Hafta
|
Konular
|
Ön Hazırlık
|
1
|
Sediment (katı madde) kavramı hakkında genel bilgiler.
|
K1 - Bölüm 1
|
2
|
Sedimentlerin temel özellikleri
|
K1 - Bölüm 2
|
3
|
Sediment kaynak alanlar ve havzalar
|
K1 - Bölüm 3
|
4
|
Sediment kaynak alanlarının jeolojisi
|
K1 - Bölüm 3
|
5
|
Havzadaki akarsuların dağılımı ve özellikleri
|
K4 - Bölüm 5
|
6
|
Alüvyon malzemeleri
|
K1 -Bölüm 6
|
7
|
Sediment taşınımında doğal etkenler: Sel-su taşkınları
|
K4 - Bölüm 5
|
8
|
Sediment taşınımında doğal etkenler: Heyelanlar
|
K4 - Bölüm 6
|
9
|
Sediment taşınımında yapay etkenler
|
K2 - Bölüm 13
|
10
|
Akarsu düzenlemeleri (Barajlar)
|
K2 - Bölüm 13
|
11
|
Barajların kumlanması
|
K2 - Bölüm 13
|
12
|
Sediment ölçmeleri
|
K3 - Bölüm 7
|
13
|
Baraj kumlanmasını önleme uyulamaları
|
K2 - Bölüm 13
|
14
|
Barajlarda sediment birikiminde Türkiye`den örnekler
|
YK1 - Bölüm 8
|
Ön Koşul
|
-
|
Ders Dili
|
Türkçe
|
Dersin Sorumlusu
|
Prof. Dr. Ender SARIFAKIOĞLU
|
Dersi Verenler
|
-
|
Ders Yardımcıları
|
-
|
Kaynaklar
|
K1. Kerey, E. İ. ve Teyfik, E. (2014). Sedimantoloji. Jeoloji Mühendisliği Odası Yayınları, Ankara.
K2. Ulugür, M. E. (1972). Su Mühendisliği. Çağlayan Kitabevi. Beyoğlu-İstanbul. (ISBN 3990000011249).
K3. Özbek, T. ve Özcan, Ç. (2001). Akarsularda Katı Madde. İnşaat Mühendisliği Odası Yayınları, Ankara.
K4. Özmen, M. T. (2015). Sel-Taşkın, Türkiye ve Antalya. İnşaat Mühendisliği Odası Yayınları, Antalya. (ISBN 978-605-9156-33-2).
|
Yardımcı Kitap
|
YK1. Odabaşı, B. (2011). Rezervuarlarda Sediment Birikiminin Önlenmesi ve Rezervuar Ekonomik Ömrünün Uzatılması. İTÜ Yüksek Lisans Tezi, İTÜ, İstanbul.
|
Dersin Amacı
|
Sedimanter havzalarda sediment oluşumunu anlamak, sediment oluşumu ile havzanın jeoloji arasındaki ilişkiyi anlamak, sedimentlerin (katı madde) taşınımını etkileyen doğal ve yapay etkenleri tanımak, baraj gölünün akarsularla getirilen sedimentler tarafından doldurulmasını sorgulamak, sediment dolma hızını azaltmak için uygulanan tedbirleri değerlendirmek.
|
Dersin İçeriği
|
Sediment oluşumu. Sedimentlerin temel özellikleri (sedimentin granülometrisi, tane biçimi, yoğunluğu ve porozitesi). Sediment kaynak alanları (havzalar) ve jeolojisi. Heyelan, su taşkınları ve sellerin sediment oluşumu ve/veya taşınımına etkisi. Akarsular tarafından taşınan sedimentler tarafından baraj gölünün kumlanarak dolması. Türkiye`den örnekler.
|
|
Program Yeterlilik Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
1
|
Matematik, fen bilimleri ve kendi dalları ile ilgili mühendislik konularında yeterli altyapıya sahiptir; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri İnşaat Mühendisliği çözümleri için beraber kullanır.
|
4
|
2
|
İnşaat Mühendisliği problemlerini saptar, tanımlar, formüle eder ve çözer; bu amaçla uygun analitik yöntemler ile modelleme tekniklerini seçer ve uygular,
|
-
|
3
|
Bir sistemi, sistem bileşenini ya da süreci analiz eder ve istenen gereksinimleri karşılamak üzere gerçekçi kısıtlar altında tasarlar; bu doğrultuda modern tasarım yöntemlerini uygular,
|
-
|
4
|
Deney tasarlar, deney yapar, veri toplar, sonuçları analiz eder ve yorumlar,
|
3
|
5
|
Mühendislik uygulamaları için gerekli olan modern teknik ve araçları seçer ve kullanır; bilişim teknolojilerini ve en az bir bilgisayar yazılımını (Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzeyinde) etkin biçimde kullanır,
|
-
|
6
|
Bilgiye erişir ve bu amaçla kaynak araştırması yapar, veri tabanları ve diğer bilgi kaynaklarını kullanır,
|
3
|
7
|
Bireysel olarak ve çok disiplinli takımlarda etkin çalışır, sorumluluk alır,
|
-
|
8
|
Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilincindedir; bilim ve teknolojideki gelişmeleri izler ve kendini sürekli yeniler,
|
-
|
9
|
Proje yönetir, iş yeri uygulamaları, çalışanların sağlığı, çevre ve iş güvenliği konularında bilinç sahibidir; mühendislik uygulamalarının hukuksal sonuçlarının farkındadır,
|
-
|
10
|
Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurar; Avrupa Dil Portföyü B1 genel düzeyinde en az bir yabancı dil bilgisine sahiptir,
|
-
|
11
|
Mühendislik çözümlerinin ve uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlardaki etkilerinin bilincindedir; girişimcilik ve yenilikçilik konularının farkındadır ve çağın sorunları hakkında bilgi sahibidir,
|
-
|
12
|
Mesleki ve etik sorumluluk bilincine sahiptir
|
3
|