Hafta
|
Konular
|
Ön Hazırlık
|
1
|
Laboratuvar tanımı, laboratuvar tipleri, laboratuvarların taşıması gereken nitelikler ve güvenlik işaretleri
|
K1, Bölüm:1 , Sayfa:2-6
YK1, Bölüm:1 , Sayfa:1-15
|
2
|
Genel güvenlik kuralları ve iyi laboratuvar uygulamaları giriş
|
K1, Bölüm:1 , Sayfa:2-6
YK1, Bölüm:1 , Sayfa:1-15
|
3
|
Temel laboratuvar ekipmanları ve kullanım alanları; Temel laboratuvar sarfları (kimyasallar, cam, plastik, metal, ahşap ve tekstil malzemeler)
|
K1, Bölüm:2 , Sayfa:11-18
YK1, Bölüm:1 , Sayfa:1-15
|
4
|
Kantitatif analizlerde hata kaynakları ve hata giderme
|
K2, Bölüm: 7 , Sayfa:93-98
YK1, Bölüm:1 , Sayfa:1-15
YK2, Bölüm:8, Sayfa:119-128
|
5
|
Numune hazırlama teknikleri; laboratuvarda kullanılan teraziler ve tartım işlemleri
|
K1, Bölüm:3, 5 , Sayfa:27-28, 37-38
YK1, Bölüm:1 , Sayfa:1-15
|
6
|
Çözeltilerde konsantrasyon birimleri
|
K1, Bölüm:8 , Sayfa:65-113
YK1, Bölüm:1 , Sayfa:1-15
YK3, Bölüm:5, Sayfa:65-73
|
7
|
Çözelti hazırlama (asit; baz)
|
K1, Bölüm:8 , Sayfa:65-113
K3, Bölüm:12 , Sayfa:287-328
YK1, Bölüm:1 , Sayfa:1-15
|
8
|
Çözelti ayarlama; indikatör çözeltisi hazırlama
|
K1, Bölüm:8 , Sayfa:65-113
K2, Bölüm:6 , Sayfa:89-92
YK1, Bölüm:1 , Sayfa:1-15
|
9
|
Dansimetreler, aerometreler, bomeler
|
K1, Bölüm:7 , Sayfa:53-63
K2, Bölüm:4 , Sayfa:44
YK2, Bölüm:4, Sayfa:23-58
|
10
|
Özgül ağırlık ve yoğunluk analizleri
|
K1, Bölüm:7 , Sayfa:53-63
YK2, Bölüm:4, Sayfa:23-58
|
11
|
Polarimetri ve Refraktometri
|
K1, Bölüm:7 , Sayfa:53-63
K2, Bölüm:4 , Sayfa:48
YK2, Bölüm:4, Sayfa:23-58
|
12
|
Laboratuvar analitik yöntemleri (fiziksel analiz yöntemleri)
|
K1, Bölüm:6 , Sayfa:39-49
K2, Bölüm:4 , Sayfa:28-42
YK2, Bölüm:4, Sayfa:23-58
|
13
|
Laboratuvar analitik yöntemleri (kimyasal analiz yöntemleri)
|
K1, Bölüm:11 , Sayfa:115-139
YK2, Bölüm:4, Sayfa:23-58
|
14
|
Laboratuvar analitik yöntemleri (enstrümental analiz yöntemleri)
|
K2, Bölüm:4 , Sayfa: 51-63
YK2, Bölüm:7, Sayfa:83-114
|
Ön Koşul
|
-
|
Ders Dili
|
Türkçe
|
Dersin Sorumlusu
|
Prof. Dr. Baran ÖNAL ULUSOY
|
Dersi Verenler
|
-
|
Ders Yardımcıları
|
-
|
Kaynaklar
|
K1. Saltan-Evrensel, S., (2015) Laboratuvar Teknikleri, Dora Yayıncılık, Bursa
K2. Gamlı, Ö.F., (2013). Laboratuvar Teknikleri ve Temel Gıda Analizleri, Dora Yayıncılık, Bursa
K3. Alpaydın, S., Şimşek A, (2008). Genel Kimya. Nobel Yayıncılık, Ankara
|
Yardımcı Kitap
|
YK1. Merck,(2019). Laboratuvar El Kitabı, Ankara
YK2. Karagözlü, C., Akbulut, N. (2012). Laboratuvar Teknikleri, Ege Üniversitesi Yayınları, İzmir
YK3. Şanlı, M. (2000). Genel Kimya, Ekin Kitapevi, Bursa
|
Dersin Amacı
|
Öğrencilerin, laboratuvarlarda güvenlik esaslarını öğrenmeleri; laboratuvarlarda kullanılan temel alet ekipman ve sarf malzemeler ile kullanım alanlarını öğrenmeleri; laboratuvar uygulamalarında kullanılan çözeltiler, tipleri ve derişimleri ile kalite kontrol amacıyla yapılan analizlerde kullanılan temel çözelti ve indikatörleri hazırlayabilmeleri; temel gıda analizlerini uygulayabilmeleri, iyi/güvenli laboratuvar uygulamaları ve gerekli standartları öğrenmeleri amaçlanmıştır.
