Hafta
|
Konular
|
Ön Hazırlık
|
1
|
Dersin tanıtımı; giriş, amaç ve öğrenim hedefleri
|
K1
|
2
|
Geriatri ve gerontoloji tanımlamaları, Yaşlılığın tanımı ve yaşlılık biliminin tarihçesi
|
K1: Bölüm 1
|
3
|
Yaşlanma teorileri
|
K1: Bölüm 4
|
4
|
Yaşlı bireylerde fizyolojik ve psiko-sosyal değişiklikler
|
K1: Bölüm 2
|
5
|
Türkiye`de ve Dünya`da yaşlılığın demografik durumu ve epidemiyolojisi
|
K1: Bölüm 3
|
6
|
Türk kültüründe yaşlılık ve yaşlıların durumu
|
K1: Bölüm 9
|
7
|
Yaşlılıkta sık görülen sağlık sorunları
|
K1: Bölüm 6
K2- Bölüm 2
|
8
|
Yaşlılıkta sık görülen sağlık sorunları
|
K1: Bölüm 6
K2- Bölüm 2
|
9
|
Ulusal ve Uluslararası yaşlılık politikaları
|
K1: Bölüm 10
|
10
|
Türkiye`de yaşlılara verilen sağlık hizmetleri
|
K1: Bölüm 8
|
11
|
Türkiye`de yaşlılara verilen sosyal hizmetler
|
K1: Bölüm 8
|
12
|
Yaşlı ayrımcılığı
|
K1: Bölüm 11
YK1
|
13
|
Yaşlı istismarı ve ihmali
|
K1: Bölüm 11
|
14
|
Yaşlılarla ilgili dernek, kurum, kuruluşlar ve faaliyetleri
|
K1: Bölüm 7
|
Ön Koşul
|
-
|
Ders Dili
|
Türkçe
|
Dersin Sorumlusu
|
Öğr.Gör. Nedret TEKİN KAYA
|
Dersi Verenler
|
-
|
Ders Yardımcıları
|
-
|
Kaynaklar
|
K 1- Bilgili N, Kitiş Y. (2017). Yaşlılık ve Yaşlı Sağlığı, Vize Yayıncılık, Ankara.
K 2- Kutsal YG. (Edt). (2007). Temel Geriatri, Günes Tıp Kitabevleri, Ankara,
|
Yardımcı Kitap
|
YK1-Tekin Kaya, N., & Örsal, Ö. (2018). Sosyal bir sorun: yaşlı ayrımcılığı. Social Sciences Studies Journal, 4(16), 1350-1355.
|
Dersin Amacı
|
Öğrencilere, yaşlılığın ne olduğunu, kompleks yaşlanma süreci mekanizmalarını, yaşlının biyolojisini, psikolojisini,sosyal durumunu, davranışlarını, yaşadığı çevre ve bu çevrenin özelliklerini, Yaşlanmayı yavaşlatan etmenleri ve yaşlılara verilen sağlık ve sosyal hizmetlerin neler olduğunu öğretmek amaçlanmaktadır.
|
Dersin İçeriği
|
Geriatri ve Gerontoloji tanımlamaları, Yaşlılığın tanımı ve yaşlılık biliminin tarihçesi. Yaşlanma Teorileri Yaşlı bireylerde fizyolojik ve psiko-sosyal değişiklikler Türkiye`de ve Dünyada yaşlılığın demografik durumu ve epidemiyolojisi Türk kültüründe yaşlılık ve yaşlıların durumu. Ulusal Ve Uluslar Arası Yaşlılık Politikaları.
|
|
Program Yeterlilik Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
1
|
İnsan vücudunun yapısal ve fonksiyonel özelliklerini kavrar.
|
4
|
2
|
Sağlığı korur ve güvenlik önlemlerini uygular.
|
3
|
3
|
Hasta/yaralıyı değerlendirerek sorunu saptar.
|
2
|
4
|
Tanımlanan soruna özgü acil bakım verir.
|
2
|
5
|
Ambulans içerisinde bulunan tüm malzeme ve ekipmanları tanıyarak, uygun şekilde kullanabilir ve bakımını yapar.
|
-
|
6
|
Hasta/yaralıyı uygun şekilde, gerekirse yardım alarak, ambulansa taşıyıp, acil bakımını ambulansta sürdürür ve bir sağlık kuruluşunda sağlık personeline teslim eder.
|
-
|
7
|
Hastane öncesindeki süreçte hasta/yaralıya uygulanacak acil bakım hizmetleriyle ilgili bilimsel ve teknolojik gelişmeleri sürekli takip ederek kendini sürekli geliştirir.
|
2
|
8
|
Alanında edindiği tüm bilgileri kullanarak hasta/yaralıya bilimsel değerlendirme yapar ve tedavi uygular.
|
2
|
9
|
Olay yeri, araç ve sürüş güvenliği konusunda gerekli tedbirleri alır ve uygular.
|
-
|
10
|
Kişiler ve kurumlar arasında doğru iletişim kurar.
|
-
|
11
|
Diğer birimlerle iş birliği yaparak ekip çalışması içinde görev alır.
|
-
|
12
|
Mesleğiyle ilgili uygulamaları yapabilmek için bir yabancı dilde temel düzeyde iletişim kurar.
|
-
|
13
|
Alanıyla ilgili temel mesleki yasal mevzuatı anlar, hastanın ve kendisinin hak ve sorumluluklarına uygun hareket eder ve mesleki etik değerlere uyar.
|
-
|
14
|
Öz bakım, tutum ve davranışlarıyla topluma örnek olur.
|
-
|
15
|
Dilini doğru kullanır.
|
-
|