Hafta
|
Konular
|
Ön Hazırlık
|
1
|
Giriş: gıda tanımı, gıdanın bileşenleri, gıdaların besin değeri, beslenme, gıda işleme sırasında gıda bileşenindeki değişiklikler,
|
K1, K2, K3 Giriş bölümleri
|
2
|
Su: kimyasal yapısı,fizikokimyasal özellikleri, çözücü özeliği ve iyonlaşması, ozmoz, diffüzyon, yüzey gerilimi, faz diyagramı ve izoterm, su aktivitesi, su aktivitesinin gıda bileşenlerinin reaksiyonlarına etkileri
|
K1, K2, K3 Su bölümleri
|
3
|
Karbonhidratlar: gıdalarda karbonhidratların fonksiyonları, canlılarda karbonhidratların fonksiyonları,,
|
K1, K2, K3 Karbonhidratlar bölümleri
|
4
|
Monosakkaritler, disakkaritler, oligosakkaritler, polisakkaritler, diyet lifler
|
K1, K2, K3 Karbonhidratlar bölümleri
|
5
|
Lipitler: yağ asitleri, gliseritler, fosfolipitler, sfingositler, mumlar, steroller, hidrokarbonlar, lipkromlar, lipovitaminler, oksidasyon, oto- foto- enzimatik termo - oksidasyon, antioksidanlar
|
K1, K2, K3 Lipitler bölümleri
|
6
|
Lipitler: yağ asitleri, gliseritler, fosfolipitler, sfingositler, mumlar, steroller, hidrokarbonlar, lipkromlar, lipovitaminler, oksidasyon, oto- foto- enzimatik termo - oksidasyon, antioksidanlar
|
K1, K2, K3 Lipitler bölümleri
|
7
|
Proteinler; aminoasitlerin sınıflandırılması, adlandırılması ve yapıları,
|
K1, K2, K3 Proteinler bölümleri
|
8
|
Proteinler; proteinlerin sınıflandırılması, proteinlerin başlıca özellikleri; proteinlerin yapısı; proteinlerin fonksiyonel grupları ve bu grupların kimyasal yapıları, hidrofobik özellikleri
|
K1, K2, K3 Proteinler bölümleri
|
9
|
Ders tekrarı
|
K1, K2, K3 Giriş, Su, Karbonhidratlar, Lipitler ve lipitler bölümleri
|
10
|
Vitaminler: yağda çözünen vitaminler, A, D,E, K suda çözünen vitaminler b grubu, vitaminoidler
|
K1, K2, K3 Vitaminler bölümleri
|
11
|
Mineraller: temel mineraller, iz mineraller, eser mineraller, gıdalarda minerallerin kimyasal ve fonksiyonel özellikleri
|
K1, K2, K3 Mineraller bölümleri
|
12
|
Enzimler: adlandırılması, yapıları, etki şekilleri, sınıflandırılması, gıda sanayiinde kullanılan enzimler, gıda işlemede enzimler Enzim kinetiği
|
K1, K2, K3 Enzimler bölümleri
|
13
|
Fenolikler ve Renk maddeleri: fenolik asitler, flavonoidler, gıdalarda renk maddeleri, klorofil, karotenoid, antosiyanid, betalain, hemoglobin
|
K1, K2, K3 Fenolikler ve Renk Maddeleri bölümleri
|
14
|
Ders tekrarı
|
K1, K2, K3 Vitaminler, Mineraller, Enzimler, Fenolikler ve Renk Maddeleri bölümleri
|
Ön Koşul
|
-
|
Ders Dili
|
Türkçe
|
Dersin Sorumlusu
|
Doç.Dr. Hüdayi ERCOŞKUN
|
Dersi Verenler
|
-
|
Ders Yardımcıları
|
-
|
Kaynaklar
|
K 1 Saldamlı,İ. (1998) Gıda Kimyası, Hacettepe Üniversitesi Yayınları
K 2.Caner, C. (2019) Gıda Kimyasının Temelleri, Sidas Yayıncılık
K 3. Bilişli, A. (2015) Gıda Kimyası, Sidas Yayıncılık
|
Yardımcı Kitap
|
-
|
Dersin Amacı
|
Gıda maddelerinin hasat edilmesinde tüketicinin ağzına girene kadar uygulanan öğütme, parçalama, soğutma, dondurma, ısıtma, pastörizasyon, sterilizasyon, kurutma, hamur yapma, depolama, ambalajlama, yıkama gibi tüm gıda işlemeleri sürecinde gıdanın bileşenleri olan proteinler, lipitler, karbonhidratlar, vitaminler, mineraller, enzimler gibi gıdanın bileşenlerinde gerçekleşen değişimleri anlamak, bu değişimleri yönetebilecek düzeyde gıda bileşiminin kimyasını öğrenmek, temel gıda kimyası terimlerini bilmek
Gıda bileşenlerinden su, karbonhidratlar, proteinler ve lipidler ile ilgili temel bilgileri ve bunların yapıları, gıdaya kattığı özellikleri ve analiz yöntemlerini öğretmektir.
|
Dersin İçeriği
|
Gıda bileşenleri olan; su, proteinler, karbonhidratlar, lipitler, vitaminler, mineraller, enzimler ve fenolik maddelerin kimyasal özellikleri, gıda sistemindeki fonksiyonları, reaksiyonları, besin değerleri, birbirleriyle olan etkileşimleri hakkında bilgiler
|
|
Program Yeterlilik Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
1
|
Matematik, fen ve mühendislik bilgilerini uygulama becerisi
|
-
|
2
|
Ürün geliştirme çalışmalarını planlama ve uygulama becerisi
|
-
|
3
|
Deney tasarlama, deney yapma, deney sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi
|
-
|
4
|
Alanında; projelendirme, fizibilite, tasarım, kontrol, süreç yenileme, araştırma geliştirme çalışmalarını kurgulama ve yürütme becerisi
|
3
|
5
|
Alanında geliştirilmiş teknolojileri tanıma ve bu teknolojilerin uygulanma sürecinde karşılaşılan sorunları çözme becerisi.
|
4
|
6
|
Teknolojik gelişmeleri takip ederek çağın sorunları hakkında bilgi edinme ve yapacağı uygulamalarda uygun araçları seçme ve kullanma becerisi
|
3
|
7
|
Mühendislik problemlerini tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi
|
-
|
8
|
Mühendislik çözümlerinin, evrensel ve toplumsal boyutlarda etkilerini anlamak için gerekli genişlikte eğitim
|
-
|
9
|
Alanında gerekli olan bilgiye, veri tabanları ve diğer bilgi kaynaklarını kullanarak ulaşabilme becerisi
|
3
|
10
|
Alanındaki ulusal ve uluslararası mevzuatı ve diğer düzenlemeleri takip edebilme
|
4
|
11
|
Alanındaki uygulamalarda çevre, iş güvenliği ve insan sağlığı ile ilgili konuları bilme ve uygulama becerisi
|
-
|
12
|
Disiplinler arası takımlarda çalışabilme ve etkin iletişim kurma becerisi
|
-
|
13
|
Mesleki ve etik sorumluluk bilinci
|
4
|
14
|
Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci
|
-
|
15
|
Sosyal, kültürel ve toplumsal sorumlulukları kavrama, benimseme ve uygulayabilme becerisi
|
1
|