|
Dersin İçeriği
|
Laboratuvar tanımı, laboratuvar tipleri, laboratuvarların taşıması gereken nitelikler ve güvenlik işaretleri, Genel güvenlik kuralları ve iyi laboratuvar uygulamaları giriş, Temel laboratuvar ekipmanları ve kullanım alanları; Temel laboratuvar sarfları (kimyasallar, cam, plastik, metal, ahşap ve tekstil malzemeler), Kantitatif analizlerde hata kaynakları ve hata giderme, Numune hazırlama teknikleri; laboratuvarda kullanılan teraziler ve tartım işlemleri, Çözeltilerde konsantrasyon birimleri, Çözelti hazırlama (asit; baz), Çözelti ayarlama; indikatör çözeltisi hazırlama, Dansimetreler, aerometreler, bomeler, Özgül ağırlık ve yoğunluk analizleri, Polarimetri ve Refraktometri, Laboratuvar analitik yöntemleri (fiziksel analiz yöntemleri), Laboratuvar analitik yöntemleri (kimyasal analiz yöntemleri), Laboratuvar analitik yöntemleri (enstrümental analiz yöntemleri)
|
|
Program Yeterlilik Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
1
|
Matematik, fen ve mühendislik bilgilerini uygulama becerisine sahip olma
|
5
|
2
|
Ürün geliştirme çalışmalarını planlama ve uygulama becerisine sahip olma
|
-
|
3
|
Deney tasarlama, deney yapma, deney sonuçları analiz etme ve yorumlama
|
5
|
4
|
Alanında; projelendirme, fizibilite, tasarım, kontrol, süreç yenileme, araştırma geliştirme çalışmalarını kurgulama ve yürütme
|
-
|
5
|
Alanında geliştirilmiş teknolojileri tanıma ve bu teknolojilerin uygulanma sürecinde karşılaşılan sorunları çözme becerisine sahip olma
|
-
|
6
|
Teknolojik gelişmeleri takip ederek çağın sorunları hakkında bilgi edinme ve yapacağı uygulamalarda uygun araçları seçme ve kullanma
|
-
|
7
|
Mühendislik problemlerini tanımlama, formüle etme ve çözme becerisine sahip olma
|
-
|
8
|
Mühendislik çözümlerinin, evrensel ve toplumsal boyutlarda etkilerini anlamak için gerekli genişlikte eğitim alma
|
-
|
9
|
Alanında gerekli olan bilgiye, veri tabanları ve diğer bilgi kaynaklarını kullanma
|
-
|
10
|
Alanındaki ulusal ve uluslararası mevzuatı ve diğer düzenlemeleri takip etme
|
3
|
11
|
Alanındaki uygulamalarda çevre, iş güvenliği ve insan sağlığı ile ilgili konuları bilme ve uygulama
|
-
|
12
|
Disiplinler arası takımlarda çalışabilme ve etkin iletişim kurma
|
-
|
13
|
Mesleki ve etik sorumluluk bilinci bilincine sahip olma
|
-
|
14
|
Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilincine sahip olma
|
-
|
15
|
Sosyal, kültürel ve toplumsal sorumlulukları kavrama, benimseme ve uygulayabilme becerisine sahip olma
|
-
|