Hafta
|
Konular
|
Ön Hazırlık
|
1
|
Dersin tanıtımı: giriş, amaç ve öğrenim hedeflerİ
|
|
2
|
Akılcı ilaç kullanımı ve ilaç uygulama ilkeleri
|
K1 Bölüm1
|
3
|
Türkiye`de ve Dünya`da akılcı ilaç kullanımı
|
K1 Bölüm1
|
4
|
Akılcı ilaç kullanımında taraflar
|
K1 Bölüm2
|
5
|
Hastaların, hasta yakınlarının ve toplumun akılcı ilaç kullanımındaki rolleri
|
K2 Bölüm2
|
6
|
İlaç güvenliği I
|
K2 Bölüm2
|
7
|
İlaç güvenliği II
|
K1 Bölüm4
|
8
|
Akılcı olmayan ilaç kullanımı
|
K2 Bölüm3
|
9
|
Polifarmasi
|
K2 Bölüm4
|
10
|
Özel gruplarda akılcı ilaç kullanımı I
|
K1 Bölüm3
|
11
|
Özel gruplarda akılcı ilaç kullanımı II
|
K1 Bölüm4
|
12
|
Akılcı antibiyotik kullanım I
|
K1 K2
|
13
|
Akılcı antibiyotik kullanım II
|
K1 K2
|
14
|
İlaç atığı ve imhası
|
K1 Bölüm5
|
Ön Koşul
|
-
|
Ders Dili
|
Türkçe
|
Dersin Sorumlusu
|
Öğr. Gör. Nilay ŞAHİN
|
Dersi Verenler
|
-
|
Ders Yardımcıları
|
Öğr. Gör. Nefise Cevriye SUCU ÇAKMAK
|
Kaynaklar
|
K1. Akıcı, A, Kalaça, S., (2013). Topluma Yönelik Akılcı İlaç Kullanımı. Sosyal Güvenlik Kurumu, Marmara Üniversitesi, SGK Yayın No:93, Ankara
K2. Alp, H., (2019). Akılcı İlaç Kullanımı ve Klinik Farmakoloji, Akademisyen kitapevi, Ankara.
|
Yardımcı Kitap
|
YK1. Mollahaliloğlu, S., & Özgülcü, Ş., (2011). Toplumun Akılcı İlaç Kullanımına Bakışı. Türkiye Cumhuriyeti Sağlık Bakanlığı Refik Saydam Hıfzıssıhha Merkezi Başkanlığı Hıfzıssıhha Mektebi Müdürlüğü, Araştırma Serisi:9, Sağlık Bakanlığı Yayın No: 856, Ankara.
YK2. Satar, S., (2009). Acilde Klinik Toksikoloji, Adana Nobel Kitabevi, Adana.
|
Dersin Amacı
|
İlaçların güvenli ve etkin bir şekilde uygulanması ile ilgili temel bilgilerin kazandırılması, güvenli ve akılcı ilaç uygulamalarında acil durum personelinin rolünü kavraması amaçlanmaktadır.
|
Dersin İçeriği
|
Akılcı ilaç kullanımı ve ilaç uygulama ilkeleri, Türkiye de ve Dünya da akılcı ilaç kullanımı, Akılcı tedavi süreci, Sağlık çalışanlarının akılcı ilaç kullanımındaki rolleri, Hastaların, hasta yakınlarının ve toplumun akılcı ilaç kullanımındaki rolleri, Akılcı olmayan ilaç kullanımı, Hasta güvenliğini sağlamada akılcı ilaç kullanımının önemi, Reçetesiz ilaç kullanımı, Öz tedavi, İlaçsız öz tedavi, Özel durumlarda ilaçların akılcı kullanımı, Akılcı antibiyotik kullanımı
|
|
Program Yeterlilik Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
1
|
İnsan vücudunun yapısal ve fonksiyonel özelliklerini kavrar.
|
-
|
2
|
Sağlığı korur ve güvenlik önlemlerini uygular.
|
-
|
3
|
Hasta/yaralıyı değerlendirerek sorunu saptar.
|
-
|
4
|
Tanımlanan soruna özgü acil bakım verir.
|
-
|
5
|
Ambulans içerisinde bulunan tüm malzeme ve ekipmanları tanıyarak, uygun şekilde kullanabilir ve bakımını yapar.
|
-
|
6
|
Hasta/yaralıyı uygun şekilde, gerekirse yardım alarak, ambulansa taşıyıp, acil bakımını ambulansta sürdürür ve bir sağlık kuruluşunda sağlık personeline teslim eder.
|
-
|
7
|
Hastane öncesindeki süreçte hasta/yaralıya uygulanacak acil bakım hizmetleriyle ilgili bilimsel ve teknolojik gelişmeleri sürekli takip ederek kendini sürekli geliştirir.
|
-
|
8
|
Alanında edindiği tüm bilgileri kullanarak hasta/yaralıya bilimsel değerlendirme yapar ve tedavi uygular.
|
-
|
9
|
Olay yeri, araç ve sürüş güvenliği konusunda gerekli tedbirleri alır ve uygular.
|
-
|
10
|
Kişiler ve kurumlar arasında doğru iletişim kurar.
|
-
|
11
|
Diğer birimlerle iş birliği yaparak ekip çalışması içinde görev alır.
|
-
|
12
|
Mesleğiyle ilgili uygulamaları yapabilmek için bir yabancı dilde temel düzeyde iletişim kurar.
|
-
|
13
|
Alanıyla ilgili temel mesleki yasal mevzuatı anlar, hastanın ve kendisinin hak ve sorumluluklarına uygun hareket eder ve mesleki etik değerlere uyar.
|
-
|
14
|
Öz bakım, tutum ve davranışlarıyla topluma örnek olur.
|
-
|
15
|
Dilini doğru kullanır.
|
-
|