı ile ilgili konuları bilme ve uygulama becerisi
|
4
|
12
|
Disiplinler arası takımlarda çalışabilme ve etkin iletişim kurma becerisi
|
4
|
13
|
Mesleki ve etik sorumluluk bilinci
|
5
|
14
|
Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci
|
5
|
15
|
Sosyal, kültürel ve toplumsal sorumlulukları kavrama, benimseme ve uygulayabilme becerisi
|
5
|